The Case: vijf miljoen Nederlanders op NU.nl

Sterke groei van mobiele platform

The Case: vijf miljoen Nederlanders op NU.nl

Op donderdag 27 september a.s. vindt in De Meervaart in Amsterdam het NIMA-congres The Case 2012 plaats. Ga in gesprek met ca. 30 sprekers uit het bedrijfsleven over hun succesverhalen en tegenslagen. Geen theoretische verhalen, maar rechtstreekse kennisdeling, met aandacht voor de B2B wereld, online ervaringen, social media en de mogelijkheden en knelpunten voor bedrijven. Dit jaar zijn er cases van o.a. het ABN AMRO Wereld Tennis Tournooi, DSM, Deli XL, T-Mobile, KLM, Ziggo en NU.nl. Roderick Martens, hoofd productmanagement bij NU.nl, geeft alvast een preview. En je maakt kans op een gratis toegangskaart!

Deze gastblog is geschreven door Mirjam Broekhoff (@broekhoff01). Ze schrijft actuele blogs en marketingboeken en helpt als freelancer marketeers bij het schrijven en onderbouwen van marketingplannen.

Nieuws. Vrolijk word je er meestal niet van, van oorlog, geweld, crisis en verdriet. Maar we kunnen het niet laten: nog voor de koffie willen we op de hoogte zijn, voorop lopen en bijblijven. Tien jaar geleden lazen we de krant. Tegenwoordig klikken we op de tablet en smartphone meteen naar NU.nl. Deze nieuwssite bereikt in 2012 meer dan 5 miljoen unieke bezoekers per maand. Bezoekers komen zowel via de website als via de mobiele site en apps. Het mobiele gebruik groeit hard: in het laatste halfjaar komen er veel meer bezoekers via mobiel dan via de traditionele site!


NU.nl heeft het hoogste bereik (bron: STIR)

NU.nl is de marktleider in online nieuws: de website trekt meer bezoekers dan bijvoorbeeld de Telegraaf en de NOS. Het nieuws op de site wordt geplaatst door een kleine redactie van twintig vaste medewerkers, o.a. gespecialiseerd op het gebied van economie, sport, tech en wetenschap en een flink aantal freelancers. Dat is een stuk efficiënter dan de traditionele krant met een redactie van honderden mensen.

Roderick Martens, hoofd productmanagement bij NU.nl, vertelt over de werking van dit online uitgeefmodel.

Traditionele kranten hebben de digitale boot gemist. Waarom lukte het jullie wel?

"In 1999 is NU.nl gestart als digitale nieuwssite. In 2000 werd het overgenomen door Ilse media, onderdeel van de tijdschriftendivisie van VNU, dat in 2001 weer overgenomen werd door Sanoma. Sinds 2007 is NU.nl de grootste nieuwssite van Nederland. Dat is ook het jaar dat voor het eerst winst werd gemaakt, een lange aanloop dus. Onze inkomsten komen, anders dan die van kranten, niet uit abonnementen, losse verkoop én advertenties: het is een puur advertentiemodel.

Dat had en heeft een groot voordeel: we zijn altijd 100% digitaal geweest en daardoor hebben we dus ook geen ‘last’ gehad van bestaande inkomstenbronnen. Voor ons was het veel makkelijker om een mediumtype te lanceren waar gebruikers geen abonnementsgeld voor betalen en dat nog niet massaal gevonden werd door adverteerders. De kranten hadden en hebben toch nog veel inkomsten uit abonnementen en print."

Wat bieden jullie aan adverteerders?

"De meest premium advertentievorm is de homepage takeover waarbij een adverteerder alle witruimte op de homepage invult. NU.nl is selectief: dit formaat is niet dagelijks beschikbaar. Ook worden er stevige eisen aan adverteerders gesteld. Adverteerders komen met creatieve ideeën, maar we stellen grenzen als het gaat om drukke animaties, naakt, geluid voor de klik, etc. Om de kwaliteit te bewaken heeft de redactie een vetorecht. Als de inhoud van de advertentie niet ok is, dan komt deze er niet. We bespreken dit met de adverteerders, en in goed overleg komen we dan tot een concept dat past bij ons en bij de boodschap van de adverteerder. Het gaat natuurlijk niet alleen om de homepage. Achter de homepage kunnen adverteerders ook - met andere formaten - targetten op rubrieken waar per rubriek een meer specifiek Umfeld te bereiken is."


Het grootste advertentieformaat van nu.nl is de homepage takeover.

In tijdschriften proberen adverteerders vaak combi’s te krijgen: wij doen een advertentie en dan doen jullie er een artikel bij. Speelt dat bij jullie ook?

