Reclame en marketing hebben meeste effect als ze gericht zijn op invloedrijke consument

Reclame en marketing hebben meeste effect als ze gericht zijn op invloedrijke consument

Consumenten met invloed op anderen - in het boek `The influentials` van Ed Keller en Jon Berry `the early majority` genoemd - zijn de meest effectieve doelgroep voor adverteerders.

Zij geven door hun voorkeuren reclame een mond-tot-mond verspreiding die meer effect heeft dan reclame via tv, radio, tijdschriften of internet. De `early majority` kent de beste restaurants, merken, vakantiebestemmingen, auto`s, boeken en geneesmiddelen. Zij zijn het die ideeen hebben, op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen en anderen overhalen tot bepaald gedrag, of het nu gaat om reizen, gezondheid, voedsel, interieurinrichting of investeringen.De auteurs komen tot hun aanbeveling na bestudering van de invloedrijke Amerikaanse consument over een periode van tientallen jaren. Zo ontdekten zij dat bepaalde bezigheden op de pc onder deze groep tussen 1998 en 2002 sterk zijn toegenomen. In 1998 ontving en verstuurde 51% e-mails en in 2002 72%. Het spelen van computerspelletjes steeg van 58% naar 61% en het online lezen van bladen en kranten nam toe van 20% naar 41%. De `early majority` maakt zo`n 10% van de Amerikaanse bevolking uit.

Bron: Brandweek nr. 5, p. 27, 5 p.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.