Rado Raykov (CEO van Holler.live) over het belang van feedback, fundraising en marketing

Rado Raykov (CEO van Holler.live) over het belang van feedback, fundraising en marketing
, HelloMaaS
@doorn

HelloMasters is de tweewekelijkse podcast van HelloMaaS, waarin Louise Doorn spreekt met de huidige en toekomstige leiders in de Nederlandse marketingscène. CEO's en CMO's spreken over de staat van marketing, en de successen én twijfelmomenten uit hun loopbaan. In deze aflevering een gesprek met Rado Raykov.

In aflevering twaalf spreken we met een oude bekende. Rado Raykov, CEO van Holler.live, was eerder te gast in onze podcast over start-upfounders. Deze keer is hij terug om te spreken over zijn eigen onderneming, het belang van feedback, fundraising en het belang van marketing. Als co-host is er een eveneens vertrouwde stem: Ellen Bark-Lindhout, co-founder van Collider Amsterdam.

"You shouldn’t build thick skin. If it stops hurting, you stop learning"

Holler.live geeft consumenten de mogelijkheid om bij alle touchpoints met een bedrijf direct en intuïtief feedback te geven. Ik vroeg Raykov naar de beweegredenen om zijn eigen bedrijf op te starten en vanuit welke motivatie dit kwam: "As a consumer myself, I’m often very frustrated by how I am expected to jump through hoops if I want to share my opinion back with decision makers of companies that service me."

De huidige set up van feedback richting bedrijven is vaak eenzijdig of wordt simpelweg niet gehoord. Ratings zijn een momentopname van een overall-experience, NPS, hoewel straightforward, is slechts een nummer zonder de daarbij horende diepgang en ook social listening heeft zo zijn nadelen: "There is a clear difference in opinion when it’s deliberate and actively shared when people know someone will listen to it versus when they are just shooting to breeze.” Raykov vervolgt: "It’s very hard for any organisation to change and innovate. Even if they want to do it, it still takes time and effort." Het belang van directe feedback is echter duidelijk wanneer je als merk dichter bij je klant wil staan: "Consumers care about what you do, and they would like to have the opportunity to tell you that in a constructive way."

Het zijn van een CEO brengt behoorlijk wat challenges en ups en downs met zich mee. Een onderdeel hiervan is fundraising: "I personally hate fundraising. It’s the worst part of the whole deal." Toch was het voor Raykov erg leerzaam: "It’s not like if you build a great product and have a great idea, people owe it to you to find you and come to you. That’s the big lesson." Het is veelal een lang traject en met veel afwijzingen. Toch relativeert Raykov hier: "You shouldn’t build thick skin. If it stops hurting, you stop learning." Bark-Lindhout gaat hierop in en geeft aan dat je als CEO op alles bereid moet zijn: "Be prepared to fight a number of wars along the way. Sometimes even after signing."

"Marketing is the all-encompassing effort of presenting yourself out there in the market"

Een ander belangrijk leermoment van Raykov en zijn team betrof de inzet van marketing: "In my understanding, marketing is the all-encompassing effort of presenting yourself out there in the market." Hij waarschuwt anderen om marketing-efforts niet te onderschatten: "People think 'my idea is great, so people will come to me. The product is good so it will sell itself.' That’s just not true."

De podcast is ook via iTunes en Spotify te beluisteren.

Benieuwd naar het HelloMaaS-platform? Klik hier voor meer informatie

Topics

[00:00:00] Intro HelloMasters

[00:00:30] Introductie Rado Raykov en Ellen Bark-Lindhout

[00:01:25] Het ontdekken van een niche

Once you are in a decision making spot, you are distant from your customers, your stakeholders

[00:02:50] Direct in contact zijn met je klanten

Social media was built for people to interact, not for people to interact with brands

[00:07:00] Holler.live, het aanbod en de ideale klant

We have created a plug and play solution that enables any type of organisation to allow their customers to engage at scale, at any touch point of their journey

[00:10:00] Praktisch voorbeeld van hoe Holler.live werkt

[00:12:20] Waarom zou ik als klant altijd feedback willen geven?

This is a tool as much for you as the customer, as it is for us

[00:13:44] Het veranderen van de mindset van bedrijven

It’s very hard for any organisation to change and innovate. Even if they want to do it, it still takes time and effort

[00:15:23] Social listening

There are ethical and GDPR constraints. Do people really know that you are listening to them?

[00:17:41] Het delen van data: showcasing of strategisch relevant?

Customers are as tired as you from getting emails asking about their opinion [..] That is data that is a bit useless, because it’s polluted by the way it’s gathered

[00:19:40] Samenvatting van Holler.live: key takeaway

They care about what you do, and they would like to have the opportunity to tell you that in a constructive way

[00:21:30] Het voorkomen van extreem gedrag

You can direct the communication flow by limiting the input mechanics. You can use predefined options

[00:25:30] Holler.live binnen de accelerator van Bark-Lindhout

It helps to have more mature people that make you slow down and reassess if needed

It doesn’t matter what you think as a founder, it matters that the belief is shared. By both team members and clients

Even the ones that say 'no' are your best friends, because that helps you a lot as well - Bark-Lindhout

[00:30:25] Bouwen van een team

[00:31:45] Aansporen om bij een start-up te werken

What it comes down to is actually the vision [...] they have to be people that want to work with you on this specific thing. It’s not that romantic, it has ups and downs

[00:33:30] Gemaakte fouten

A mistake I made is probably not firing soon enough

[00:34:00] Diversiteit

If you want to make something truly different, you have to approach it in a different way. The way to do that is to have more viewpoints on board

[00:35:10] Fundraising

At the end of the day, the people with the capital choose where they put their money

Without trying, at Collider, we have almost 40 percent of investors that are women - Bark-Lindhout

You can try to change the current community to be less biased, or you can try to change the current community - Bark-Lindhout

[00:39:25] Diversiteit clausules

If you want to jumpstart change, you have to break a few eggs

[00:41:13] De aanpak richting fundraising en advies

I personally hate fundraising. It’s the worst part of the whole deal

Be prepared to fight a number of wars in the way. But with good preparation you can prevent a lot of wars as well. That’s what we help them with - Bark-Lindhout

[00:45:20] Marketing bij start-ups

One of the biggest mistakes we’ve made as a team is not pay enough attention to market as soon as possible

To my understanding, marketing is the all-encompassing effort of presenting yourself out there in the market

[00:49:00] Advies van Bark-Lindhout over de inzet van marketing

Marketing goes all the way up to customer success management - Bark-Lindhout

You do need to understand the basics of marketing to understand what kind of people and tools you need - Bark-Lindhout

[00:52:00] Verwachtingen voor 2019

Wij begrijpen dat je soms kortstondig specifieke kennis nodig hebt. Benieuwd hoe jij jouw in-house marketing team op een flexibele manier kunt opzetten? Op HelloMaaS kun je direct connecten met marketing freelancers. Meer weten? Klik hier.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.