Simon Sinek’s Why: wijsheid of marketingding?

30 mei 2014, 05:00

“To get something you never had, you have to do something you never did” – unkown

Waarom zou je nog aan de slag moeten met de materie van Simon Sinek? Onder veel marketeers leeft het idee dat zijn why’-theorie inmiddels door iedereen omarmd wordt en dat iedereen al werkt volgens zijn Golden Circle-principe. Helaas is niets minder waar, is mijn ervaring. Oké, iets genuanceerder: veel marketeers die het ‘nieuwe marketingdenken’ aanhangen weten van de klok, de klepel en Sinek. Of hebben de complete klok inmiddels eigenhandig in elkaar geknutseld, samen met andere belanghebbenden in hun organisatie en maken reeds duurzame (en dus sneller gegunde) winst. Maar de groep die nog nooit van de beste man gehoord heeft, is echt nog in de meerderheid volgens mij.

Of zijn preek de heilige graal is, daar zijn de meningen ook over verdeeld; vooral bij salesmensen, heb ik zelf ervaren. Het ‘marketingsausje’ dat hij er volgens hen overheen giet, is te zoet, te Amerikaans, te bedacht. De voorbeelden ‘te groot’. Dus ging ik op zoek naar praktische voorbeelden dichter bij huis. Die tegenwicht bieden aan onze nuchtere Hollandse inborst of rechtlijnige stijfkoppigheid om vast te houden aan hoe het was en te doen wat we deden. Ja, beste topmarketeers: dat is helaas in veel bedrijven nog de bikkelharde realiteit. En ‘als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg’, zo luidt een oude wijsheid.

Grote en kleine best practices

Mijn oproep via Twitter voor representatieve (MKB-)bedrijven die het gedachtengoed van Sinek aanhangen, leverde mooie voorbeelden op. Veelal minimaal idealistisch van aard. Over de meest organisaties is al veel geschreven, aan het lekkerste voorbeeld (Tony’s Chocolonely) heb ik een paar maanden geleden zelfs een hele blog gewijd. Vandaar dat ik het in een andere hoek heb gezocht, dichter bij huis en minder bekend. Met dank aan Elmer den Braber voor de tip: directeur Gé Moonen van Moonen Packaging in Weert nodigde me uit om zijn verhaal te beleven. Mijn bezoekje bleek de moeite waard!

Van lijden naar leiden

Maar eerst wil ik even terug naar de wantrouwende (sales)mensen. Binnen veel bedrijven zijn sales en marketing gewoon nog twee verschillende afdelingen. Marketing zorgt voor de mooie brochures, goed georganiseerde events en het bijhouden van de website. ‘Sales’ zorgt er samen met hun goede verhaal voor, dat deze middelen zo goed mogelijk ingezet worden bij klanten. Om de omzet en liefst ook de winst te verhogen. In deze tijden, zeker in branches als de bouw, blijkt dat op zijn zachtst gezegd een uitdaging.

Ja, ik weet het, het is zwart-wit geschetst. Gelukkig bestaat bij steeds meer bedrijven het besef dat veel van dit ‘oude’ (marketing)denken niet meer oplevert wat het vroeger deed. Het ‘lijden’ is groot genoeg om de noodzaak van verandering in te zien, Herman Toch schreef er in 2012 het managementboek van het jaar over. Samenwerken lijkt een logische oplossing en niet alleen met je interne klant. Weg met de verschillende doelen voor beide afdelingen en op zoek naar de gemene deler, die liefst ook nog perfect matcht met die van de klant.

Krachten bundelen dus. Maar hoe doe je dat? Nee, om bij het begin te beginnen: waarom doe je dat?

Een fijne teleurstelling

Winst word je gegund. Of niet. De kans dat winst je gegund wordt, blijkt vele malen groter te zijn als hij duurzaam verworven is. Dus als hij bijdraagt aan de mens, de maatschappij, de natuur, de planeet of een combinatie hiervan. People, planet, profit. Als je je kunt vereenzelvigen met idealen die een organisatie aanhangt, is de kans dat je hen de ‘winst’ gunt groter. Ook is de kans groter dat je de positieve ervaring met deze bedrijven met anderen deelt. Ze hebben je namelijk in je hart geraakt.

