Visuele advertenties in Google zoekresultaten

Visuele advertenties in Google zoekresultaten
Visuele advertenties in Google zoekresultatenGoogle heeft altijd geroepen dat er nooit banners op de homepage zullen verschijnen. Vanaf vandaag komt hier echter verandering in, wat in mijn ogen een belangrijke, radicale maar ook logische ontwikkeling is.

De New York Times meldt dat Google gisteren is begonnen met een test waarbij video-advertenties in de zoekresultaten worden geplaatst. Ook worden er andere visuele advertenties ontwikkeld, zoals afbeeldingen en interactieve kaarten.

“No banner ads on Google homepage. Ever.”

Ik wil graag nogmaals benadrukken dat dit een grote en belangrijke wijziging is in de filosofie van Google. Het bedrijf heeft meerdere malen aangegeven dat er nooit banners op de homepage van Google zouden verschijnen. Zie bijvoorbeeld onderstaande quote van Google’s Marissa Mayer uit 2005:

“There will be no banner ads on the Google homepage or web search results pages. There will not be crazy, flashy, graphical doodads flying and popping up all over the Google site. Ever”

Nieuwe vormen banners
Nu zal Google ook geen banners in de gesponsorde zoekresultaten gaan plaatsen in formaten zoals we ze tot nu toe kennen. Maar video advertenties en andere formaten, zoals de Google Gadget Ads, zijn natuurlijk niets anders dan nieuwe vormen van banners.

Inhoudsnetwerk
Uiteraard is het al een tijd mogelijk om met allerlei vormen van visuele advertenties te adverteren bij Google, maar dat is tot nu toe alleen mogelijk in het inhoudsnetwerk. Het is wel degelijk vernieuwend dat dit binnenkort ook mogelijk is op veruit de belangrijkste webpagina van Google: de homepage van de zoekmachine.

Universal Search

De New York Times schrijft dat Marissa Mayer in een interview heeft aangegeven dat deze verandering hoort bij de evolutie van Google. Vorig jaar heeft Google Universal Search gelanceerd, waarmee o.a. video’s, afbeeldingen, kaarten en nieuws in de tekst-gebaseerde natuurlijke zoekresultaten worden geïntegreerd.

Relevantie
“Het grote idee achter de advertenties in Google was niet dat het om tekstuele advertenties gaat. Het gaat erom dat de advertenties optimaal aansluiten bij de zoekvraag”, aldus Mayer. “De natuurlijke zoekresultaten waren tot nu toe altijd tekstueel. Daarbij werken visuele advertenties niet”.

Tekst advertenties & visuele zoekresultaten

Nu Google driekwart jaar heeft kunnen leren van Universal Search weten ze dat tekst advertenties minder goed werken als er bijvoorbeeld afbeeldingen of video’s in de natuurlijke zoekresultaten verschijnen.

Aandachttrekker
Bij visuele elementen in de zoekresultaten worden de ogen van de bezoekers daarheen getrokken, waardoor de tekstuele advertenties minder goed werken.

Ook recent eyetracking onderzoek laat dit zien. Links (universal search) is duidelijk te zien dat de “eyeballs” naar de visuele elementen toe trekken, terwijl rechts (alleen tekst) de ogen linksboven blijven:

{title}

Meer advertentie inkomsten Google
Met Google Universal Search verschijnen er steeds vaker visuele elementen, zoals afbeeldingen, video’s en kaarten, in de zoekresultaten. Marissa Mayer betoogt dat het daarom meer gepast is als er ook corrsponderende advertentie formaten worden getoond.

Uiteraard kent Google deze eyetracking onderzoeken als geen ander, inclusief de hoge(re) doorklikratio’s op visueel materiaal. Daardoor is het plaatsen van visuele advertenties natuurlijk ook een manier is om meer advertentie inkomsten te genereren.

Eerst nauwelijks merkbaar (de “plus box”)

In eerste instantie zullen de visuele advertenties nauwelijks merkbaar zijn voor de (be)zoekers van Google. De tekst advertenties zullen voorlopig niet verdwijnen, ook niet als er visuele advertenties aan worden toegevoegd.

Zo zullen bijvoorbeeld video advetrenties eerst subtiel verschijnen bij een tekst advertentie middels een “plus teken” (of “plus box”), zoals we gewend zijn met universal search in de natuurlijke zoekresultaten.

“Plus box”
Google gebruikt steeds meer de zogeheten “plus box” in de zoekresultaten. Daarmee weten de (be)zoekers dat het klikken hierop meer informatie, zoals een video of een kaart, ontsluit. In december jl. is er al een test van Google gestart waarbij er een “plus box” van Google Maps verschijnt bij een Google AdWords advertentie.

{title}

In de nabije toekomst zal Google de visuele advertenties echter opzichtiger vertonen in de gesponsorde zoekresultaten. Zo zal er bijvoorbeeld een “thumbnail” van een video bij de tekst advertentie worden geplaatst.

Voorlopig geen extra kosten

Voorlopig brengt Google geen extra kosten in rekening aan adverteerders die bijvoorbeeld video advertenties integreren in de tekst advertenties.

Op termijn zullen adverteerders gaan betalen als (be)zoekers klikken om de video te bekijken, ook als de (be)zoekers niet doorklikken naar de website van de adverteerder.

Ook ‘branding’ naast ‘traffic’

Hiermee kan Google haar aanbod uitbreiden voor adverteerders die een merk willen bouwen (branding) in plaats van het genereren van bezoek (traffic) naar een website.

Marissa Mayer benadrukt dat relevantie daarbij centraal staat en dat de visuele advertenties altijd zullen aansluiten bij de zoekvraag.