"Wij hebben daar nauwelijks mee te maken, de adverteerders weten dat het bij ons niet zo werkt. NU.nl is een nieuwssite, we zetten objectiviteit en geloofwaardigheid voorop. Door zulke vermengingen zouden we onze geloofwaardigheid direct ondermijnen. Je zult dus nooit een artikel op de site zien staan dat ‘lekker aansluit’ bij een advertentie. Ook Sanoma staat er 100% achter dat sales en redactie gescheiden zijn.

Voor adverteerders zijn er wel non-display mogelijkheden, zoals advertorials of bijlagen waar de adverteerder zijn boodschap kan communiceren. Voor de lezer is volstrekt helder dat dit dan informatie is van een ander bedrijf.

NU.nl maakt gebruik van een groot aantal persbureaus en maakt veel eigen nieuws. Met name politiek Den Haag en het bedrijfsleven weten NU.nl te vinden als hun directe lijn naar de Nederlanders. Zo bepaalt de redactie van NU.nl geregeld het gesprek van de dag. Ook vergaart de redactie nieuws door signalen van lezers of berichten aan de redactie. Dagelijks reageren 15.000 mensen via NUjij.nl: de lezers geven hun eigen mening en brengen stemmen uit. Ook plaatst een groeiende groep mensen hun eigen nieuwsfoto’s op de site. Dat versterkt de waarde van onze content en het heeft redactionele waarde: we krijgen rechtstreekse feedback van de bezoekers op ons werk."

Dat lukt alleen als je het technisch perfect voor elkaar hebt.

Roderick Martens veert op. "Klopt. Ons succes begon met de RSS-feed. Die bood mensen de mogelijkheid om de wijzigingen op verschillende websites online en realtime te laten doorlopen op de eigen pc. Zo kregen ze dan hun eigen nieuwsdienst. Wij lopen steeds voorop: zo hadden we de NU.nl-app voor de iPad al klaar toen de iPad nog niet eens verkocht werd in Nederland. Ook op dit moment gaat er een substantiële investering naar technologie: we werken bijvoorbeeld aan een universal build voor iPhone en iPad. Ook investeren we in een Facebook Reader en lanceerden we recent een nieuw platform genaamd NuPubliek dat inzicht geeft in gedrag en stemmingen binnen partijen en personen in de politiek.

Dat vergt slimme technieken voor data-analyse. We hebben binnen NU.nl dan ook een eigen IT-team en we testen, testen en testen alles heel goed door. Toch zijn ook wij verrast door de snelle opkomst van het mobiele netwerk. In 2010 kwam nog maar een fractie van de totale bezoekers via de mobiel. Inmiddels is tweederde van de pageviews mobiel, en het aantal mobiele bezoekers neemt maandelijks toe. Gelukkig groeit het bereik van NU.nl nog steeds als totaal, zodat mobiel en de website elkaar goed aanvullen."

Wat wil je mensen meegeven vanuit jouw ervaring bij NUu.nl?

"Dat je moet durven innoveren en voorop lopen. Richt je op de gebruikers van je product: de adverteerders volgen de gebruikers, alleen nooit meteen. Ook bij online duurde het jaren voordat de advertentiegelden dit medium wisten te vinden terwijl de bezoekers er al jaren waren. Dus we verwachten ook zeker dat adverteerders uiteindelijk de gebruikers op de mobiele devices weten te vinden. Wij spelen daar nu al op in door onze mobiele applicaties optimaal in te richten voor de gebruiker en de adverteerder."


Adverteerders blijven lang hangen bij traditionele media met een lager bereik. De uitgaven aan webvertising en mobile advertising nemen wel steeds meer toe. (bron: comScore)

"Dit zie je ook in de cijfers van bijvoorbeeld Comscore. Die laten zien dat de verhouding tussen het gebruik van een mediumtype in opkomst niet in verhouding is met de advertentiegelden die er uitgegeven worden. Voor mobiel zien we dat consumenten bijna een kwart van hun mediabestedingstijd via mobiele devices besteden, adverteerders besteden echter slechts enkele procenten van hun budget aan dit mediumtype. Omgekeerd geldt hetzelfde voor mediumtypes die steeds minder gebruikt worden, maar waar nog wel verhoudingsgewijs heel veel advertentiegeld naartoe gaat. Er zit nu eenmaal een bepaalde traagheid in de markt: adverteerders moeten wennen aan de mogelijkheden en vertrouwen krijgen in het resultaat."

Win kaartjes voor The Case

Roderick Martens van NU.nl is een van de sprekers op The Case van NIMA. Als lezer van Marketingfacts maak je kans op een van de twee gratis tickets voor The Case.

Wat moet je daarvoor doen? Tweet vóór dinsdag 25 september a.s. welke van de ca. 30 cases uit het bedrijfsleven je zou willen bijwonen en vermeld de hashtag #thecase12. Onder alle tweeps en tweets zal NIMA twee winnaars van een toegangskaart verloten! 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.