Zo’n organisatie is Moonen Packaging. Ik stuurde mijn tweet op zondagochtend, een paar uur later had ik de uitnodiging van Gé Moonen op zak. Hij waarschuwde me dat als ik kwam voor een mooi marketingverhaal, ik teleurgesteld weer naar buiten zou lopen. Hij had wel ooit van Sinek gehoord, maar een uitgeschreven Golden Circle had hij niet. Maar aangezien ik er alles aan doe om de schijn die marketing nog vaak tegen heeft te mijden en te bewijzen dat marketing wel degelijk waarde toevoegt, was ik heel blij met die waarschuwing.

Koop onze rommel! Koop zo min mogelijk van ons product!

De ‘why’ van Moonen zit overduidelijk in duurzaamheid. Dat lijkt voor een fabrikant die 40.000 ton ‘afval’ per jaar verkoopt ontzettend tegenstrijdig. Dat is het ook, want verpakkingsmateriaal dient altijd een ander product en wordt meteen verwijderd, zodra dat andere product gebruikt wordt.

Duurzaamheid zit voor Moonen dan ook zeker niet alleen in het milieu. Duurzaamheid is volgens Gé: “lange termijn, eerlijk, open, transparant, sociaal”. Sinds het jaar 2000 oriënteren ze zich daarom al op de markt van hernieuwbare grondstoffen en doen ze er alles aan hun ‘carbon footprint’ te verkleinen. Ze willen problemen die deze generatie en de generaties voor ons veroorzaakt hebben, niet bij de volgende generatie neerleggen.

Daarom informeren ze klanten, maar eigenlijk ook iedereen die iets wil leren over duurzaamheid, over hoe iedereen een steentje bij kan dragen. Niet alleen over verpakkingsmateriaal, maar over alle aspecten die duurzaamheid in zich heeft volgens hen. Van vereniging van huisvrouwen tot directie van multinationals: iedereen is welkom om duurzaam gemotiveerd te worden. Ze doen dus eigenlijk hun best om zo min mogelijk van hun eigen product te verkopen.

Credits afbeelding: Kevin Dooley (CC)

Kiezen voor de achterkleinkinderen van je kinderen

Ze beginnen daar ‘binnen’ mee. De films van Al Gore worden bekeken met (nieuwe) medewerkers om de motivatie om duurzaamheid uit te dragen, steeds intrinsieker, dus meer vanuit het hart van de medewerkers zélf te krijgen. Ze kijken dan ook graag naar wat wél kan, in plaats van wat niet, en houden van positief stimuleren en omdenken. Ze doen dat graag zo persoonlijk mogelijk en kijken naar wat ze samen kunnen verbeteren. Medewerkers belonen dat, met het feit dat ze gemiddeld 11 jaar in dienst zijn bij Moonen.

Tweemaandelijks wordt medewerkers gevraagd naar hun tevredenheid en dat gebeurt ook bij hun klanten. In beide onderzoeken is een mooie stijgende lijn waarneembaar. Top down wordt iedereen besmet met het duurzaamheidsvirus. Dat dit ook ‘buiten’ werkt, bewijzen diverse prijzen. Moonen Packaging heeft deze week de tweede Lean & Green Star ontvangen, de hoogst haalbare award voor koplopers in duurzame logistiek. Deze Star werd voor de eerste keer uitgereikt, slechts dertien bedrijven in Nederland ontvingen deze beloning voor het realiseren van hun hoge duurzaamheidsambities. Moonen bespaarde maar liefst drie keer zoveel op de CO2-uitstoot als de norm van het programma.

Duurzaamheid zit dus vooral in bewuste keuzes maken, ook als het om partners gaat. Want als verpakkingsmateriaal cradle to cradle geproduceerd wordt en dus ‘afval’ tevens je primaire grondstof is, heb je meteen een ijzersterk verhaal.

