Presteren lange advertenties beter in Google Ads?

12 september 2019, 13:00

Vier tips voor een accurate analyse

Binnen Google Ads zijn er tientallen manieren om je campagnes te optimaliseren. De tekstadvertentie op de resultatenpagina is daarbij het enige contactmoment tussen de adverteerder en de gebruiker. Advertentieteksten zijn dus cruciaal voor optimale prestaties. Vorige maand publiceerde Daniel Gilbert van Brainlabs een script voor Google Ads dat helpt om prestaties inzichtelijk te krijgen op basis van de lengte van advertentieteksten. Waardevol? Jazeker, hierdoor kun je, bijvoorbeeld in sommige advertentiegroepen of campagnes die alleen mobiel verkeer targeten, andere keuzes te maken bij het schrijven van de advertentieteksten. Ik ging dus direct aan de slag met het script.

De beperkingen van het script

Bij het gebruiken van het script van Daniel Gilbert kwamen er een aantal beperkingen aan het licht die een volledige analyse in de weg staan. Een aantal inzichten ontbreken wanneer je het script gebruikt. Zo kan je niet segmenteren tussen branded en non-branded campagnes. Natuurlijk zijn de prestaties van je branded campagnes anders, waardoor er een vertekend beeld kan ontstaan. Ik wilde dit dus wel inzichtelijk hebben.

“Een aantal inzichten ontbreken wanneer je het script gebruikt”

Ook bleek dat segmenteren op apparaten – mobiel versus desktop – niet mogelijk is, waardoor het niet duidelijk is of verschillende advertentielengtes beter werken op bijvoorbeeld mobiel. Ook neemt het script de prestaties op het zoekpartnernetwerk van Google mee, waardoor je op basis van bijvoorbeeld CTR verkeerde conclusies kunt trekken. Tot slot krijg ik geen inzicht of de derde kop en tweede beschrijvingsregel daadwerkelijk uitgeserveerd zijn door Google.

Hoe krijg je deze inzichten wel vanuit Google Ads?

Tip 1: Open je Google Ads-account en download een rapportage met deze kolommen:

  • Vertoningen
  • Klikken
  • Kosten
  • Conversies

Voeg in elk geval deze segmenten toe:

  • Apparaat
  • Netwerk (inclusief zoekpartners)

Tip 2: Gebruik een filter, zeker als je met grote accounts werkt.

  • Download alleen advertenties met vertoningen
  • Download alleen branded of non-branded campagnes (afhankelijk van wat je wilt analyseren)
  • Gebruik een filter voor je advertentietypes. Bijvoorbeeld alleen Expanded Tekst Ads(ETA’s)of alleen ETA’s en Dynamic Search Ads(DSA’s)

Tip 3: Open je bestand en tel de koppen, beschrijvingen en paden via de =LEN() functie in Excel.

Zodra je de koppen geteld hebt, vind ik het zelf makkelijk om een label toe te voegen. Dit doe ik om het analyseren van de draaitabel (die ik hierna ga maken) makkelijker te maken.

Voor het bovenstaande voorbeeld heb ik de volgende labels gebruikt:

1. Kop Count 0: Dit zijn je DSA-campagnes

2. Kop Count 45-55

3. Kop Count 56-75

4. Kop Count 76-90

“Zoals altijd bij PPC is het devies: blijf testen”

Tip 4: Creëer een draaitabel en analyseren maar!

  • Vergeet in de draaitabel niet het partnernetwerk van Google uit te sluiten
  • Vergeet ook niet dat je draaitabellen kan maken per apparaat, zodat je de prestaties op de verschillende apparaten kan vergelijken

Resultaat Klant 1:

Voor alle verschillende apparaten zien we een vergelijkbaar resultaat. Koppen met minder dan 55 karakters hebben de laagste CTR. Hier zit echter ook veel minder verkeer op dan de andere drie varianten.

  • Koppen tussen de 66 en 75 karakters hebben de hoogste CTR (20,1%).

Inzichten

Met bovenstaande aanpassingen in het script en de aanpassingen in de analysemethode zijn betere testen op te zetten. Zoals altijd bij PPC blijft dus het devies: blijf testen. Voor de adverteerder in het voorbeeld bleek dat het gebruik van tussen de 66 en 75 karakters goed werkt. Maar ik blijf deze resultaten uitsplitsen per apparaat, om zo betere campagnes te kunnen draaien.

Mark Meijs
Mark is PPC Strateeg bij digital marketingbureau iProspect bij iProspect

Mark is PPC Strateeg bij digital marketingbureau iProspect. Dagelijks houdt hij zich bezig met de korte en lange termijn PPC-strategie voor nationale en internationale e-commerce klanten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!