Uitdaging

De uitdaging hierin voor Google ligt in het zo “schoon” mogelijk houden van de zoekresultaten. Google’s zoekmachine heeft de huidige wereldwijde dominantie te danken aan een kale homepage die geen “schreeuwerige” advertenties en andere visuele afleidingen en stoorfactoren bevat.

Google zal de integratie van video’s, afbeeldingen en andere visuele elementen zo subtiel en relevant mogelijk moeten uitvoeren, zowel in de natuurlijke zoekresultaten als de gesponsorde zoekresultaten. Als het storend is voor de (be)zoekers, zijn ze snel weg. En daarmee zou de grond onder Google verdwijnen, en daarmee hun advertentie inkomsten en hun bestaansrecht.

Dit artikel verscheen eerder op EdWords.nl


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Vraag me af wat dit voor invloed heeft voor komende eyetracking onderzoeken.
    Er bestaat al zoiets als banner blindness, als dan een grote site als Google visuele advertenties gaat gebruiken vraag ik me af hoe lang het duurt voordat ook die worden genegeerd.
    Niet dat dit alleen voor Google geld, maar ik lees dit nu hier en het komt nu in me op..

    Zo zullen er steeds nieuwe methoden moeten worden ontwikkeld om de aandacht te vangen.
    Lost hiervan snap ik best waarom Google dit doet, maar het is toch wel jammer dat ze eerst aangeven geen advertenties te gaan gebruiken, en vervolgens toch overgaan op het laten zien hiervan. Ondermijnt voor mij toch ergens in m'n achterhoofd een stukje betrouwbaarheid ofzo..

    Ben benieuwd hoe dit in de uiteindelijke vorm eruit komt te zien.

    geplaatst op
  • Goed stuk Eduard,
    ben benieuwd of Google hiermee een kuil voor zichzelf graaft ivm search shares en er veel mensen andere zoekmachines gaan gebruiken. Zal nog wel niet. Ikzelf gebruik nu ook al graag naar http://www.ask.com bijvoorbeeld.

    geplaatst op
  • @eduard: Goed stuk, maar zoals (te) vaak gebeurt trek je hier te snel een onjuiste conclusie uit de heatmaps. (ik heb hierover eens een post geplaatst op webanalyticsfacts) Je stelt dat de “eyeballs” naar de visuele elementen toe trekken. Dit is niet waar, zoals je ziet wordt de advertentie genegeerd. Strekking van deze heatmaps is dat het beginpunt (orientatiepunt) van de website bezoeker verschuift naar de banner. De banner vormt een startpunt voor het scannen.
    Mogelijk is dat ook het idee erachte van google, zoekresultaten welke lager staan worden mogelijk eerder gezien als er een afbeelding geplaatst wordt omdat dat een nieuw beginpunt voor scannen is?
    @Lauryan: inderdaad, banner blindness bestaat en is niet een gedraging die een website bezoeker zich aanleert, dus dit is niet anders voor google.

    geplaatst op
  • @Lauryan
    Google zal dit inderdaad heel voorzichtig en onderscheidend moeten uitrollen om enerzijds niet al te snel de banner blindness in de hand te werken en anderzijds niet in te boeten aan betrouwbaarheid.

    @Keesjan
    Thx. Bij het slecht uitvoeren hiervan zou het best ten koste kunnen gaan van hun search share, maar dat zie ik niet snel gebeuren.

    @Yvonne
    Dank voor de aanvulling en correctie! Het is inderdaad interessant als daarmee het beginpunt verandert, wat gevolgen kan hebben voor o.a. zoekmachine-optimalisatie.

    geplaatst op
  • @Eduard. interessant stuk. Ben ook erg benieuwd hoe de video ads er uit komen te zien. Heb je al een voorbeeld?

    Tot we het gezien hebben is dit speculeren. Het kan best dat er alleen maar plusjes verschijnen bij de gesponsorde zoekresultaten. Dat is lang niet zo schokkend als wat jij schrijft. Is het meest realistisch omdat in The Times wordt gemeld dat de video's via het adwords systeem worden geveild.

    In de toekomst kunnen ze zo wel meer aandacht naar de gesponsorde zoekresultaten trekken, gezien de kennis uit je eyetracking voorbeeld. Leuk voor adverteerders en cpc's :)

    geplaatst op
  • @Remco
    Thx. Er is nog geen voorbeeld gezien, maar op SearchEngineLand is een voorbeeld gemaakt hoe het eruit zou kunnen zien:



    Ik verwacht dat de plus box op termijn plaats maakt voor iets zoals bovenstaande afbeelding.

    geplaatst op
  • @Eduard
    Het zou ook nog wel eens alleen om de advertentie links bovenaan kunnen gaan. Zoals:

    geplaatst op
  • @Niek
    Deze eerdere test van Google is inderdaad ook een voorbeeld van hoe het uitgevoerd kan worden. Ik denk echter dat het niet alleen bij de bovenste gesponsorde zoekresultaten blijft.

    geplaatst op
  • "Google heeft altijd geroepen dat er nooit banners op de homepage zullen verschijnen"

    Dit blijft toch kloppen? De homepage is iets anders dan de SERPs.

    geplaatst op
  • @Bart
    Feitelijk heb je gelijk, maar gezien de bovenstaande quote gaat het ook wel degelijk om de zoekresultaten pagina's (SERP's):

    "...There will be no banner ads on the Google homepage or web search results pages..."

    geplaatst op
  • @Eduard
    Ik refereerde ook aan jouw eerste zin in je blog ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.