Pielblog van Bram (voor presentatie Bouwkennisblog)

De tijd is rijp voor een praktijkgerichte bottom-up aanpak, waarmee veel ondernemers in het MKB en in het grootbedrijf hun winst zullen doen. De top down-benadering van de wetenschappelijke wereld schiet tekort, heeft veel lacunes en kan niet zonder praktische vertaalslag tot een succes op bedrijfsniveau leiden.
Van aanbodgestuurd bouwen naar vraaggericht ontzorgen
De bouwsector maakt momenteel een ingrijpend veranderingsproces door. De huidige crisis zet de ontwikkelingen onder druk. Die gaan van aanbodgestuurd bouwen naar vraaggerichte concepten. Van aandacht voor productspecificaties naar proceskwalificaties. Van aannemen van hetgeen door anderen is bedacht naar aanbieden van zelfbedachte slimme oplossingen.
Dat is de rode draad in de actuele transitie van de bouwsector, die elk bedrijf in de bouwkolom raakt of mogelijk zelfs kraakt. Bij zo’n verandering ontstaan vanzelfsprekend nieuwe plaatsen, waar ondernemers hun beoogde afnemers ontmoeten. Wat voor traditionele bouwondernemers altijd vakbeurzen zijn geweest, zullen voor innovatieve ondernemers vooral manifestaties van totaaloplossingen worden.
Als je aan een nieuwe manifestatie meedoet, heb je een hele expeditie achter de rug. Daaraan ligt een nieuw verdienmodel ten grondslag, dat uitwerking vindt in veelbelovende businesscases en handen en voeten krijgt in een nieuwe marketingaanpak. Dat vraagt denken in doelgroepen, zoeken naar segmenten en het gericht bewerken van relaties. Daarbij past geen vakbeurs met gangpaden vol geveldelen, bakstenen en steigers, maar dat vraagt om een boulevard met integrale oplossingen en bewezen concepten.
Bouwconcepten zijn intelligente samenstellingen van bouwkundige, installatietechnische en woontechnische onderdelen. Dat vraagt vooral ook intelligent beursbezoek. Dan gaan bezoekers op zoek naar die componenten, die met elkaar het optimale concept invullen. De toekomst van de bouw is aan conceptuele oplossers, die de eindklant ontzorgen.
Zoek geen leveranciers voor de laagste prijs, maar bouw met relaties aan de beste oplossing!
In de transitie van de bouwsector staat de eindklant centraal. Die ontmoeten we niet op traditionele bouwbeurzen. Om van de transitie op bedrijfsniveau een succes te maken, zoek je naar bouwpartners die bij je concept passen.
Met bouwpartners werk je samen aan de oplossing voor de eindklant. Dat vraagt de keuze voor een segment of denkrichting, dat vertaalt zich in een concept. Dat vraagt allereerst competenties op het gebied van samenwerking, dat vraagt nieuwe verdienmodellen.
Competente bouwpartners voor het ontwerp, de bouw, de installatie en het onderhoud en beheer vind je meestal niet in je bestaande oude netwerk. Dat vraagt een frisse kijk op een nieuw netwerk, waarin je samenwerkt met gelijkgezinde partners, die aan je gewaagd zijn.