Viral Friday Week 51/2014: IKEA, Apple & Google

19 december 2014, 14:30

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video’s van IKEA, Apple & Google. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

1. IKEA The Other Letter

IKEA Spanje‘ slaagt met vlag en wimpel om het kerstgevoel in een zoetsappige en sentimentele viral te vertalen. Familie is belangrijker dan cadeautje en aandacht is wat kinderen het liefst willen. IKEA speelt hier slim in op het gevoel van menig ouder en scoort met de originele variant (zonder ondertiteling) van deze video al meer dan 3.7 miljoen views. Wat gaan we met z’n allen doen tijdens de komende kerstvakantie? Juist, door IKEA struinen.

2. Christmas Surprise Traffic Stop with Lowell Police

Aangehouden worden door de politie is nooit een leuke belevenis. Zeker met de hectische kerstdagen voor de deur komt een stopteken van ‘oom agent’ niet echt goed uit tijdens de ‘last-minute‘ jacht naar kerstcadeaus. In de Amerikaanse plaats Lowell wilde de plaatselijke politie echter een steentje bijdragen aan het kerstgevoel en hield een aantal nietsvermoedende mensen aan om hen op een zeer originele manier te verassen. Deze sympathieke actie leverde meer dan 3 miljoen views op in een week tijd!

3. Apple – The Song

Het mooiste van Kerst is dat we de tijd nemen voor onze geliefden. Met deze viral inspireert Apple dat het niet draait om dure cadeaus, maar om het maken van onbetaalbare herinneringen. In de video wordt een oude vrouw blij verrast door haar oude opname van een liefdesverklaring aan haar man. Het sentimentele hoogtepunt volgt echter als ze ontdekt dat haar kleindochter van deze oude opname een prachtig eerbetoon heeft gemaakt. Het resultaat is al bijna 3 miljoen keer bekeken en voor hier geen genoeg van kan krijgen is er ook een ‘Making of‘ online gezet. Enjoy!

4. Google – Year in Search 2014

Als het einde van het jaar in zicht is, kun je altijd van een paar dingen uitgaan. Home Alone komt op tv, je eet stiekem tóch teveel en Google komt met hun jaaroverzicht in video. Google – Year in search (vroeger ook wel Zeitgeist genoemd). Van Ice Buckets tot de hoed van Pharell, van Conchita Würst tot Mario Götze, alles zit erin. Ook willen we graag van de mogelijkheid gebruik maken om nog een bijzondere Zeitgeit-terugblik video te noemen: de Zeitgeist 2014 – Year in Review video van de Alzheimer Stichting.

5. Submarine Sandwich

Stop-motion film artist PES toont de wereld in deze video zijn skills en die skills zijn zeker niet misselijk. De ultieme promotie van jezelf als filmmaker en jouw product is natuurlijk een viral. PES is bekend van animatie films als Roof Sex, KaBoom!, Game Over, Human Skateboard, Western Spaghetti, en Fresh Guacamole, maar zal nu zeker herinnerd worden door Submarine Sandwich viral. De videokunst is inmiddels meer dan 2.2 miljoen keer bekeken.

Ward Cuiper
Manager Content Marketing bij Mindshare

Hi I'm manager Content Marketing at Mindshare Netherlands. All I talk about is: | Content | Social | Digital | Influencer marketing | Advertising | and geeky stuff

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!