Eigen wijsheid

Doordat Moonen deze weg zo’n 14 jaar geleden al insloeg, lang voordat Sinek zijn beroemde TED-talk gaf in 2009, bewijzen ze des te meer dat dit geen marketingkunstje is. Dan was het ook wel een verdomd goed kunstje geweest! Ongetwijfeld zijn er veel meer van dit soort ‘bescheiden’ bedrijven, die al jarenlang zo werken en hier de buitenwereld niet actief mee opzoeken of mee bereiken. Ik ken ze helaas nog niet, maar jullie misschien wel? Moonen kan zeker als inspirerend voorbeeld dienen, als je zelf bezig bent om het beter te doen binnen jouw organisatie voor people, planet en profit. Ze staan open voor de dialoog en zijn erg toegankelijk.

Aangezien mijn eigen why in ‘duurzaam verbinden’ zit, wens ik iedereen inspiratie toe om er zelf ook mee aan de slag te gaan. Weten waarom je doet wat je doet, maakt het nemen van beslissingen gemakkelijker en zorgt voor meer plezier in wat je doet. Dat laatste is voor mij persoonlijk in ieder geval een zeer belangrijk onderdeel van succes.

Deze blog is onderdeel van mijn in ontwikkeling zijnde boekje 'Gouden cirkels' – Best practices in het MKB

Marieke Heesakkers is eigenaar van Mens en Merk. Ze helpt organisaties hun organisatiecultuur te verstevigen en werkgeluk te stimuleren en borgen, door het inzetten van haar kennis en ervaring op het gebied van marketing, communicatie, cultuur en HR. Hierdoor worden organisaties wendbaarder en veerkrachtiger en worden, zijn én blijven mensen betrokken en bevlogen. Dat levert meer op dan alleen duurzame winst in euro's.

Categorie
Tags

22 Reacties

    Marlene Dekkers

    Goed verhaal, mooie case van Moonen Packaging, bedankt voor het delen Marieke.

    Mijn ervaringen in de technisch georiënteerde B2B hoek (vaak MKB) is dat de meeste bedrijven (en ook marketeers), inderdaad nog niet eens gehoord hebben van Sinek en zijn methode. Tegelijkertijd heerst daar wel de vraag hoe weg te blijven uit die prijsdiscussie.

    De methode die ik bij bedrijven toepas, in de vorm van DNA sessies, is gebaseerd op de ‘Why’. De sessie blijken niet alleen zinvol om hun authentieke en onderscheidende passie te helpen ontdekken (en ja, die is er, dus geen gekunsteld marketinglaagje dat we er bovenop verzinnen), maar hebben daarnaast een waardevol ’teambuilding effect’ om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Je voelt de trots groeien tijdens zo’n sessie!

    Dus ik ben het met je eens, er is nog een wereld te winnen, maar zij die er voor openstaan, winnen ook juist dat!


    30 mei 2014 om 07:22
    mariekeheesakkers

    Thanks Marlene!


    30 mei 2014 om 07:31
    RonalddeBruijn

    Goed geschreven, heel relevant en actueel. Knap zoals je een ‘hype-achtig’ onderwerp dat al bijna weer een containerbegrip lijkt te zijn, terugbrengt tot realistische proporties, waar m.i. ondernemers iets mee kunnen. Je kijk hierop is uit mijn hart gegrepen. Ik ben zo vrij geweest jouw blog mét credits op ons nieuwe Facebook profiel van Wings College te plaatsen. Ok? Bedankt!! Groet, succes, Ronald de Bruijn


    30 mei 2014 om 10:14
    Martijn

    Goed stuk. Jammer dat ik je Twitter oproep gemist hebt.

    Binnen Decos proberen we ook vanuit de ‘why’ vraag onze visie uit te dragen – Innovatief en duurzaam ondernemen – Beyond Now. Waarom we dit doen (Bijv. werken in een geheel papierloos kantoor, archiefkasten en printers vind je bij ons niet) en hoe onze producten hier op aansluiten is key. Belangrijk is dat zowel klanten als werknemers (wij nooemen ze eigen ondernemers) zich met dit gedachtegoed kunnen identificeren.


