Vergeet likes, ga voor loyals

17 januari 2014, 05:59

Je bereik daalt terwijl je fans (gelukkig) stijgen – verleg de focus in 2014 naar loyale fans en stop met niet-functionele KPI’s

Fans. Zoveel mogelijk fans. Wellicht is het nog steeds een KPI's in 2014. Vergeet het! Blijf niet sturen op nietszeggende cijfers, waarvan het aantal fans er eentje is. Bedenk wat voor jouw dienst, merk of product relevant is om te weten van je fans. Zoals kliks vanuit je post naar je website of het percentage organisch en betaald bereik. Welke zijn voor jou belangrijk? Ik prefereer het kijken naar loyale fans – de fans die het dichtst bij je aanbod staan en regelmatig een update delen of commentaar geven. Een andere mooie graadmeter is actieve fans en nieuwe fans. Maak slim gebruik van deze groepen, lees hieronder hoe.

Eerst een paar opmerkingen, want een groot aantal fans van je pagina is natuurlijk wel een fijn getal. En ook zeker niet onbelangrijk, als je maar de essentie van Facebook begrijpt: relevant zijn. Stem daarom content af op je doelgroep en onthoud vier belangrijke sociale aspecten:

  1. Maak het mensen makkelijk in het leven.
  2. Gebruik sociale banden die je fans onderling hebben.
  3. Laat mensen elkaar helpen met je content.
  4. Help fans hun identiteit vorm te geven.

Zorg dat je voor jezelf een sociale identiteit hebt bepaald: welke vriend ben jij eigenlijk voor je fans? Welke toegevoegde waarde heb je? En bovenal: héb je wel wat te bieden met alle content die je produceert?

Nieuwe KPI's

Om maximaal in te zetten op je beste ambassadeurs is het goed om te kijken naar deze groep. Het is lastig te bepalen wie deze fans zijn. Ik maak gebruik van Leadsocial om deze groepen te extraheren en te exporteren, zodat ik ze met custom audiences kan targeten via advertenties. Ik loop vier interessante doelgroepen langs.

Monthly active loyals

Een persoon die eenmaal je pagina heeft geliket en nooit meer terugkomt, heeft weinig tot geen waarde. Iemand die regelmatig terugkomt en interacties heeft met je pagina heeft een veel grotere kans om iets van je te kopen, lezen, downloaden, et cetera. Het kengetal monthly active users (MAL) wordt berekend aan de hand van de typen interacties (like, share of comment) en het soort fan, zoals 'passief betrokken' of 'evangelist'. Het aantal loyals is relatief laag en het doel zou moeten zijn om het te laten stijgen. Voor de Facebookpagina van Marketingfacts zijn dit bijvoorbeeld 758 van de ongeveer 36.500 fans. Als een persoon tot de MAL behoort en vervolgens 30 dagen geen interactie aangaat, zal deze uit de groep worden verwijderd.

Monthly Active Loyals van Leadsocial

Monthly new users

Het is goed om te weten hoeveel nieuwe fans je hebt in de afgelopen 30 dagen. Nog interessanter is om te weten wie dit zijn, op basis van Facebook ID's, zodat je ze een advertentie kunt tonen en nog betrokkener kunt maken met je pagina.

Monthly leads

Deze groep is interessant omdat het nieuwe fans zijn die al flink wat interactie hebben getoond met je updates.

Monthly active users

Deze groep spreekt voor zich: welke fans hebben er in de laatste 30 dagen een actie uitgevoerd op je pagina?

Andere belangrijke inzichten

Naast de hierboven genoemde KPI's zou je ook eens moeten kijken naar weke pagina's je fans nog meer leuk vinden. Dit kun je handmatig doen met Graph Search.

Vang deze belangrijke groepen met advertenties

Probeer je organische bereik zo groot mogelijk te maken door content af te stemmen op je doelgroep. Je bereikt ze echter nooit allemaal. Zet daarom Facebook-advertenties in om in ieder geval al je fans te bereiken. Hiervoor zijn twee opties: het bericht boosten binnen je Facebookpagina of de Facebook Power Editor gebruiken en op deze manier het bericht bij al je fans in de newsfeed krijgen. Gebruikmaken van de Power Editor is de meest voordelige optie. En onthoud:

Facebook is een betaald medium, engagement is je korting.

