ReclameReview: enie.nl wil dat je het licht ziet

4 mei 2022, 13:00

Als je minder wilt betalen voor energie en minder afhankelijk wilt zijn, kan enie.nl daarbij helpen. Dat is de boodschap van de landelijke tv-campagne die de leverancier van zonne-energie heeft gelanceerd. Hiermee hopen ze velen het licht te laten zien.

Credits

Creatie: N8W8

Doelstelling

Meer zonnepanelen verkopen aan particulieren.

Uitwerking

Uit het persbericht: enie.nl start zondag 1 mei met een landelijke TV-campagne. De zonne-energie leverancier hoopt consumenten te overtuigen van de kracht van zonne-energie én bewustwording te creëren dat de energietransitie deels door de consument zelf gerealiseerd kan worden.

Met de stijgende energieprijzen zoekt de Nederlandse consument massaal naar alternatieven voor gas en elektriciteit. Volgens Milan van der Meulen, mede-oprichter van enie.nl, kan men zelf het heft in eigen handen nemen om het anders te doen: “De huidige maatschappelijke discussie gaat alleen maar over de stijging van energieprijzen en over de afhankelijkheid van traditionele energiebronnen. We wachten op nieuwe maatregelen van bovenaf, maar vergeten tegelijkertijd dat we ook zelf iets kunnen doen. Met deze TV-campagne hopen we zoveel mogelijk mensen te overtuigen van de kracht van zonne-energie. Je gaat flink besparen, hebt geen last meer van schommelende stroomprijzen en helpt met het verduurzamen. Je kunt zelfs zonder investering overstappen op zonne-energie en direct besparen.”

Oordeel

Mijn eerste reactie: wat een saaie commercial. Mijn reactie na een aantal keren goed bekijken: de boodschappen kloppen, de volgorde ervan klopt en de call-to-action ook. Laten we de commercial eens verder ontleden.

Het begint met de huidige energietarieven. Iedereen wil immers graag minder betalen voor zijn energie. En minder afhankelijk zijn (met name van Rusland). Goed ingespeeld op deze rationele en emotionele argumenten dus. Dan gaat letterlijk het licht aan, zodat we als kijkers het licht kunnen zien wanneer we horen dat zonne-energie de oplossing is. De woorden Betaalbaar en Beschikbaar worden nog even uitgelicht (pun intended) voor extra overtuigingskracht. De postcodemodule op de site helpt je om binnen 1 minuut jouw situatie te checken. Waarna de dramatische zoom plaatsvindt en de commercial eindigt met een call to action.

Qua vorm is dit inderdaad een behoorlijk saaie commercial. Er gebeurt niet veel, hooguit wat subtiele dingen. Het licht, de muziek, de tekst en beeld en de zoom op het einde. Maar toch moet ik terugkomen op mijn eerste oordeel. Alles wat de afzender erin zou willen hebben, zit er daadwerkelijk in. Het was een bewuste keuze om geen enorm opvallende of grappige commercial te maken. Nu is het alleen nog de vraag of de doelgroep genoeg aandacht besteedt aan de commercial om deze boodschappen tot zich te nemen en tot actie over te gaan. En om daarbij voor enie.nl te kiezen, want wat maakt dit bedrijf anders of beter dan andere aanbieders? Dat wordt nergens uitgelegd.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief