Sociaal netwerk: So.cl van Microsoft

4 juni 2012, 09:30

Toevoeging of vervanging?

21 mei heeft Microsoft So.cl (spreek uit: “social”) opengesteld voor iedereen. Voorheen was het voor studenten bedoeld. So.cl is is een experimenteel onderzoeksnetwerk van Microsoft Labs FUSE. Het platform benadert social media vanuit zoekopdrachten en zou je in staat moeten stellen om ‘rich posts’ te delen met elkaar (dus foto’s en video’s). Zij positioneren zich dus niet als vervanging van Facebook, maar als additioneel product.

Eerste indruk

Een aantal oneliners bepalen de startpagina:

Consumenten lezen van links naar rechts. De belangrijkste pay-off blijkt te zijn ‘Share Your Search’. Bing is een product dat hoog op de agenda staat bij Microsoft en moet ook social search bevorderen en werd opnieuw gelanceerd. De koppeling met Bing lijkt (voorlopig) ver te zoeken.

Ook de mogelijkheid om een standaard zoekmachine te selecteren begrijp ik niet. Bing zou hier tussen moeten staan, maar is onvindbaar:

De tweede kolom is ‘Discover New Interests’, maar is dit voldoende om consumenten naar So.cl te lokken? Alle sociale netwerken hebben namelijk min of meer deze als pay-off en bestaansrecht.

Met ‘video parties’ kunnen we videogroepen aanmaken. Aan de pay-off te zien lijkt het om een soort Google Hangout te gaan, maar je deelt enkel video’s met elkaar. In de Chrome-browser zijn de video’s niet te pauzeren, de play- en pause-buttons zijn onzichtbaar.

Waarom lanceert Microsoft So.cl?

Google heeft al moeite om Google+ onder de aandacht te brengen zodat consumenten het meer gaan gebruiken. Yahoo vaart een beetje in het midden, AOL heeft Bebo voor 850 miljoen dollar gekocht en Facebook koopt ook om zich heen, gecombineerd met de veel besproken beursgang met een koers waarvan de waarde daalt. Bij deze netwerken lijkt het inmiddels alsof een kat die in het nauw zit rare sprongen aan het maken is; iedere partij wil erbij horen. Maar voorlopig is Facebook de baas, zowel in marktaandeel als aantal actieve gebruikers.

Promotie-video

Microsoft is nog niet actief reclame aan het maken voor So.cl. Er staat wel een promotie-video online van een tutorial website:

Mijn eerste tien minuten op So.cl

Het inloggen kan op twee manieren: met de Facebook- of Microsoft Live-login. Het geeft een tegenstrijdig gevoel om de Facebook-login te gebruiken. Ik begin daarom blanco. So.cl stelt allerlei vreemden en bekenden aan mij voor. Zonder enige voorkennis komt So.cl met de meest irrelevante personen. Zo wordt iemand met een Che Guevara-avatar ook aan mij voorgesteld. De reputatie van accounts lijkt in dit stadium van het registratieproces blijkbaar weinig uit te maken. Alle mensen zijn ook standaard aangevinkt, een tè snelle route:

Homepage

Microsoft heeft goed gekeken naar de interface van Google+ en Facebook. Qua usability is het bij So.cl veel meer gebaseerd op foto’s. Die tegeltjes blijken de rode draad te gaan vormen, net zoals bij de Windows Phone. En je kan tegenwoordig alles Liken (+1’en), zo ook bij So.cl…

De feed

Elk sociale netwerk heeft een feed. De bedoeling is dat de feed afgestemd wordt op jouw vrienden en interesses. De feed van so.cl zou afgestemd moeten zijn op het zoekgedrag, want het netwerk is opgebouwd uit zoekopdrachten. De feed die ik voorgesteld krijg bevat veel onbelangrijke zaken van diverse mensen uit diverse landen. Natuurlijk moet ik mijn profiel meer gaan opbouwen en zal de relevantie van de inhoud beter worden.

Wat zijn de verwachtingen?

Als je al veel vrienden hebt in Live en nog gebruik maakt van MSN Messenger, heb je meteen personen die je kent in jouw netwerk op So.cl. Het netwerk bevat veel elementen die overgenomen zijn van andere netwerken en daarmee biedt So.cl geen unieke ervaring.

Microsoft heeft evenals Google het geluk dat zij veel bestaande gebruikers op het platform krijgen. De kunst wordt het nu om ze daar ook vast te houden.

Harald Heukers
Marketing & Business Coach bij Marketing & Mindset Academy

Online Marketing Coach. Helpt ondernemers goede online marketeers te worden om makkelijker nieuwe klanten aan te trekken en voorspelbare omzet te realiseren. Oprichter van de Marketing & Mindset Acacemy. 15 jaar werkervaring in online marketing.

Categorie
Tags

3 Reacties

    dn

    Ik zie niet in waarom ik deze media zou gaan gebruiken… Ik zie de toegevoegde waarde er ook niet in…

    “Zij positioneren zich dus niet als vervanging van Facebook, maar als additioneel product.”

    MS denkt dat de consument van tegenwoordig actief is op 5 verschillende social media websites… Hoezo zou men – die op Facebook zit – nog een andere social media gaan aanmaken en dan alleen om ‘rich posts’ te delen? En doet Google dit ook al niet met Google +….

    Beetje dubbelop allemaal. Laat ze het geld nuttig gaan besteden.


    5 juni 2012 om 08:56
    haraldheukers

    Dat is ook de uitdaging waar deze netwerken voor staan. Het onderscheidend vermogen van deze netwerken is niet optimaal waardoor de consument niet meteen een 2e netwerk zal aanboren. Ik kijk wel steeds meer in Google+ maar blijf vooral gebonden aan Facebook en LinkedIn die beide sterk zijn in hun eigen propositie.

    In het artikel wordt niet gesuggereerd dat ‘Microsoft denkt dat de consument van tegenwoordig actief is op 5 verschillende social media’.


    5 juni 2012 om 20:00
    dn

    Ik zei ook niet dat dit artikel dat suggereerd.

    Als MS deze media gaat positioneren als ‘additonieel product’ dan verwachten ze dat ’t volk de social media – van MS – ‘er maar eventjes extra bij gaat gebruiken’ voor ‘rich posts’ te delen. Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, omdat Facebook deze optie ook biedt.

    Maar de nieuwsgierige ik zal uiteraard een account aanmaken, om te kijken wat MS ervan gemaakt heeft.


    5 juni 2012 om 20:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!