Daarom is het ook hier belangrijk dat je begrijpt wat de doelgoep interessant vindt en daar je content op ontwikkelt.

Alles weten over contentmarketing op Facebook? Woon dan op 6 februari 2014 mijn webinar bij. Vanaf 11:00 uur vertel ik je alle belangrijke stappen om zoveel mogelijk fans te bereiken met goede updates. Boek je plek nú op webinar.nl/marketingfacts.

Credits afbeelding: Cia de Foto (CC)

Aljo Hartgers
Creatief Contentstrateeg \\ Audio First Content Creator \\ MarketeerWebsite

Ik ben een typische versatilist* dankzij mijn brede interesses. Specialist in online communicatie en marketing, maar ook branding, design, sales, organisaties en alles wat daarbij komt kijken. Daarnaast verdiep ik mij al erg lang in duurzame thema's, zoals elektrisch rijden en verduurzaming in het algemeen.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Gijsbert Oord

    “Ja maar, als ik veel fans heb dan lijkt het alsof ik heel groot ben” (Veel gehoord geluid bij bedrijven)

    Helemaal mee eens, goed punt! Zonder betrokkenheid van al die nietszeggende fans kun je beter je energie in wat anders stoppen.


    17 januari 2014 om 07:27
    Wouter Kleinsman

    Als je graag wilt lijken, dan moet je maar Chinese fans kopen 😉

    Maar inderdaad goed en kort artikel!


    17 januari 2014 om 07:54
    Laura Barens

    Leuk artikel en helemaal eens!

    Ik geloof 100% in de waarde van echte fans of ambassadeurs. Zij kunnen van onschatbare waarde zijn voor je organisatie.

    Online is natuurlijk een prachtige manier om je fans te identificeren en op een kosten efficiënte manier een relatie op te bouwen.

    Het is echter wel cruciaal om de drijfveren van je fans goed te begrijpen. Mijn tip zou daarom zeker zijn om een selecte groep hardcore fans eens uit te nodigen voor een gesprek of een event. Investeer tijd in deze groep om ze echt te begrijpen en nog meer aan je te binden. Het zijn vooral deze mensen die je kunnen (en willen) helpen je content aan te scherpen, te co-creëren en de rest van de wereld voor je product te enthousiasmeren.


    17 januari 2014 om 09:12
    Simone Bakker

    Leuk artikel, al blijf ik het grappig vinden dat er altijd op B2C wordt gefocused. Als bedrijf heb je toch juist ook heel veel relevante zakelijke contacten die bijdragen aan het succes van je bedrijf?

    Wij meten sinds via http://www.starred.com juist hoe we het B2B doen. Hoezo is dit toch altijd een ondergeschoven kindje? Zal dit gaan veranderen in 2014?


    17 januari 2014 om 10:04
    Laura Barens

    Simone, helemaal mee eens. Kende starred.com niet maar ga er zeker eens naar kijken. Voor B2B is het minstens zo belangrijk!


    17 januari 2014 om 10:07
    Aljo Hartgers

    @Simone: Eens, ook in het geval van B2B kun je een onderscheid maken tussen loyale en niet loyale klanten. Wat dat betreft is er dus weinig verschil tussen B2B en B2C. Sterker nog: ik maak hier niet eens onderscheid in.


    17 januari 2014 om 10:18
    Simone Bakker

    @ Aljo,

    Goed om te horen, dat haalde ik niet helemaal uit het artikel.

    Het leuke aan http://www.starred.com vind ik dat je niet meer één keer per jaar een saaie en lange vragenlijst naar je klanten stuurt, maar juist vaker in het jaar voortgang kan meten (inclusief NPS) doordat je klant binnen een paar minuten feedback kan geven.

    Zo waren wij een paar maanden geleden een 6.9 en zijn wij nu al een 7.3. NPS is ook omhoog van -3 naar +6. Het is een begin 😉

    Je merkt dat het dan meer begint te leven op de werkvloer!


    17 januari 2014 om 10:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!