Vine vs Instagram: welke moet je inzetten als marketinginstrument?

“Now that you can easily capture motion and sound, we look forward to seeing what you create.” ~Twitter

Vine vs Instagram: welke moet je inzetten als marketinginstrument?
,
@Soufz

Op 24 januari 2013 werd het Twitterpubliek met dit bericht getriggerd om creatieve video’s te creëren en te delen. Vine- Twitters kindje- is een app die naadloos aansluit op het onderscheidend vermogen van Twitter: kort maar krachtig. Binnen de kortste keren was Instagram, met de komst van Cinemagram, een geduchte concurrent. Maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen Vine en Instagram?

De opkomst van Vine

In de maanden na de lancering van Vine is de app massaal gedownload. De app heeft weken lang in de lijst met top free download apps (iTunes store) gestaan. Over de hele wereld werden korte creatieve verhalen op sociale media gedeeld. Met 13 miljoen gebruikers in de eerste vijf maanden kunnen we spreken van een succes.

Ook topmerken op Vine

Niet alleen consumenten hebben hun weg naar Vine gevonden. Er zijn inmiddels al een aantal bedrijven die de social video app hebben ingezet. Topmerken als Doritos, Tropicana en Oreo cookie hadden dit instrument geïntegreerd in hun digitale strategie. In een blog op Econsultancy zet David Moth enkele cases op een rij. Een goed voorbeeld die hij noemt is Doritos:

"The clip contains a single idea, but it’s incredibly creative and fun to watch. Doritos is also one of the few brands that have made use of the fact that Vine records sound as well as video. Finally, this clip ties into a competition so it serves a purpose beyond simply testing out Vine to see what it can do."

Het is voorlopig nog vallen en opstaan. Om die reden noemt David ook 5 slechte voorbeelden, om van te leren. Een van die voorbeelden is Channel 4 Racing:

"A clip of the horses parading around before a race or six seconds of them in the blocks before sprinting off into the distance might work. But trying to cram an entire race into one Vine is a bit too much, and I don’t feel this clip work very well."

Ai, een concurrent

Na een korte tijd kreeg Vine een pittige concurrent: Instagram. Instagram, bekend van de filters die foto’s oud doen lijken, introduceerde ook een videofunctie. Door de 130 miljoen gebruikers die Instagram (de bestaande foto-app) reeds bezat, was er direct sprak van een grote voorsprong. Maar laat je niet volledig inpakken door dit getal. Het gaat immers niet om het aantal ‘accounts’, het gaat om het gebruik. Een overgroot deel van de berichten bestaat namelijk nog steeds uit foto’s.

Nu is vraag: welke van de twee is geschikt voor uw merk en marketingcampagne? In deze infographic van Neomobile staan de belangrijkste statistieken en features van beide social video platforms.

And the winner is…

Het belangrijkste verschil tussen Vine en Instagram is de duur van de filmpjes. Vine laat zes seconden toe, terwijl Instagram vijftien seconden als maximum hanteert. Naar mijn mening is zes seconden meer dan voldoende om je product, dienst of evenement in beeld te brengen. Denk aan de ongeduldige potentiële klant. Vanuit het perspectief van een bedrijf kan een langer filmpje wellicht aantrekkelijker zijn. Een interessante overweging. Bedenk ook dat de 'beperking' van 140-tekens er (ondanks) wel voor heeft gezorgd dat Twitter zo populair is geworden. 

Een ander verschil is dat Instagram filters in de strijd gooit, terwijl Vine deze functie niet aanbiedt. Tja, in video’s mis ik dit make-up laagje eerlijk gezegd niet, maar ik kan mij voorstellen dat de meningen hierover verdeeld zijn. Wat foto’s betreft hebben filters immers bewezen toegevoegde creatieve waarde te kunnen bieden.

Een initiële pré van Vine was dat het mogelijk was om video's te embedden, terwijl dat bij Instagram niet kon. Enkele weken terug heeft Instagram dit echter ook geïntroduceerd

...voorlopig niemand

De features zullen niet, althans niet in grote mate, het verschil maken. Waar moet je dan wel naar kijken? Deze vraag legde Economist Group onlangs voor aan een aantal experts. Twee van de drie experts, Victor Pineiro en Steve Sutherland, benadrukken dan ook vooral het verschil in gebruikers:

Victor Pineiro, Associate Strategy Director Big Spaceship:

"Instagram and Vine’s only important differences are the culture around their communities and the audience you’re targeting. Sure, there are technical differences between the platforms, but brands should pay attention to the audiences they’re targeting and the behaviors of their audience over any variation in product attributes."

Steve Sutherland, Digital Production Director mono:

"With a six-month head start, Vine has invented the category and has claimed a base of 13 million video-sharing addicts. They have attracted a creative-focused breed that seem drawn to the artistic challenge that Vine’s constraints pose. With an install base of 130 million users, Instagram is all about the masses. Marketers will have to decide whether they want to go niche or mass. Engaging in these communities could take drastically different forms, from inspiring a creative community to empowering a larger, more general audience."

Het antwoord op de vraag of je voor Instagram of Vine moet gaan zal dus afhangen van de doelgroep die je wilt bereiken, en op wat voor manier je hen wilt bereiken. Afhakelijk daarvan kan je het meest geschikte platform selecteren. Zoals in David's blog al te lezen was is het nog uitzoeken wat werkt en wat niet. Heb je de juiste mix gevonden, dan is de beloning duidelijk. De interessantste en creatiefste filmpjes van topmerken worden massaal op internet gedeeld. Niet omdat de filmpjes als reclame worden ervaren, maar als entertainment of in een enkele geval zelfs als kunst.

Afbeelding: Matt Nazario-Miller (cc)


Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Ha Soufia,

    Leuk artikel over Vine & Instragram video! Als fervente Viner, maar ook actieve Instagrammer ben ik het eens met je inschatting dat er vanuit het perspectief van de markanter geen echte winnaar is.

    Je ziet wel dat er op Vine een soort pionier sfeer hangt en dat er een aantal video artists zijn die echt super mooie dingen maken; zij hebben in korte tijd een enorme hoeveelheid volgers opgebouwd, kijk bijvoorbeeld naar het creatieve genie Ian Padgham die ondertussen bijna 262k volgers kreeg.

    Voor een merk zou het een goede strategie kunnen zijn om met dat soort beïnvloeders die relatief 'nieuw' zijn en mooie content maken te partneren om zo je doelgroep te bereiken.
    Uiteindelijk gaat het net zoals altijd in marketing niet zozeer om de tool als wel om de doelgroep die je wilt bereiken en de inhoud (aansprekende content) van je boodschap.

    geplaatst op
  • Het valt mij ook op dat er op Vine veel meer een creatieve/innoverende sfeer hangt. Zo heb ik op meerdere sites al Vine compilatievideo's langs zien komen, maar voor Instagram Video niet.

    geplaatst op
  • Ha Soufia & Gerdien & Rudi, ja Vine is cooler dan Instagram video (Instavid), op Wired verscheen een dag na je blog dit artikel dat het perfect verwoordt. http://www.wired.com/gadgetlab/2013/08/why-vine-just-wont-die/

    Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen, dus een quote:

    "I think the best explanation is right in front of our eyes, and that’s the culture of Vine. Instagram offered a better suite of edit tools to a larger number of people. But it came into video sharing with a culture based around sharing beautiful photos that remains extant (and even in some quarters pissed off about all these videos in its feed)"

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.