    30 mei 2014 om 10:16
    mariekeheesakkers

    Wow Ronald, wat een prachtige complimenten,

    dankjewel!

    Natuurlijk mag dit gedeeld worden: heel graag zelfs!

    Mocht je nog bedrijven kennen die Sinek’s materie in hun DNA hebben, dan hoor ik het graag!

    Een fijne dag gewenst, Marieke


    30 mei 2014 om 11:27
    mariekeheesakkers

    Bedankt Martijn!

    Decos zeg je? Ken ik nog niet, maar wie weet een mooie inspirerende case voor in mijn boekje?

    Wil je me je gegevens mailen (Marieke Heesakkers at gmail punt com), dan kunnen we even contact leggen? Dankjewel!

    Groeten, Marieke


    30 mei 2014 om 11:30
    Elmer den Braber

    Dag Marieke,

    Prima geschreven en goed onderbouwd artikel.

    Wat ik bijzonder vind aan het verhaal van Moonen Packaging is dat het Simon Sinek’s Golden Circle avant la lettre is.

    Destijds kiezen voor duurzaamheid, was allesbehalve logisch voor een commercieel bedrijf, sterker nog, het leverde heel wat gefronste wenkbrauwen op. Het zou alleen maar geld kosten en had een geitenwollensokken-imago.

    Ze hebben het toch vol passie doorgezet en dat levert ze nu resultaten, lovende reacties op en zelfs de titel “Het Groenste bedrijf van Nederland op”

    Maar als ze destijds hadden toegegeven aan de kritiek dan was er van de hele duurzaamheidsgedachte niets terechtgekomen.

    Het bewijst zeker dat Sinek’s Golden Circle geen marketingding is, maar veel, veel meer dan dat.

    Een beetje in de geest van:

    ‘Choose a job you love, and you will never work a day in your life again.’

    Dat, dames en heren, is je ‘Why’

    Groeten,

    Elmer den Braber


    31 mei 2014 om 09:58
    mariekeheesakkers

    Dankjewel voor je mooie reactie!

    Daar heb ik maar 1 ding aan toe te voegen Elmer: amen! 😉


    31 mei 2014 om 11:15
    Frank Houben

    Bij een gezamenlijke reis is het altijd goed te weten waarom je met z’n allen graag ergens naar toe wil. Het bezoek aan Moonen heeft mij in ieder geval weer geinspireerd om verder over deze vraag na te denken…

    Complimenten voor hoe je e.e.a. op treffende, maar vooral ook prettige wijze hebt weten te verwoorden!

    Ik hoop dat er komende tijd nog vele mooie cases op je pad komen…

    Groet,

    Frank


    2 juni 2014 om 21:40
    mariekeheesakkers

    Mooie woorden Frank!

    Dankjewel!

    groeten,

    Marieke


    3 juni 2014 om 07:50
    Albert Mensinga

    Fraaie blog weer Marieke, ieder bedrijf – ieder mens – heeft een WHY. De Sinek-clip helpt die te duiden. Of minstens om bewustwording en richting te geven. De vraag stellen kan altijd. Ondernemers staan vaak niet stil bij iets anders dan hun core-business. Wat zei Milan Kundera: “Business has only two functions: marketing and innovation.” Met je WHY in je hand kom je dan echt een stuk verder.

    Goed gedaan. Groet, Albert


    3 juni 2014 om 08:20
    mariekeheesakkers

    Albert,

    Ja, bewustwording is een belangrijk onderdeel van de zoektocht naar en het daarna uitdragen van je WHY. De richting die ‘weten waarom je doet wat je doet’ geeft is prettig en geeft rust en duidelijkheid. Hoe groot of klein je ook bent als bedrijf.

    Dankjewel voor je mooie reactie!

    Marieke


    3 juni 2014 om 08:30
    GeMoonen

    Hoi Marieke,

    Ik ben blij dat Twitter bestaat, anders hadden we nooit zo’n mooi verhaal over onszelf kunnen lezen.

