Viral Friday 42/2018: pestkoppen, Keniaanse ijshockeyers en ridder George Clooney

19 oktober 2018, 13:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week Lotto, Nespresso, Tim Hortons, Capri Sun en Bavaria.

Lotto: Zomer

4.350 views

De zomer is nu toch echt wel voorbij, maar toch zagen we deze week nog de Lotto-campagne voorbij komen. Een feelgood-commercial over Lotto-winnaars die zo lekker gewoon zijn gebleven. In de spot zie je een ouder echtpaar dat nog steeds kampeert in hun oude vertrouwde campertje. Creatief partner Selmore zit achter de commercial en zegt erover: “Als je al je hele leven graag kampeert in Frankrijk dan verandert dat niet als je plotseling een paar miljoen op de bank hebt staan, al kun je natuurlijk wel iets moois doen met dat geld.” Daar gaat deze film over. Je ziet het oude paar echt genieten. De rest van de familie hebben ze ook laten overkomen, maar die ‘kamperen’ in een enorm landhuis.

Nespresso: The Quest

438.574 views

Al een decennia lang speelt George Clooney de hoofdrol in alle Nespresso-commercials (gemaakt door McCann). Ditmaal heeft de campagne een fantasie-thema en is Clooney de dappere ridder die het koninkrijk heeft gered van de gevaarlijk draak. Natalie Dormer van Game of Thrones speelt de koningin en wil de dappere ridder graag belonen voor zijn heldendaad. Clooney mag alles uitkiezen wat het koninkrijk te bieden heeft. Hij wilde iets hebben maar dat was niet verkrijgbaar in het koninkrijk. Het is natuurlijk geen grote verrassing wat Clooney wil hebben, het is natuurlijk wel een advertentie voor Nespresso. Clooney maakt een uitstapje naar ‘onze’ wereld om Nespresso te halen. What else?

Tim Hortons: The Away Game

887.470 views

Kenia domineert in het lange afstandlopen, maar ijshockey? Dat is een sport die niet bekend is in Kenia. Er zijn mensen die het zelfs nog nooit hebben gezien, wat natuurlijk ook helemaal niet gek is. Kenia heeft toch een paar fanatieke spelers in het land. Samen vormen ze één team: de Kenia Ice Lions. Dit is het enige team in heel Kenia. Ze hebben dan ook geen andere team om tegen te hockeyen. Het Keniaanse team verzamelt twee keer per week bij de eerste en enige ijsbaan van Oost- en Midden-Afrika. Toen Tim Hortons (een Canadese koffie- en donutketen) hoorde van dit hockeyteam, besloot het merk om ze uit te nodigen voor een reis naar Canada, hét ijshockeyland.

In de video ‘The Away Game’ zie je de emotie van de Keniaanse spelers als ze zien waar ze terecht komen. Ze krijgen een top-uitrusting en ontmoeten hun ijshockey-helden. De Kenianen spelen ook voor het eerst in hun leven een echte ijshockeywedstrijd met een tegenstander. Het idee van Tim Hortons om de Keniaanse spelers te verrassen was een uitbreiding van een connectie die het merk heeft met ijshockey. IJshockey zit in het DNA van Canada en in Tim Hortons.

Het Keniaanse team heeft zoveel passie en liefde voor het spel terwijl ze eigenlijk niet de middelen hebben, Tim Hortons hoopt dat het niet alleen blijft bij dit ene team in Kenia en heeft daarom ook een donatie gedaan aan het Youth Hockey League. Wie weet zien we een Keniaans ijshockeyteam ooit nog eens terug op de Olympische spelen.

Capri Sun: Together Table

1.780 views

Dagelijks gaan 160.000 kinderen niet naar school uit angst om gepest te worden. Ter ere van de Nationale Pestpreventie Maand is Capri Sun een samenwerking aangegaan met No Bully om de Together Table te creëren. Als een merk dat altijd aan de kindertafel heeft gezeten vindt Capri Sun dat iedereen het verdient om op school geaccepteerd te worden en met een prettig gevoel aan de lunchtafel plaats kan nemen. Deze lange en golfvormige tafel biedt een alternatief voor kantines met aparte tafels waarbij kinderen selectief in groepjes gaan zitten. Met deze lange tafel willen zij saamhorigheid creëren zodat geen enkel kind alleen zit in de schoolkantine. Een mooi initiatief met een duidelijke boodschap!

Bavaria: Wat maakt Bavaria nou zo Bavaria?

48.986 views

Volgens Bavaria zelf zijn zij een heel bijzonder biermerk. Maar wat maakt Bavaria nou zo bijzonder? Is het omdat de bourgondische familie nog altijd hetzelfde motto volgt? Zijn het de ingrediënten? Het feit dat Bavaria een eigen mouterij heeft? Of misschien het natuurzuivere water? In deze video zien we een kijkje achter de schermen met beelden die mooi weergeven waar Bavaria voor staat. En hoe kan het ook anders: de video eindigt met een gezellig feestje. Want dat is wat Bavaria pas écht bijzonder maakt; het altijd feestelijke en gezellige sfeertje met een heerlijk koud biertje erbij. Goed voor bijna 50.000 views!

Daphne Awad
Campaign Executive bij Mindshare

Campagne-executive bij Mindshare en verantwoordelijk voor de wekelijkse rubriek Viral Friday op Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!