VEED Awards: influencers of makers?

VEED Awards: influencers of makers?

De VEED Awards – door de media ook wel de 'Oscars van de Nederlandse YouTube-industrie' genoemd –  zijn de jaarlijkse prijzen voor de beste en leukste YouTubers van Nederland. Bureau Maak creëert verhalen uit de popcultuur. Een gesprek met de oprichter van de VEED Awards en Maak, Omar Kbiri. Voor de vijfde keer op rij worden op 23 maart 2019 de prijzen voor leukste en beste YouTubers uitgereikt. Wat mogen we verwachten van deze jubileum-editie?

Omar Kbiri is mede-oprichter van creative production agency Maak. Hij is medebedenker van het VEED Festival, dat hij vanuit Maak samen met Nederlandse YouTubers organiseert.

VEED

"Ik noem de kanshebbers makers in plaats van influencers. Ik vind makers mensen die echt iets kunnen maken, terwijl influencers niet per defenitie makers zijn. Een bekende dame die met een duckface op een Instagram-foto staat, is geen maker."

"Een bekende dame die met een duckface op een Instagram-foto staat, is geen maker"

De VEED Awards zijn te vergelijken met de Gouden Televizier-Ring, maar dan voor het internet. "Met 850.000 stemmen zijn wij zo’n beetje de grootste publieksprijs van Nederland geworden. Het is een prijs waardoor het niet alleen maar om kwaliteit gaat, maar ook om kwantiteit. Ofwel: hoeveel volgers heb de kanshebbers? Degene die vaak winnen zijn de mensen die van zichzelf een goede merknaam hebben weten te maken en die consistent aanwezig zijn geweest", aldus Kbiri. Op 23 maart aanstaande vindt de vijfde editie van het festival plaats in de AFAS in Amsterdam.

Maak

"Het koppelen van een influencer aan een bedrijf begint met het bekijken wat een merk wil en welke doelgroep zij wel aanspreken. Iedere doelgroep heeft zijn eigen online-bewegingen op verschillende kanalen. De ene influencer leent zich bijvoorbeeld beter voor Facebook-activatie dan een YouTube-activatie. Als vertrekpunt kijken we naar het brand-DNA, de values en wat de normen en waarden zijn. Daarbij bekijken we waar de influencer op dat moment in zijn of haar leven "

"We kijken naar het brand-DNA, de values en de normen en waarden"

"We proberen bij een samenwerking een win-winsituatie te creëren voor het merk en de influencer. We verzinnen een idee dat geldt als startpunt voor de samenwerking, die uitrolt in content en een campagne," aldus Kbiri.
 
Nieuwsgierig geworden naar de visie van Omar Kbiri over de toekomst van influencers en online-makers én zijn mening over de kwaliteit van content van huidige influencers? Bekijk de video:

 


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.