    Ik ben heel vereerd dat ons verhaal jou zo heeft aangesproken.

    Mede door jouw inbreng zijn we ons toch maar eens gaan verdiepen in Simon Sinek’s boeiende les over het Golden Circle Principe en zijn van mening dat wij gewoon doen waar we in geloven en waar we ’s ochtends ons bed voor uit willen komen. Dan is het ook geen werk meer maar wordt het meer een missie.

    Bedankt voor je mooie teksten!

    Uiteraard mag je ons altijd benaderen voor een vervolg.

    Groet, Gé


    4 juni 2014 om 11:46
    mariekeheesakkers

    Gé,

    Heel graag gedaan!

    Twitter heeft mij inderdaad ook al zoveel gebracht: ongelooflijk! Andere interessante cases stromen binnen, dus dat boekje gaat er komen en graag benader ik je later inderdaad nog voor wat meer achtergrondinformatie.

    Succes met jullie duurzaamheidsmissie en alle prijzen die binnen handbereik liggen 😉

    groeten,

    Marieke


    4 juni 2014 om 12:11
    mariekeheesakkers

    Denis,

    jouw reactie was mij helemaal ontgaan. Sorry! Leuk dat het jullie ook weer geïnspireerd heeft tot een blog. Mooi om zo samen verbindingen te kunnen maken 🙂

    Dankjewel voor je compliment!

    Marieke


    6 juni 2014 om 09:54
    Pim Ruigrok

    De ‘why’ zit ‘m helemaal niet in de duurzaamheid zoals Moonen die benoemt. Dat zijn gewoon hedendaagse basisvoorwaarden. Als je daar niet aan voldoet, doe je sowieso niet mee in deze tijd.

    De vertaalslag naar ‘exceeding expectations’ is ook al een ongelukkige; het zegt helemaal ‘nul komma nul’. Net zoals pay off’s als ‘meer dan …alleen’ of ‘uw partner in…’.

    Positioneren is een vak apart, blijkt wel weer!


    11 juni 2014 om 16:33
    mariekeheesakkers

    Pim,

    dankjewel voor je reactie.

    Aangezien ik niet weet hoe goed jij Moonen kent, vind ik het wat lastig om te reageren. Ik denk dat de manier waarop zij met duurzaamheid omgaan, verder gaat dan de hedendaagse basisvoorwaarden. Maar misschien heb jij meer inside information? Als je bedoelt dat alleen maar schermen met het containerbegrip niet voldoet, kan ik dat uiteraard alleen maar beamen. Ik heb het idee dat Moonen veel meer doet dan dat. Maar jij denkt daar anders over?

    Ik proef flink wat frustratie uit je reactie, klopt dat? Ben je het in het algemeen niet eens met de theorie van Sinek of vind je het voorbeeld niet sterk genoeg?

    Ik vind je conclusie richting positioneren wat kort door de bocht. Het onderzoeken, bepalen en uitdragen van je waarom, hoe en wat zijn daar zeker onderdeel van, maar om op basis van de info uit deze blog dat zo zwart-wit te stellen, daarin kan ik je niet helemaal volgen. Daarvoor is een face to face dialoog wellicht geschikter. Wie weet komen we elkaar eens tegen en kunnen we hier verder over discussiëren?

    groeten,

    Marieke


    12 juni 2014 om 12:05
    Pim Ruigrok / DailyResult

    Marieke,

    Allereerst nodig ik je van harte uit om een kop koffie te komen drinken bij ons in Den Bosch, waar ik je kennis kan laten maken met onze brein-positioneerders. Niet alleen zij, ook ik, zijn fervente aanhangers van Sinek en met elkaar zijn wij dagelijks bezig om bedrijven te positioneren, onder meer vanuit de filosofie van de Golden Circles.

    Het Why zoals Sinek deze bedoelt ligt niet in de bron van het ondernemerschap zelf. Dan zit er immers geen verschil in de motivatie duurzaamheid of geld verdienen. In beide gevallen is het een Why, toch?!

