SXSW #1: lange rijen, wat is de blockchain nou en kabouters vs. reuzen

13 maart 2017, 17:00

Voor de tiende keer ben ik op South by South West, het jaarlijkse festival over film, muziek en online. Terugkijkend was die eerste keer in 2007, het jaar dat Twitter doorbrak, nog gemoedelijk en klein. Het gros van de activiteiten speelde zich af in het Austin Convention Center. De afgelopen jaren vonden we het knap dat het innovatiefestival de toegenomen drukte zo goed had weten op te vangen met nieuwe lokaties, thematisering en slimme parkeerterreinen vol foodtrucks. Maar dit keer lijkt anders.

Deze week houdt Erwin Blom je samen met Roeland Stekelenburg, Michiel Berger en Michiel Buitelaar op de hoogte van de ontwikkelingen op SXSW 2017 in de dagelijkse video’s met de sprekende titel Grumpy Old Men.

Daarnaast schrijven zij en andere aanwezigen als Martijn Verver, GertJan Kuiper, Johan Voets, Marjolijn Kamphuis en Jochem Koole dagelijks hun bevindingen via Revue én Marketingfacts.

De eerste dag van SXSW 2017 werd gekenmerkt door lange rijen en gesloten deuren wegens overbezette zalen. Heeft de organisatie haar hand overspeeld? Heeft het evenement meer kaarten verkocht dan het aankan? Of kozen we simpelweg de eerste dag voor de verkeerde sessies? Hadden we de twee overheersende hype termen ‘artificial intelligence’ en ‘bots’ moeten laten voor wat ze zijn?

Grumpy Old Men

Is de blockchain meer dan fintech?

Door Erwin Blom

Is de blockchain meer dan fintecht? Het antwoord is natuurlijk ja, maar wat werd ik op SXSW weer bevestigd in mijn oordeel dat de blockchain het heel moeilijk blijft hebben als vrijwel geen specialist kan uitleggen wat het is en waarom we niet zonder kunnen. En als aansprekende voorbeelden uitblijven.

Goed gemutst nam ik plaats in de zaal waar de toepassingen op andere dan financiële terreinen aan bod zouden komen. Aangeroerd werd dat de blockchain belangrijk zou kunnen worden voor kunstenaars, omdat door namen van makers en rechten aan werken te koppelen eerlijke inkomstenverdeling een feit zou kunnen worden. Of vrij toegankelijke werken weer schaars zouden kunnen worden door beperkte gebruiks- en verspreidingsrechten.

Ook kwam aan bod dat de blockchain een belangrijke rol zou kunnen spellen op het gebied van identiteit, waarbij ieder persoon zelf bepaalt wie wat van hem mag weten. Maar dat was het dan wel. Mijn goede humeur verdween als sneeuw voor de zon.

Ik blijf het proberen, de belofte onderzoeken die blockchain heet, maar de hoofdrolspelers zelf moeten dan wel begrijpelijke en inspirerende stappen naar de buitenwereld weten te maken.

Satelietfoto’s analyseren met AI

Door Michiel Berger

Het bedrijf Spaceknow gebruikt AI om continu satellietfoto’s te analyseren. Zo krijgt de onderneming bijvoorbeeld een beter beeld van de groei van de Chinese economie dan de cijfers die de Chinese overheid zelf vrijgeeft. En tellen en classificeren ze schepen in havens.

Ook doen ze analyse van olieproductie. In eerste instantie door te meten hoe vol oliesilo’s waren, maar oliebedrijven werken dat nu tegen door silo’s te gebruiken waarvan het dak niet meer meebeweegt met het olieniveau. Nu kijkt Spaceknow naar het aantal vrachtwagens dat komt en gaat. Dat gaan oliebedrijven nu ook tegenwerken door bomen te planten op parkeerterreinen, of deze te overdekken. Mooie low-tech informatiebeveiliging door verstoppertje te spelen.

Spanningsveld tussen startups en corporates

Door Michiel Buitelaar

Het panel ‘Working with Giants’ ging over de verschillende manieren van samenwerking tussen multinationals en startups: partnering, participatie, overname, etcetera. Het panel bestond uit mensen van Walmart, Daimler en het Department of Defense, wat natuurlijk gewoon Department of War zou moeten heten – ik mis bij ons het Ministerie van Oorlog ook nog wel.

Ik trippel lichtjes over de discussie heen want – zinnig als het was – het was ook wel vrij vanzelfsprekend. Ik claim het onderwerp goed te kennen, ik heb er littekens van op de ziel. Ik weet dus niet of ik er 100 procent open-minded bij zat, maar de discussie was zinnig.

Mijn beleving is dat mentaliteit ongelooflijk belangrijk is voor het welslagen, mentaliteit bij de reus én bij de kabouter. Dat vergt nogal wat. Ik heb bijvoorbeeld meegemaakt dat de chef van de ingelijfde kabouter vooral liep te kankeren op het gedrag van de reus. Dat heeft nogal veel impact. Over dat soort dingen ging het ook.

Wat eveneens besproken werd, was dat kleine bedrijven veel kunnen hebben aan de grote, aan de zwaartekracht daarvan. Dat de reus de kabouters niet alleen kan verpletteren, maar ook enorme zwiepen kan geven. En zo is het.

Een voorbeeld dat besproken werd, draaide om vertrouwen. Men vertrouwt kleine bedrijven niet zo snel, en grote meestal wel, vanwege track record en zo, terecht of niet. Dáár zit dus meerwaarde voor de kabouter. Dit boeide me extra omdat ik laatstelijk wat gelezen heb over de economische betekenis van vertrouwen – die is gigantisch, en helpt of hindert economieën enorm.

Innoveren vanuit een Aziatisch perspectief

Door Martijn Verver

SXSW staat bol van de sessies en panels waarbij heel hard de toekomst wordt gepredikt. De toekomst in e-health, social media, online marketing, et cetera, allemaal vanuit onze westerse visie.

Hoe verfrissend is dan een panel van vier Japanners van Hakuhodo, het grootste interactive agency van Japan, dat vijf cases laat zien waarmee ze met behulp van Internet of Things en machine learning fysieke prototypes ontwikkelen om de boodschap van hun opdrachtgever aan het publiek over te brengen. Denk hierbij aan pratende knuffelberen om de communicatie tussen ouder en peuter te verbeteren, pratende groenten om de verstedelijkte Japanner weer in contact te brengen met de oorsprong van hun voedsel, een selfie-app om het dragen van de veiligheidsgordel in de auto te stimuleren en een device waarmee sneeuwscheppen in het zwaarbesneeuwde Aomori (5 meter sneeuw is normaal!) tot een succesvolle game te maken.

Lees er hier meer over, met links naar meer video’s.

De innovatieve kracht van oorlog

Door Michiel Buitelaar

Ter afsluiting nog deze hobby horse van mij: de innovatieve kracht van oorlogsvoering en voorbereiding daarvan. Die werd mijns inziens weer onderschreven in een sessie over dit onderwerp. Oorlogen zijn niet alleen effectieve oplossingen voor extreme ongelijkheid (ook een en ander over gelezen recentelijk, is ander issue), maar stuwen ook innovatie, heel erg zelfs. De rol van DARPA acht ik hier bekend, zoek anders maar eens op.

Het militaire apparaat in de US is een consistente, langdurige motor van innovatie. Oorlog is niet leuk, maar die positieve kant mag ook genoemd worden. Ruimtevaart lijkt veel leuker, kost ook absurd veel geld, maar heeft beduidend minder bijgedragen aan innovatie. En oogt toch sexier? Zo, die wou ik even kwijt.

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags
sxsw,

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!