Viral Friday 45/2018: Lego, voice, stress, kerst en Kordaat Bier

9 november 2018, 14:29

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week Lego, Spark, TK Maxx, Menzis en Kordaat Bier.

Lego: This is not a Brick. It’s Their Wildest Wishes

11.546 views

Lego laat zien dat spelen met Lego veel meer is dan alleen maar spelen met een paar bouwsteentjes. Voor kinderen opent het hele avonturen. Kinderen hebben veel fantasie en verzinnen de leukste verhalen tijdens het spelen met hun speelgoed. Dat is ook goed terug te zien in de commercial van Lego. In het filmpje nemen de kinderen hun vader, moeder, oma en of beide ouders mee in de avonturen die zij beleven met het speelgoed.

Spark: Generation Voice is Here

1.170.179 views

Kiwi-kinderen stellen moeilijke vragen in een campagne om stemtechnologie van het telecommunicatiebedrijf Spark uit Nieuw-Zeeland te laten zien. Dit is een campagne die aansluit bij een doorlopende campagneplatform genaamd ‘Little Can Be Huge’. De kinderen fluisteren een paar van de grootste vragen van het leven, zoals: “Als je in het zwembad plast, verkleurd het water dan echt?” En: “Gaat het internet elke avond rond 19.00 uur uit?” Ze krijgen antwoord van de stemtechnologie en worden hierdoor een stuk wijzer. De ouders kunnen de kinderen niks meer wijs maken.

Sarah Williams, merk COE-lead bij Spark: “De kinderen van vandaag zullen opgroeien met stemassistenten als een normaal onderdeel van hun leven, net als kinderen uit de jaren negentig met mobiele telefoons en 80-jarigen met internet. Voice is een nieuwe stap voorwaarts in de kansen die deze generatie zal hebben, en dat is ongelooflijk opwindend voor ons.” A little voice can change the world.

TK Maxx: The Neverending Stocking

11.473 views

De eerste kerstcommercials zijn al gespot, en het is nog maar begin november. Een vrouw vindt tijdens het shoppen een speciale kous in de winkel. Ze ontdekt bij thuiskomst dat deze best wel rare sok een jaar lang gratis cadeautjes opboert.

Het is een vrolijke commercial en heeft ook een directe verbinding met het activeren van consumenten. TK Maxx heeft een beperkt aantal ‘neverending’ kousen online en in winkels in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Duitsland, Polen, Oostenrijk en Nederland verborgen. De winnaars die de kous vinden krijgen een jaar lang grote en kleine cadeaus opgestuurd. Een leuke actie.

Menzis: Stress

2.437 views

Velen onder ons zullen het herkennen: stress op het werk. Menzis heeft hier een goede oplossing voor bedacht, namelijk een kantoorhond. In samenwerking met asielen bieden zij een gepaste oplossing: de honden een leuke dag en sociale ontwikkeling, terwijl de medewerkers ontspanning vinden in het aaien of gezelschap van de hond. Uit onderzoek is gebleken dat contact met honden stress kan verlagen, dus dit is een perfecte oplossing voor het veel voorkomende probleem op kantoor. Een mooi initiatief waar hopelijk veel kantoren gehoor aan geven.

Kordaat Bier: Dat ben je, dat drink je!

4.103 weergaven

Eind oktober waren alle bierliefhebbers even van slag: er is een nieuw bier op de markt! Een mysterieus bier, en volgens de reclame vooral gebrouwen voor de ‘kordate’ mannen en vrouwen. Het begon als een mysterie, niemand wist waar dit nieuwe merk opeens vandaag kwam of waar het verkocht wordt. Inmiddels is bekend dat dit het nieuwe bier van supermarkt Lidl is. In de spot zien we mannen die hun eigen koninkrijk onderhouden en verdedigen met alledaagse huishoudelijke klusjes, iets waar we ons allemaal in herkennen. Een creatieve strategische zet van Lidl, met tot op heden groot succes.

Daphne Awad
Campaign Executive bij Mindshare

Campagne-executive bij Mindshare en verantwoordelijk voor de wekelijkse rubriek Viral Friday op Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!