    Nee, Sinek maakt de verbinding tussen het Why van de ondernemer en … de relevantie voor de klant. Zoals Volvo ervoor koos om ‘veiligheid’ als het Why te kiezen. Het Why dient dus ook een richting aan te geven die zowel relevant is voor het bedrijf zelf (en zijn medewerkers) en de klant.

    Bovendien maakt Sinek ook de koppeling met neurowetenschappelijk onderzoek, waarin hij aantoont dat het Why de verbinding maakt met dat deel van het klantbrein dat het meest bepalend dan wel beïnvloedbaar is voor koopbeslissingen: het limbische systeem i.c.m. het reptilian brain. Als bedrijf dien je het Why dus ook nog eens zo te vertalen dat het aan deze breindelen appelleert. Dat deel bereik je alleen met een emotioneel geladen Why.

    Denk hierbij aan de pay-off van SCA: Improving everyday life! Kijk daar kan je een puntje aan zuigen!

    Weer even terug naar de Moonen casus: het is prima dat zij duurzaamheid als vertrekpunt nemen en dat dit hen intrinsiek sterk motiveert. Dat is echter niet terug te vinden in de pay-off die zij hanteren. Hiermee – en op hun site – zetten zij zich neer als verpakkingsspecialist met logistiek en bestelgemak als kernpunten, en komt duurzaamheid pas op de tweede plek. In de Package Deal die Moonen aanbiedt wordt met geen enkel woord gesproken over duurzaamheid.

    Als het Why daadwerkelijk doordrenkt is in het DNA van de gehele organisatie, dan zou het accent volledig op de vertaalslag naar duurzaamheid komen te liggen. Dus kan je twee conclusies trekken: of Moonen is betrokken is met het thema duurzaamheid maar niet in die mate dat zij het echt een hoofdthema maken of ze blijven zwaar in gebrek bij het uitdragen van hun Why.

    Volvo ademt veiligheid en RedBull avontuur. Consistent, geloofwaardig en in alles(!) dat zij doen! Dat gaat dus verder dan een bord boven de deur of een pay-off. Nee, dat dien je in alles dat je doet uit te dragen. Alleen dan gaan klanten jou als bedrijf geloofwaardig vinden.

    Het klopt dat in de toon van mijn reactie enige frustratie merkbaar is. Dat komt doordat vandaag de dag iedereen verstand denkt te hebben van marketing en even op een zonnige vrijdagmiddag iets creatiefs op de achterkant van een bierviltje bedenkt dat op de principes van Sinek lijkt. Om vervolgens daar de toekomst van het gehele bedrijf aan op te hangen. Dat is wel lef…

    Positioneren – dat is de boodschap van Sinek- is een specialiteit binnen een op zichzelf staand vakgebied. Als je dat goed doet, gaat er inderdaad een geheel nieuwe wereld voor je open.

    Laat maar weten of ik je in Den Bosch kan verwachten!

    Fijne avond,

    Pim


    12 juni 2014 om 17:03
    mariekeheesakkers

    Dankjewel voor je erg uitgebreide en duidelijke toelichting. Ik volg je nu wel helemaal 😉 Volgens mij zijn we het helemaal niet zo oneens zelfs.

    Jullie hebben ongetwijfeld Marketingfacts-waardige voorbeelden die volgens jullie wél voldoen (en wie weet prima in het boekje passen)?

    Ik kom dan ook graag een keer naar Den Bosch om hier verder over te praten: dankjewel voor de uitnodiging!

    Fijne avond,

    Marieke


    12 juni 2014 om 18:35
    Elmer den Braber

    Beste Pim,

    Ik vind je eerste reactie erg flauw. Website bekijken, inzoomen op mindere punten zonder je kritiek te onderbouwen en vervolgens je eigen expertise wegzetten. Op die manier reageren is echt té makkelijk. Zo kan iedereen bijvoorbeeld ook jullie website bekijken en vallen over die dertien in een dozijn stockfoto’s. Van mijn site is ook een hele boodschappenlijst op te stellen. Ik wil maar zeggen: afkraken zonder argumenten kan iedereen.

