Thalita van Ogtrop (The Next Closet): “We willen de textielketen aanpakken”

19 augustus 2019, 13:00

De kledingindustrie is uitermate vervuilend. De snelle omloop zorgen ervoor dat de productie in deze branche op nummer twee van de meest vervuilende ketens ter wereld staat. Het kopen van tweedehands kleding kan daar verandering in brengen. Die kleren zijn immers al geproduceerd. The Next Closet speelt in op die beweging. “We zijn een online marktplaats voor tweedehands merkkleding. We maken het heel makkelijk om je kleren online te verkopen of nieuwe kleren te kopen. Zo willen we de textielketen aanpakken”, aldus founder en CEO Thalita van Ogrop.

In zes jaar tijd groeide The Next Closet uit van een ‘schattig en klein’ bedrijf tot een business die inmiddels 3,5 miljoen aan funding heeft opgehaald en honderdduizend gebruikers telt. “We zijn tussen 2016 en 2018 met 600 procent gegroeid, dus we groeien super hard.” De kraakpanden van het begin zijn vervangen door een echt kantoor met 22 man aan personeel. Daar zijn op dit moment vier programmeurs bij: “Maar ik zou er wel tien kunnen hebben. En de onlinemarketingbudgetten zijn ook heel stevig. Ik denk dat we iets van 30.000 tot 40.000 euro per maand uitgeven, alleen online. We zijn echt een markt aan het veroveren.”

Nog niet winstgevend

Ondanks de spectaculaire groei maakt The Next Closet nog geen winst. “Een marktplaats is super kapitaal intensief. Onze concurrent in Frankrijk heeft 120 miljoen opgehaald en is nog steeds niet winstgevend. En onze concurrenten in Duitsland hebben ook 20 miljoen opgehaald. Veel meer dan onze 3,5 miljoen.”

“Een marktplaats is heel kapitaalintensief”

Het geld gaat zowel in de ontwikkeling van het platform als in de marketing zitten. Het uploaden van de foto’s van kleding, de verkoop en het versturen van de producten wordt in 99 procent van de gevallen door de eigenaren zelf uitgevoerd. The Next Closet vraagt 20 procent van de verkoopprijs. Die ligt gemiddeld op 100 euro.

“Er zijn veel tweedehands boetieks op ons platform en die zitten door het hele land. We hebben inmiddels supersellers en die hebben er werk van gemaakt. Ze uploaden honderd tot hondervijftig items per dag. Ze verdienen meer dan ik.”

Om de verkoop te vergemakkelijken is The Next Closet bezig om algoritmen te ontwikkelen. “Alle producten die we hebben, zijn uniek, dus dat is moeilijk vindbaar. Hoe groter de database, hoe moeilijker je kunt vinden wat je zoekt. Nu kijken we naar je maat, favoriete kleur en dergelijke op basis waarvan we algoritmen kunnen maken.”

“Om de verkoop te vergemakkelijken is The Next Closet bezig algoritmen te ontwikkelen”

Er gaat ook de nodige tijd zitten in het controleren van de echtheid van de merken. “We hebben een merkenlijst, waar opstaat wat je bij ons mag verkopen. Geen fast fashion. En dan zijn er nog speciale condities waar mensen zich aan moeten houden. Je kan iets niet uploaden als het merk niet in de merkenlijst staat. En je moet kiezen uit een conditiesoort. Ons customer support operations-team checkt alles wat binnenkomt op echtheid. Als het om veel geld gaat, moeten mensen ook een aankoopbewijs aanleveren.”

Toekomstplannen

Van Ogtrop en haar compagnon komen van oorsprong niet uit de kledingbusiness. En van tech hadden ze ook nog niet veel kaas gegeten. “Ik wist veel van duurzaamheid, marketing en communicatie, en online campagnes maken. We hadden wel wat websitejes gemaakt. Mijn compagnon is industrieel ontwerper, dus die wist wel iets meer van tech. Maar de hoeveelheid termen die we nu kennen is echt ongelooflijk. Je hebt echte marktplaatstermen. Ik dacht eerst: waar hebben jullie het over?” Inmiddels maakt niemand Van Ogtrop meer wat wijs. “Waar ik van droom is dat ik dit succesvol neerzet en daarna met alles dat ik heb geleerd een nieuwe industrie pak, en daar een slag in maak. Dat lijkt me helemaal geweldig.”

Maar voorlopig ligt de focus 100 procent op The Next Closet en op de lessen die daar nog dagelijks worden geleerd. Zo weet Van Ogtrop als geen ander wat voor rollercoaster ondernemen kan zijn. Maar er is meer. “Data is echt alles. En de mensen in je team: met goede mensen gaat je hele bedrijf zo veel sneller.”

“Er zit heel veel waarde in de kasten van mensen”

The Next Closet hoopt de komende tijd een aantal grote merken te verleiden om samen te werken. “Die merken sporen hun klanten aan om kleren die bij hen gekocht zijn en niet meer worden gedragen, tweedehands te verkopen, waarmee ze weer korting krijgen op de aankoop van nieuwe kleren. Er zit heel veel waarde in de kasten van mensen.” Als dat lukt, is het een grote stap in de goede richting. Van Ogtrop kijkt twee jaar verder. “Over twee jaar zitten we nog steeds in Nederland en België, maar zijn daar marktleider. En echt heel veel groter. Ik hoop dat we dan een paar hele grote merken bij ons hebben aangesloten die via ons ook de tweedehands markt bedienen. Én dat we winstgevend zijn, natuurlijk.”

Benieuwd geworden naar het hele verhaal van Van Ogtrop? Bekijk dan de hele video:

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!