Sterke groei internet in China

20 juli 2006, 05:23

Gisteren presenteerde CNNIC (China’s Internet Network Information Center) haar half-jaarlijkse rapport over het internet gebruik in China. Opnieuw is het aantal gebruikers sterk gegroeid, er zijn nu officieel 123 miljoen Chinezen online. Dit is een stijging van 19,4% vergeleken met vorig jaar. Ter vergelijking het jaar hiervoor was de stijging 18,4%, dus ook de groeisnelheid neemt nog steeds toe. China is het tweede land ter wereld op basis van het aantal internet gebruikers (nummer 1 is de USA met 147 miljoen gebruikers).

Op een populatie van 1,3 miljard mensen is 123 miljoen nog niet eens zo heel veel, want 90% van de bevolking is nog steeds niet online. Dit zorgt dus voor grote groeikansen voor internet bedrijven.

Omdat 82% van alle internetgebruikers jonger dan 35 jaar is, is entertainment nog steeds het belangrijkste van Chinezen op internet zoeken. Online gaming en het bekijken van video’s nemen een steeds groter deel in van de tijd die men op internet doorbrengt. Het feit dat de broadband penetratie het afgelopen jaar van 45 miljoen naar 77 miljoen is gestegen helpt hierbij natuurlijk ook. De gemiddelde Chinees brengt op dit moment 16,5 uur per week online door.

Naast entertainment worden e rook steeds meer aankopen online gedaan. Van de 123 internet gebruikers doen er 30 miljoen aankopen op internet, een stijging van 50% in vergelijking met vorig jaar. Wat ook steeds populairder begint de worden is onderwijs via internet. Op dit moment volgen 15 miljoen mensen online cursussen in China. Wellicht een kans voor Nederlandse bedrijven die actief zijn op dit gebied?

Het rapport van CNNIC is hier te vinden. Op dit moment staat echter alleen de Chinese versie online, het duurt meestal een paar weken voor de Engelse versie op de site gezet wordt.

Na een studie Economie in Maastricht voor DaimlerChrysler gaan werken op het hoofdkantoor in Stuttgart. Na 7 jaar voor deze multinational gewerkt te hebben in Duitsland, Indonesie en China eind 2002 mijn baan opgezegd om Chinees te gaan studeren in Beijing. Al snel mijn eerste bedrijf opgezet (consulting voor buitenlandse bedrijven in China, www.china-bay.com). In 2005 samen met een Chinese business partner (Gary Wang) een Chinese podcasting site opgezet, die nu de grootste video site in China is (www.tudou.com). Daarnaast vanaf begin 2006 als CEO van Spill Group Asia bezig met het opzetten en uitbouwen van gaming portals in Azie (o.a. www.game.com.cn). Daarnaast bouwen we casual en online games voor zowel China als de rest van de wereld, vanuit ons kantoor in Shanghai.

Categorie
Tags

1 Reactie

    venturo

    Slordig…..


    21 september 2006 om 19:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!