De positie van marketing in de organisatie is zorgelijk

13 november 2017, 07:00

Uitkomsten van het grote Marketing 18-onderzoek

Net als in vorige jaren voerden wij vanuit NIMA, in samenwerking met Berenschot, Marketingtribune en Marketingfacts, het grote marketingonderzoek uit om de stand van de marketingstaat in beeld te brengen onder de naam Marketing 18. De belangrijkste conclusie: waar we ons vorig jaar zorgen maakten om onze eigen positie en bijna de helft op zoek was naar een nieuwe baan, kijken we nu juist met argusogen naar de positie van marketing binnen de organisatie. Daarnaast zouden we graag meer budget krijgen om onze doelstellingen te behalen en meer ondersteuning voor opleidingen.

Positie

De positie van marketing in de organisatie baart veel marketeers zorgen. Het is speculeren, maar het zal voor velen geen geheim zijn dat de afdeling marketing niet altijd en overal voldoende op waarde wordt geschat. Marketing zou in alle gevallen graag acteren op het niveau van de ceo, maar dat is meestal nog een ver-van-mijn-bed show.

Welke zorgen heb je als marketeer? (Klik op de grafiek voor een grotere weergave)

De tweede grootste zorg heeft waarschijnlijk veel met de eerste kopzorg te maken: onvoldoende budget om doelen te bereiken. Als je als marketing volwaardig zou meedraaien, zou er ook voldoende geld moeten zijn om je doelstellingen te halen. Blijkbaar is ook daar nog veel terrein te winnen.

Kennis en opleiding

De derde zorg betreft het bijblijven met professionele kennis en competenties. In de ogen van NIMA zou dat eigenlijk helemaal geen zorg moeten zijn uiteraard. Elke marketeer zou recht moeten hebben op voldoende budget en tijd voor verdere ontwikkeling en scholing.

Gelukkig is dat bij bijna 80 procent van de respondenten het geval. Het beschikbare budget is gemiddeld 1.500 euro per jaar. Alleen de actieve advisering over scholing blijft gevoelig achter. Bijna 42 procent gaf aan onvoldoende te worden geadviseerd op dat terrein.

Ervaar je voldoende ondersteuning bij opleiding? (Klik op de grafiek voor een grotere weergave)

De voorkeur voor opleidingsvorm blijft onveranderd ten opzichte van vorig jaar: klassikaal scoort veruit het hoogst met 64,1 procent, op afstand gevolgd door incompany (12,7 procent), zelfstudie (12,4 procent) en online (10,8 procent).

Op de vraag op welke gebieden de marketeers dan graag – en het liefst klassikaal dus – worden bijgespijkerd, werd online marketing als topic het meest genoemd, gevolgd door customer journey, strategie en innovatie, contentmarketing en storytelling.

Waarin willen we ons komend jaar ontwikkelen? (Klik op de grafiek voor een grotere weergave)

Belangrijkst in ons werk?

Marketeers blijken sfeergevoelig, want op de vraag wat nu eigenlijk het belangrijkst is qua werk, was werksfeer de winnaar. Verder blijken uitdatging, ruimte voor ondernemerschap en goede collega’s van belang.

Wat vinden we het belangrijkste in ons werk? (Klik op de grafiek voor een grotere weergave)

Arbeidsvoorwaarden

Driekwart van de respondenten heeft een vast contract van gemiddeld 37 uur per week. Gemiddeld werken de marketeers een uurtje of 5 per week over. Ruim 66 procent geniet een collectieve pensioenvoorziening via de zaak. Op de vraag of men marktconform wordt betaald, zegt 47 procent ‘ja’ en 31 procent ‘nee’’ (dus minder). 14 procent ontvangt meer dan de markt dicteert.

De gemiddelde marketingmedewerker ontvangt jaarlijks 41.000 euro, marketingadviseurs 56.600 euro, marketingmanagers 64.000 euro en marketingdirecteuren 132.000 euro.

Tevredenheid

Ruim 56 procent van de marketeers is tevreden met de huidige baan. Ongeveer 22 procent van de marketeers zegt actief op zoek te zijn naar een andere baan. In het afgelopen jaar zegt 57 procent van de mensen die ander werk zoeken, te hebben gesolliciteerd. Redenen om te solliciteren zijn ontwikkelingsmogelijkheden, sfeer en de kwaliteit van de leidinggevende. Salarisverbetering wordt pas als vierde reden genoemd. Overigens zou 57 procent van de respondenten geen ‘nee’ zeggen als er een leuk voorstel voor ander werk voorbijkomt. Een veelzeggend getal…

Zzp’ers

De zzp’ers (N = 82) die hebben gereageerd op het onderzoek werken gemiddeld al 20 jaar in het vakgebied marketing, communicatie en sales. Hun uurtarief is gemiddeld 85 euro. Ze kunnen ongeveer wekelijks 25 uur declareren.

Aandachtsgebieden

Op de vraag waar gaat jouw tijd en aandacht dagelijks naar uit op de werkvloer kwamen de volgende antwoorden.

Aandachtsgebieden per vakgebied (klik op de grafiek voor een grotere weergave)

Over het onderzoek

Het kwantitatief onderzoek is uitgevoerd in het najaar van 2017 onder NIMA Members, lezers van Marketingtribune en Marketingfacts en relaties van Berenschot. Het aantal respondenten bedroeg 469.

Profiel respondenten

  • Geslacht: vrouw: 59%, man: 41%
  • Gemiddelde leeftijd: 37 jaar
  • Opleidingsniveau: HBO: 58%, WO: 36%, MBO: 2%, HAVO: 2%
  • NIMA-diploma: ja: 43%, nee: 57%
  • Dienstverband: loondienst: 75%, zzp 14%
  • Primair vakgebied: marketing: 69%, communicatie: 15%, sales: 7%, anders: 8%
  • Soort organisatie: corporate: 44%, MKB: 22%, bureau: 14%, non-profit: 7%, overheid: 7%, stichting: 4%, vereniging: 3%
  • Gemiddelde tijd werkzaam huidige werkgever: 6 jaar
  • Gemiddelde tijd werkzaam in huidige functie: 3,5 jaar
  • Werkzaam in: b2b: 58%, b2c: 34%, geen van beide: 8%
  • Functie: marketingmedewerker: 16%, marketingadviseur: 15%, marketingmanager: 18%, marketingdirecteur: 6%, communicatiemedewerker: 8%, accountmanager/business developer: 7%, communicatie-adviseur: 8%, docent: 3%

Heb je vragen naar aanleiding van dit rapport? Laat het ons weten in de comments!

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

4 Reacties

    Arash

    Een andere manier om hiernaar te kijken is dat marketeers die mee hebben gedaan aan dit onderzoek niet effectief en efficiënt omgaan met budgetten en een tekort aan kennis hebben.

    Ik kom zelf bij veel marketingafdelingen en zie hoe inefficiënt en ineffectief budgetten worden ingezet en dat er echt een tekort is aan kennis op het gebied van strategie, customer journey en conversie optimalisatie.


    14 november 2017 om 08:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!