ReclameReview: toegift.nl

22 november 2017, 14:00

Maar liefst 89 goede doelen werken samen aan de lancering van toegift.nl, een site waarop wordt uitgelegd hoe je in je nalatenschap een bedrag kunt nalaten aan een goed doel.

Credits

Strategie en creatie: Roorda Reclamebureau

Regie: Bill Tanaka (Smarthouse films)

Producers Smarthouse films: Danielle Guirguis en Anouk Scheffens

Camera: Mike Fugers

Edit: Gert-Willem Visser

Postproductie: The Compound

Muziek: Nando Eweg en Melcher Meirmans

Sounddesign: Recsound

Social content regie: Joeri Jansen

Social content camera: Jeroen Simons

Geluid: Gregoor van de Kamp

Edit: Daniel Falkenhagen (The Compound)

Grading: Tim van Paassen (The Compound)

Sounddesign: Recsound

Websitedesign: Dino Kho (Roorda Reclamebureau)

Realisatie: No Protocol

Verantwoordelijk bij toegift.nl: Marjolein Blank (Dierenbescherming), Camille Boyer en Kolja Urban (KWF), Jos Willems (Greenpeace), Suzanne Morten-Taylor (Hartstichting), Marielle Coster

De doelstelling

Mensen bewust maken van het feit dat ze na hun dood geld kunnen nalaten aan een goed doel.

De uitwerking

Onder de naam ’toegift.nl’ hebben de samenwerkende goede doelen een actiesite ontwikkeld met nuttige informatie over het nalaten van geld aan goede doelen bij overlijden. De naam ’toegift’ is bewust positief gekozen en in de campagne wordt ook de nadruk gelegd op het verlengstuk van je leven dat je op deze manier benut. De commercial laat verschillende manieren zien waarop je kunt staan voor een bepaald principe. Daarna wordt de koppeling gemaakt met het laten voortleven van je idealen via toegift.nl.

Het oordeel

Ik vind dat de boodschap behoorlijk indirect wordt gebracht. Dat zal ongetwijfeld bewust zijn, maar waarom gaat het over ‘je idealen laten voortleven wanneer je er zelf niet meer bent’ als de eigenlijke boodschap is ‘we zouden graag geld van je willen en we weten dat je sommige goede doelen steunt, dus we leggen je graag uit hoe je dat ook na je dood financieel kunt blijven doen’?

Qua emotie zit de commercial goed in elkaar. Er wordt heel mooi uitgelegd op welke manieren je jouw idealen kunt uitdragen tijdens je leven, met vervolgens een logisch bruggetje naar de nieuwe website. Waarbij overigens wel opvalt dat de zilverharige doelgroep niet zelf naar toegift.nl gaat, maar door een kleindochter wordt geholpen daarbij. Hoe zou dat gesprek gaan? ‘Opa, ik hoef je geld écht niet als je dood bent. Doneer het maar aan een goed doel. Kijk, dat kan op toegift.nl!’

Eigenlijk vind ik de doelstelling van deze campagne prima. Maar de manier waarop de boodschap wordt overgebracht, overtuigt me niet. Maar misschien hoeft dat ook niet. Want inmiddels zit die url toegift.nl wel in mijn hoofd en weet ik precies wat je daar aan informatie kunt vinden.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief