Viral Friday: Bill Gates vs Steve Jobs

23 februari 2007, 10:05

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met LaComunidad, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Tips en ideeën kun je sturen naar {encode=”viralfriday@marketingfacts.nl” title=”viralfriday@marketingfacts.nl”}.

Met nog zo’n 2 weken voor de Provinciale Statenverkiezingen op 7 maart 2007 komen de online campagnes van Politieke Partijen langzaamaan op gang. Eén partij die sinds de Gemeenteraadsverkiezingen van vorig jaar standaard een viral inzet is de SP. Na het succes van “Stuur Jan op Pad”, “Help Jan ff” is Jan Marijnissen terug met een nieuwe ‘plak’-viral “Hou Jan niet voor jezelf”, de nummer 1 van deze week! De Amerikaanse kunstgroep Graffiti Research Lab bezet deze week de tweede plaats. GLR was op uitnodiging van Rijksbouwmeester Mels Crouwel te gast in Rotterdam voor een spectaculair kunstproject op het KPN-gebouw aan de kop van zuid. Op plek 3, Gates vs Jobs van Current TV, een hilarische parodie op de bekende PC vs Mac spotjes. Een aanrader!

Benieuwd naar de complete top 10 van deze week? Kijk dan snel verder! Uiteraard zijn we zeer benieuwd naar jullie reacties. Veel plezier.

Meer

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

13 Reacties

    Roy Huiskes

    Super overzicht weer paul! ‘k moet hier eens om boxen gaan vragen want zonder geluid mis je wel het eea.


    23 februari 2007 om 10:51
    Roy Huiskes

    trouwens, waarom pak je als titel Gates vs. Jobs, terwijl de SP de winnaar is? SEO overweging?


    23 februari 2007 om 10:52
    Roy Huiskes

    ah, da’s duidelijk. Ik had verwacht dat juist de winnaar in de titel zou zitten, maar misschien ben ik hier de enige in…


    23 februari 2007 om 11:46
    Paul van Veenendaal

    In de SP Nieuwsbrief van vandaag:

    VIRAL MOVIE SP BREEKT ALLE RECORDS: 400.000 VERTONINGEN IN 48 UUR

    De viral movie die de SP heeft ingezet voor de campagne voor de Provinciale-Statenverkiezingen breekt alle records. Bij de introductie van de eerste politieke viral movie, precies een jaar geleden, trok het SP-filmpje in een week 100.000 bezoekers. De nieuwste versie van de viral movie met Jan Marijnissen is in de eerste 48 uur na de lancering door bijna een kwart miljoen mensen maar liefst 400.000 keer bekeken.


    23 februari 2007 om 14:31
    media

    Mooie ronde getallen iedere keer: 100.000 toen, 400.000 nu 😉

    Inderdaad weer een mooi overzicht Paul!


    23 februari 2007 om 14:39
    evroekel

    @Paul: Mooie lijst Paul. Die SP-viral doet het goed gezien de cijfers.

    Snickers vind ik qua idee om die verkeerslichtmannetjes in te zetten leuk bedacht, maar waarom ze dan elkaar te lijf moeten gaan begrijp ik even niet. Wat wil Snickers hiermee over brengen? Hadden ze niet iets anders kunnen bereiken? Of snap ik het gewoon niet? 😉


    23 februari 2007 om 17:26
    media

    Merk nu pas het nieuwe logo op; leuk!


    23 februari 2007 om 18:30
    Manuel van Lijf

    Mooie viral van Nissan, maar de naam klinkt voor mij toch echt als Nissan CashCow.

    Is dit een mooie in het rijtje van de Chevy Nova (gaat niet)?


    24 februari 2007 om 08:16
    media

    Jeetje, alweer zo’n mooi rond getal: 550.000. Het is werkelijk een mirakel. Wie zei je ook alweer had deze cijfers naar buiten gebracht? SP, ah, ik begin het te begrijpen. Geloof ik 😉


    24 februari 2007 om 15:28
    lbroekman

    @Paul, wordt een terugkerende opmerking maar wederom een ‘puike lijst’. Als Kill Bill-fan is de Pirelli-commercial mijn persoonlijke favoriet. Ben benieuwd naar wat er volgende week vrijdag allemaal weer te bezichtigen valt!


    24 februari 2007 om 18:41
    Krijn Schuurman

    Het filmpje van de SP is blijkbaar zó leuk dat je zou vergeten waar het over gaat; namelijk de verkiezingen voor de Provinciale Staten (en dus niet de gemeenteraadsverkiezingen, Paul;-)


    25 februari 2007 om 09:02
    Paul van Veenendaal

    @Krijn:

    Dank voor je oplettendheid! Ik heb het inmiddels aangepast.


    25 februari 2007 om 19:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!