Digitaal Europa in cijfers

10 april 2013, 04:58

Nederland kampioen bankieren, ING meest bezochte banksite

Je herkent het wel. Druk druk druk. In mijn geval komt dit op dit moment door het nieuwe Marketingfacts Jaarboek. Dan kan het zomaar zijn dat je ineens iets heel moois over het hoofd ziet. Zo kon ik mezelf wel voor m'n kop slaan toen ik me vanochtend realiseerde dat ik nog steeds niks had geblogd over het '2013 Europe Digital Future in Focus' wat comScore jaarlijks uitbrengt. Gelukkig wees Erik me erop en kan ik bij deze alsnog vertellen dat er het afgelopen jaar 408,3 miljoen Europeanen met een PC of laptop online gingen. Een toename van 7 procent ten opzichte van 2011. Ook blijkt dat 2 op de 3 Nederlanderse internetgebruikers in december 2012 een banksite bezochten. In Zwitserland was dit slechts 18,8 procent.

Internetpopulatie

Amerika is niet langer het middelpunt van het internet. Zo begint het comScore rapport. Waar in 1996 nog 66 procent van de internetgebruikers uit Noord-Amerika kwam is dit inmiddels gedaald tot 13 procent. Amerikanen spenderen nog wel de meeste tijd online. Gemiddeld brengen internettende Amerikanen 42,8 uur door op het web. In Europa is dit 26,9 uur.

In Nederland is de internetpopulatie met zo'n 12 miljoen Nederlanders nauwelijks veranderd. Er zijn het afgelopen wel flink meer Russen gaan internetten, 15 procent meer dan in 2011. Daarmee is Rusland met afstand het grootste Europese land op internet.

Europeanen zijn gemiddeld 26,9 uur per maand online te vinden. Nederlanders scoren bovengemiddeld met 30,6 uur per maand. Onze zuiderburen zagen de grootste groei.

Het aandeel van mobiel valt nog best wel mee

We lezen vaak indrukwekkende cijfers over het smartphonegebruik. Zie bijvoorbeeld het eveneens van comScore afkomstige 'Mobile future in focus 2013' rapport. Kijken we naar de doodeenvoudige metrics de pageview, dan zien we dat het aandeel van mobile nog best wel meevalt. Van alle pageviews die comScore in 2012 meette in Nederland werd 86,5 procent gegenereerd vanaf desktop PC's. 5,2 procent van de paginaweergaven kwam van smartphones, en 8,1 procent van tablets. Alleen in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Rusland en Noorwegen was het aandeel van mobile groter.

Gemiddeld komt in Europa 4 van de 5 pageviews van desktops. 14,9 procent komt van smartphones, en 4,4 procent van tablets.

Het lezen en versturen van e-mail is de meest populaire activiteit onder Europese smartphonegebruikers. Het opzoeken van weersvoorspellingen, het raadplegen van sociale media en blogs en instant messaging zijn eveneens veelvoorkomende bezigheden.

In lijn met andere onderzoeken zien we dat de PC overdag domineert en de smartphone en tablet 's avonds pieken.

Google domineert Europese zoekmarkt

Uit de cijfers van comScore blijkt dat van alle zoekopdrachten van Europese internetgebruikers 86 procent naar Google ging. Yandex, de grootste zoekmachine in Rusland, staat op de tweede plek met 10 procent van de zoekopdrachten. In december 2012 zochten Europeanen gemiddeld 138 keer iets op via zoekmachines. Turkse internetgebruikers zijn de meest fanatieke zoekers, zij zochten gemiddeld 243 keer. Nederland scoort met 118 zoekopdrachten onder het Europees gemiddelde.

Amazon grootste retailer

In het bijzonder zoomt comScore in op het bezoek aan retailers, nieuwssites en banksites. Uit het overzicht blijkt dat Amazon met afstand de meest bezochte shopping site is. Als je eBay ook zou meerekenen (deze bevindt zich in de categorie veilingsites) zou die qua bezoekers aardig in de buurt komen.

Nederlanders meest actieve bankiers

Nederlanders blijken kampioen als het gaat om online bankieren. Nederlanders spenderen maandelijks 66 minuten op banksites. Het Europees gemiddelde staat op zo'n 40 minuten. Met 11,6 miljoen maandelijks unieke bezoekers is de ING Group online de grootste bank in Europa.

De Nederlandse scorecard

Van alle ondezochte landen heeft comScore een scorecard opgenomen in het rapport. Naast een overzicht van de meest bezochte websites zijn hier de top 5's van banking, retail en nieuws te vinden:

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!