Sven Pluut (ZonnepanelenDelen.nl): “Wij maken zonne-energie goedkoper, leuker en makkelijker”

13 juni 2016, 09:30

Voor zonnepanelen heb je geld en een dak nodig. Nu hebben sommige mensen wel een leeg dak, maar geen geld, terwijl anderen dat geld misschien wel hebben, maar weer niet over een geschikt dak beschikken. ZonnepanelenDelen.nl biedt een oplossing. “Wij maken het mogelijk dat iemand een zonnepaneel koopt op iemand anders zijn dak.” Dat dat idee ook echt kan werken, werd bewezen in 2013. Toen werd middels een crowdfundingsactie voldoende geld opgehaald om 1100 zonnepanelen te plaatsen op het stadium van FC Groningen.

“Het was spannend of het ging lukken, maar dat is uiteindelijk zo goed gegaan dat we hebben gezegd hier gaan we een business van maken. En inmiddels zijn er al 12.000 zonnepanelen op deze manier door ons gefinancierd, dus het gaat de goeie kant op”, aldus mede-oprichter Sven Pluut.

Het businessplan is aangescherpt tijdens de smart energie accelerator van Rockstart. Uitkomst: een platform waar alle partijen aan elkaar gekoppeld worden. “Een platform waar verschillende projectontwikkelaars, installateurs, burgers die met elkaar een energieproject willen realiseren gebruik kunnen maken van alle diensten om zo’n project ook succesvol van de grond te krijgen.” 90 procent van de opbrengst van de panelen wordt gedurende vijftien jaar verdeeld onder de investeerders, de eigenaar van het dak krijgt 10 procent en mag de de panelen na vijftien jaar houden. “Mensen maken via ons platform dus mogelijk dat een project er komt. Zonder hun geld was het er niet geweest.”

“Consumentenmarketing is ongelooflijk moeilijk”

Het belangrijkste dat Pluut in de afgelopen jaren heeft geleerd: consumentenmarketing is ongelooflijk moeilijk. Je moet de boodschap zo eenvoudig mogelijk houden. “Dus het bereikbaar maken van zonne-energie door het bereikbaar, goedkoper en leuker te maken, dat is het belangrijkste.” Het hele technische verhaal aan de achterkant is voor veel mensen een brug te ver. “Energiebedrijven die vinden dat wel belangrijk, dus daar vertellen we het wel.”

De huidige aanpak werpt zijn vruchten af. Inmiddels zijn er meer investeerders dan dat er projecten zijn. Er is dus een wachtlijst. De bottleneck zit op dit moment dus bij de locaties. Iets waarvan eerder werd gedacht: zo moeilijk kan dat toch niet zijn. Maar gezien de zekerheid die de investeerders zoeken, vallen veel daken af. “De projecten hebben een horizon van vijftien jaar, dus daarom kiezen we voor maatschappelijk vastgoed. Dat is een mooie stabiele doelgroep om mee te beginnen.”

Ondertussen groeit het enthousiasme. Zo wil de ASN Bank een deel van het benodigde geld op tafel leggen wanneer er een bepaalde grens is bereikt. “Zodat we twee keer zo snel meters kunnen gaan maken.” De gemeente Rotterdam wil als eerste gemeente in Nederland gaan crowdfunden. “Dat is wel een heel bijzonder experiment. Aanvankelijk was de gedachte: we hebben toch geld genoeg. Tot ze zich beseften dat ze met dat geld, dat als een soort borgstelling fungeert, vijf keer zoveel projecten kunnen doen. Dus ze kunnen veel meer realiseren met het geld dat ze hebben en ze kunnen burgers erbij betrekken. Waardoor ze niet alleen het gebouw erbij kunnen betrekken, maar ook mensen in de gemeente helpen om zelf stappen te zetten.”

“De toekomst van het energiesysteem zit in decentralisatie”

Het succes heeft ook een keerzijde. Zo zijn de huidige energiebedrijven slecht ingesteld op het teruggeven van energie aan het net, wat kan gebeuren wanneer er veel wordt geproduceerd en weinig wordt verbruikt door de eigenaar.

“Ik ben het er absoluut mee eens dat de toekomst van het energiesysteem in decentralisatie zit: in plaats van dat we alles heen en weer moeten sturen, zoveel mogelijk proberen lokaal op te wekken en op te slaan. Zonne-energie past daar heel goed bij. Je ziet ook dat energiebedrijven daar deels mee in hun maag zitten: hoe gaat ons model eruit zien? Er zijn grote veranderingen op komst in hoe we gaan afrekenen. Terwijl we nu twee tarieven hebben die aan het eind van het jaar wordt opgeteld en afgetrokken (dus je neemt af en je levert terug), gaat dat binnenkort per kwartier.”

Consumenten zullen ook steeds meer gebruik gaan maken van slimme meters die hen laat weten wanneer ze het beste hun wasmachine kunnen aanzetten. “Het hebben van zonnepanelen wordt in de toekomst denk ik alleen nog maar ingewikkelder en dus is er behoefte aan een partij die kan helpen het maximale rendement uit die panelen te halen. Dat zijn wij.”

Met 12.000 geplaatste panelen in twaalf verschillende projecten maakt ZonnepanelenDelen plannen voor de toekomst. Die liggen ook buiten Nederland. Al krijg je dan direct te maken met lokale cultuur en wet- en regelgeving die afwijkt van Nederland. Niet de eenvoudigste weg dus, maar volgens Pluut wel zinvol.

“Ik hou van de ingewikkelde dingen, dat is een beetje mijn manco. Het is gewoon een hele goede kans. Wij zijn goed gepositioneerd om die ingewikkelde problematiek het hoofd te kunnen bieden. Dus dan kun je of zeggen we doen het lekker in Nederland en we zien wel wat er verder gebeurt, maar als je ziet dat daar een kans is en dat je uitgerust bent om daar een oplossing voor te bieden waarom zou je niet op z’n minst verkennen of het echt opportuun is om daar echt achteraan te gaan.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!