ReclameReview: Energiedirect.nl

6 juni 2013, 13:27

In deze visueel ingestelde commercial vertelt Energiedirect.nl waarom zij de beste deal op het gebied van energie kunnen aanbieden en zo hun klanten 'grip op de knip' bieden.

Credits:

Bureau: Van Wanten Etcetera

Account: Fabienne Molleman, Irene Harte

Creatie: Jan-Willem Vergouwen, Markus Ravenhorst, Stephan Gonnissen

Klant: Mark Lebouille, Jeroen Salomons

Strategie: Job Koopman

Beeld: Make 'em Say 3D Motion Design

Geluid: SOUNDCIRCUS Kees Kroot

De doelstelling:

Mensen laten overstappen naar Energiedirect.nl.

De uitwerking:

De ene na de andere energieaanbieding vliegt je om de oren. Energiedirect.nl laat letterlijk zien dat zij vinden dat de portemonnees van Nederland het wel eens wat makkelijker mogen krijgen. Want met Energiedirect.nl heb je altijd grip op je knip.

Het oordeel:

In 21 seconden wordt er best veel verteld in deze commercial. Eerst wordt er aan risicomijding gedaan: vertellen dat de portemonnees van Nederland het zwaar hebben en vervolgens de oplossing bieden waarbij Energiedirect.nl de held is. Ze komen ook direct met hun USP's op de proppen: je regelt alles zelf online (dus dat scheelt overheadkosten), je kunt zonder moeilijk gedoe overstappen en ze beloven je de beste deal op het gebied van energie. Zo komen ze vanzelf uit bij hun pay-off 'Altijd grip op je knip'. Daarvan kun je zeggen wat je wilt, maar zo'n simpele, beeldende boodschap in rijmvorm blijft gewoon goed hangen. Ik moet zeggen dat ik hem mooi gevonden vind.

Het belangrijkste bij een visueel ingestelde commercial zoals deze is dat de stijl herkenbaar moet zijn/worden voor de kijkers. Daarvoor is herhaling nodig en continuïteit in de toekomst. Zodra mensen vaker deze stijl zien, combineren ze dat vanzelf met de bedrijfsnaam Energiedirect.nl. Natuurlijk helpt het wel dat de portemonnee (oftewel: knip) centraal staan in de commercials die als pay-off 'Altijd grip op je knip' hebben. De tijd zal het leren of de gekozen stijl zijn werk goed doet voor het merk. Maar naar mijn idee zijn ze op de goede weg.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!