    In je tweede reactie ga je gelukkig dieper in op de inhoud en onderbouw je de kritiek. Top! Zo kunnen we allemaal wat van elkaar leren en krijgen we een waardevolle discussie.

    Je roemt de pay-off “improving everyday life” en hekelt ‘’exceeding expectations”. Zelf hecht ik niet zoveel waarde aan pay-offs. Iedereen kan een prachtig klinkend zinnetje bedenken, maar het heeft pas (enige) waarde als ernaar gehandeld wordt. Ik ben daarom benieuwd waarom (lees: why) de ene zoveel beter is dan de andere.

    Wat met betreft de Moonen Packaging casus: In een ideale wereld kan je op nul beginnen en de hele branding opbouwen zoals je wilt, maar zo werkt het niet. Als bedrijf moet je je constant aanpassen aan veranderende omstandigheden. Bij Moonen Packaging zie je gewoon heel duidelijk dat ze komen vanuit een old school positie waar het draait om invullen van een functionele behoefte van klanten: een bedrijf waar je allerlei soorten verpakkingen kunt kopen. Een ‘Why ‘ die niet echt aantrekkelijk is.

    Zoals MP al heel wat jaren in transitie is van een leverancier van in feite toekomstig afval, naar een verpakkingspartner die alles op alles zet om duurzaamheid door de hele organisatie verweven, zo is ook hun ‘Why’ veranderd en wordt deze steeds sterker en sterker.

    Ga er maar aan staan: een leverancier van tonnen en tonnen aan papier en plastic die duurzaamheid promoot? Dat is een enorme contradictie en dat kun je ook alleen maar waar maken als je eerst doet en daarna pas roept. . Dat vind ik zo bijzonder aan deze case. Er zijn voor Moonen Packaging eerst heel wat jaren en investeringen overheen gegaan voordat de er de vruchten van geplukt werden. Toch hebben ze lef getoond en doorgezet. Dit heeft totaal niks te maken met Sinek’s principe op tijdens de vrijmibo de achterkant van een bierviltje te zetten en proberen te imiteren.

    Sinek heeft gewoon heel slim gekeken naar bedrijven die het geweldig goed doen en gezien dat er een lijn in te ontdekken is, die ook nog eens door te vertalen is naar ons brein. Door die lijn op de meest eenvoudige manier te presenteren, zodat iedereen die begrijpt en dit te positioneren als ‘The Golden Circle’, waarmee hij zijn ontdekking koppelt aan eeuwenoude principes als ‘De Gulden regel’ en ‘De Gulden Snede’, heeft Sinek vooral zichzelf op de best mogelijke manier vermarkt. En dat heeft hij gewoon geweldig gedaan, anders hadden we het nu niet over hem.

    Toevallig (of misschien juist ook niet toevallig) past Sinek’s model in grote mate op Moonen Packaging’s handel en wandel en dat heeft Marieke zelf kunnen ervaren, maar laten we wel duidelijk stellen wanneer Moonen Packaging ermee begonnen is. Sinek’s ‘Why’ is geen trucje die je snel even in je bedrijf positioneert.

    Dat de positionering van de website van Moonen Packaging nog niet parallel loopt met de werkelijkheid is zeker een aandachtspunt, daar ben ik het volledig met je eens. Ergens is dat juist ook mooi: geen woorden maar daden. Dat maakt de ‘Why’ van Moonen Packaging des te echter en krachtiger. Zoals ik heb begrepen wordt er hard gewerkt om de inhaalslag te maken.

    Daarom denk ik dat het belangrijk is om als organisatie je ‘Why’ goed in de gaten te houden en te bepalen of je zo dicht mogelijk bij je ‘Why’ zit. Je ‘Why’ is een constante factor, maar op de lange termijn zeker ook aan verandering onderhevig. Het ligt er maar net aan of dit kleine of grote veranderingen zijn. Er zijn genoeg ‘Why’ bedrijven die toch failliet zijn gegaan of nu niet meer de grandeur hebben van weleer.

    Groet,

    Elmer den Braber


    13 juni 2014 om 10:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!