Virtual reality is serieuze business #VRDaysEurope

10 november 2016, 14:00

De omvang van de tweede editie van de VR Days gaf al aan dat er een revolutie plaatsvindt. Vorig jaar vonden de toen nog ‘Dutch’ VR Days plaats in het kleinschalige Vondel CS, voor de vierdaagse European VR Days werd opgeschaald naar de Stadsschouwburg. Een keur aan internationale VR masters werd aangetrokken om te laten merken: virtual reality is serious business!

Meer dan alleen gamen

Virtual reality is er inmiddels in allerlei vormen en gaat om meer dan (gaming)fun. Je kunt grofweg twee vormen onderscheiden: professionele VR en VR voor entertainment.

  • Professionele VR: medische en psychische zorg, onderwijs, architectuur en bouw, design, productieprocessen in industrie.
  • Entertainment-VR: gaming, sport, film en televisie, concerten en theater, porno, travel, retail

Professional virtual reality

Talloze voorbeelden uit de industrie passeren tijdens de VR Days de revue. BAM Bouw en Techniek visualiseert projecten in virtual reality. Dit kan toekomstige bewoners en gebruikers alvast een blik geven op de locatie en is ook efficiënt op de bouwplaats, waar het grote werktekeningen vervangt. En minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) opende de nieuwe sluis bij IJmuiden in virtual reality.

Projectvisualisatie in virtual reality (bron: BAM Bouw en Techniek)

Sim Coach is daarentegen een totaal andere toepassing: een virtuele gesprekspartner voor oorlogsveteranen met een posttraumatisch syndroom. Tegen Bill, een virtueel alter ego van de soldaten, praten de veteranen namelijk wél over hun symptomen.

Voorbeelden van virtuele BHV-training, docenten die didactische skills aangeleerd krijgen en VR bij hartoperaties passeren de revue. Vooral bij het verbeteren van psychische en mentale gesteldheid lijkt virtual reality veelbelovend. Het reduceren van angststoornissen van claustrofobie tot hoogtevrees, het verminderen van de aanwezigheid van depressies, ADHD en autisme. De Universiteit Leiden doet momenteel onderzoek hiernaar in het Virtual Reality Learning Lab. Daarnaast kunnen hulpverleners met vr letterlijk in het hoofd van hun patiënt stappen.

Entertainment virtual reality

Natuurlijk groeit de gaming- en entertainmentindustrie hard als het gaat om het gebruik van virtual reality. Zo ontwikkelt het National Theatre nu theatervoorstellingen die via VR live bij te wonen zijn.

Het eerste VR-project van The National Theatre: walk.in wonderland

Ook televisie krijgt een extra dimensie met virtual reality. Zo neem je bij het televisieprogramma Dance Dance Dance (RTL) een kijkje op het podium en ook het nieuwe seizoen van The Voice of Holland zal nog meer VR-ervaringen bieden.

Backstage bij The voice of Holland in 360°

Boom Chicago lanceerde een komische versie ‘Inside Trump’s head’ waarin je plaats neemt in het hoofd van Trump en zijn ‘rectangle office’ (“Ovals are for losers!“).

En natuurlijk maakt VR ook in de pornoindustrie zijn opwachting. Maar gaming blijft wel een van de leidende branches. Volgens de experts tijdens het panel zal dit ook zo blijven:

Gaming loopt al zo’n 20 jaar voor op het ontwikkelen van virtuele werelden. Virtual Reality is alleen veel sterker in de empatische component. Virtual reality makes people cry.

Groei van VR-devices en draadloze brillen

De groei van virtual reality wordt bijgestaan door de groei in de afname van devices. Dominic Eskofier, virtual reality manager EMEAI van NVIDIA, somt even gauw de meest recente cijfers op: van de HTC Vive zijn 140.000 exemplaren verkocht, van de Oculus Rift 70.000 stuks, Sony heeft al 200.000 Playstations VR over de toonbank zien gaan, bij Samsung staat de teller op 1 miljoen verkochte devices en er zijn 5 miljoen Google Cardboards.

Nu Google ook met de Daydream-headset komt, zal de penetratie alleen maar toenemen. Dé vraag die Dominic Eskofier vaak gesteld wordt: wanneer worden VR-brillen draadloos? Eskofier legt uit: “Dit heeft vooral te maken met de techniek die verder ontwikkeld moet worden. De streaming van virtual reality vergt zeveneneenhalf keer meer data. En die moet in dezelfde snelheid worden afgelegd en geladen als bij andere devices.”

Google Daydream

“Voordat deze draadloze brillen ontwikkeld zijn, zijn we dus nog wel een paar jaar verder. Aan de techniek wordt volop gewerkt. Een voorbeeld is lens matched shading in NVIDIA’s VR Works Developer, waarbij alleen het hart van beeldmateriaal scherp en in hoge resolutie wordt weergegeven en de randen in lagere resolutie. Dit doet niets af aan de beleving, maar scheelt aanzienlijk in data.”

“Tussentijds hebben we gelukkig oplossingen zoals de XMG Walker, een mobiele desktopcomputer, verpakt in een rugzak. De batterijduur is helaas nog maar 60 minuten.”

Nu je al deze bovenstaande voorbeelden tot je hebt genomen, zie je de grote verscheidenheid van virtual reality. Hoewel de entertainmentindustrie zich vooral commercieel zal doorontwikkelen, zullen innovatieve toepassingen vooral professioneel zijn. Ik geloof er dan ook in dat psychische en medische vr-toepassingen een vlucht zullen nemen. Een idee dat ik bijvoorbeeld zelf kreeg, was virtuele dolfijntherapie voor kinderen, die in de fysieke wereld natuurlijk beperkt beschikbaar is en ook nog tegen hoge kosten.

In twee volgende blogs ga ik verder in op virtual reality. Ik zal een drietal storytellingconcepten bespreken die de revue passeerden en je do’s & don’ts geven bij het ontwikkelen van virtual reality.

Sanne Bakker
Eigenaar / freelance contentproducent bij ensanne focus op content

Sanne Bakker, ook wel bekend als @ensanne, is freelance contentproducent. Online en offline neem ik van A tot Z de productie uithanden; van strategie tot creatie. Sanne gaat graag met jou de uitdaging aan om jouw doelgroep te raken met de juiste content. Want: “Door te focussen op de creatie en distributie van waardevolle, relevante en consistente content kun je jouw doelgroep aanspreken, aantrekken en tot actie aanzetten.” Een unieke printuitgave, social media content, video, online platform, nieuwsbrief, podcast... Ook geef ik (social media) training aan ondernemers, medewerkers en studenten. Sanne heeft veel ervaring in destinatie marketing en de culturele sector. Ze werkte de laatste jaren aan campagnes voor 75 jaar vrijheid Den Haag, Feest aan Zee / 200 jaar Scheveningen, een blogsabbatical in Zuid-Limburg, Liberation Route Europe, City Marketing Amersfoort en Gelderse Streken. Sanne heeft een enorme passie voor reizen en heeft een eigen reisboog.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!