Podcast: Menno Braakman over de meerwaarde van numerologie voor bedrijven

12 oktober 2019, 07:00

Menno Braakman werkte jarenlang bij grote bedrijven in de wereld van marketing. Tot hij erachter kwam dat hij alleen maar een masker naar de buitenwereld toonde en nooit zichzelf was. Daar kwam hij bijna te laat achter. Braakman vertelt zijn persoonlijke verhaal in de nieuwe aflevering van de podcast-serie De Namarama Show van Floris Hülsmann.

Ik ontmoette Menno Braakman voor het eerst negen jaar geleden toen ik creatief directeur was bij Kong, de digitale tak van reclamebureau N=5, onder meer bekend van hun NS-reclames (N=5 werkt voor NS… nog nooit die link gelegd!). Hij was marketingmanager bij Orangina en we hebben daar een paar hele mooie campagnes ontwikkeld.

“Omslag van marketing naar spiritualiteit”

Jaren later kwam ik hem plots op de markt in Deventer tegen, met zijn vrouw Sabine Uitslag en kinderen. Het duurde even voordat ik hem herkende. Dit was een hele andere Menno dan de strakke marketingmanager van jaren terug. We praatten even en maakten een afspraak voor een kopje koffie. En zo zagen we elkaar vaker en bleken we een hoop raakvlakken te hebben. Een daarvan is een enorme interesse in dat wat we niet kunnen zien maar wel voelen… emoties, gevoelens en het ‘s-woord’: spiritualiteit.

Numerologie opent nieuwe wereld

Toen Menno numerologie had ontdekt ging hij helemaal ‘aan’. Ik heb er zelf ook kennis mee gemaakt en het is fascinerend welke wereld er voor je open gaat dankzij de nummers die je met je meedraagt. Ik weet dat dit voor sommigen wat far-fetched lijkt. Ik zou zeggen: als je jezelf als open-minded beschouwt, ga je heel veel uit deze aflevering halen.

Steeds meer bedrijven onderwerpen hun namen aan een numerologische check. In China is dit enorm belangrijk, hier in Nederland veel minder. Terwijl het je toch echt veel kan vertellen: de nummers van je merknaam kunnen inzicht geven in het karakter van je merk.

“Wie open-minded is, gaat veel halen uit deze aflevering over numerologie”

In dit openhartige interview geeft Menno inzicht in zijn reis en de wereld van numerologie. De wetenschapper in Menno ging op onderzoek en ontdekte de kracht van de nummers. Ze geven woorden aan dingen die we vaak wel voelen, maar lastig kunnen zeggen. Op die manier kan hij onvermoede talenten bij menig werknemer ontdekken en teams en organisaties beter laten werken. Hoe fijn is het om te weten waar je (misschien onbewust) in vastloopt en welke oplossing er voor je in het verschiet ligt? Menno haalt het allemaal naar boven.

Met zijn bedrijf Inner Kompas (met de uitleg van deze naam starten we uiteraard) zeilt hij nu door de zakelijke wereld en haalt hij de onderbewuste stromingen die bedrijven vaak hebben naar de oppervlakte. Om op die manier leiders en werknemers de plek te geven die ze verdienen, waarin ze beter kunnen groeien en meer werkgeluk kunnen vinden.

Menno Braakman ging op zoek naar zijn innerlijke kompas.

Floris Hülsmann
Naamexpert bij Namarama

Naamexpert, copywriter en schrijver van het boek 'Maak je naam onvergetelijk'. Presenteert de marketing-podcast De Namarama Show.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!