Online Tuesday #91: De oorlog om talent

11 september 2019, 13:00

‘Culture eats strategy for breakfast’, ook bij de zoektocht naar zeldzaam tech-personeel

‘How to hunt them? How to engage them? How to keep them?’ Het zijn vragen waar hele contingenten ondernemers, managers, HR-professionals van wakker liggen dezer dagen. De zoektocht naar toptalent voor techbedrijven kan een worsteling zijn en de afstemming tussen werving en interne doorstroom van talent luistert heel nauw. De eerste Online Tuesday van het nieuwe seizoen stond in het teken van de P van personeel en de losse stukjes van de complexe recruitment-puzzel.

Online Tuesday deed het eens geheel in het Engels, toch een taal met hoge actualiteitswaarde, en vond 10 september voor de gelegenheid plaats in de Rode Hoed in Amsterdam. Met – als altijd – drie flink door de wol geverfde sprekers en een zaaltje digital natives met een hoop marketing-achtergrond, al bleef marketing ‘as such’ deze avond ook echt op de achtergrond. OLT #91 ging ditmaal vooral over de vaak moeizame zoektocht naar steeds schaarser digitaal talent.

“Zouden we speeltuinen moeten oprichten, of gratis drank moeten schenken? Moeten we onze purpose op de gevel schilderen of tekent de toekomstige collega vooral als hij of zij een rode loper mag betreden op weg naar een shiny happy future? Of is het een mix van dat alles?” Dat was – ter inleiding – in een zo kort mogelijke samenvatting de insteek van de avond, en inleiding op de eerste spreker, Delano Brand, Team Lead International van Newpeople. Zijn inbreng van de paarse eekhoorn-eenhoorn, als alomvattende symbool van mismatch tussen verwachtingen aan vraagzijde en realisme aan aanbodzijde, bleef een beetje boven de avond hangen.

Brand vertelde in razend tempo over de praktijk van high end internationaal tekkie-recruitment anno nu en begon zijn betoog eigenlijk met een conclusie: “Waarom zou je een bureau inhuren en niet zelf op zoek gaan?” Dát was misschien niet de eerste vraag waar het publiek mee rondliep, maar toch wel één waar het op zou uitkomen. En er is een goede reden om ermee te beginnen, want een recruiter is uiteraard zoveel meer dan een recruiter: het is ook iemand die je bijpraat, terug op aarde zet en je zoektocht vormgeeft. Scheelt een hoop frustratie en onbegrip in de toch nogal overspannen markt. Hoe overspannen, werd nog eens toegelicht met getuigenissen uit de hoofdstad, waar het aantal bedrijven dat hooggekwalificeerd personeel zoekt enorm is en het aanbod beperkt.

“Ze zoeken een high po digital native met vijf poten, elf eigenlijk”

Daar waar betrokkenen aan de vraagzijde nog weleens neigen te denken dat de arbeidsmarkt ook maar een markt is, wees Brand er fijntjes op dat switchen van baan nogal een stap is in een mensenleven en we vooral met mensen te maken hebben. Zijn betoog bleef het meest hangen door de twee sheets die verwachtingen aan vraag- (werkgevers) en aanbodzijde (medewerkers) weergaven. Bedrijven zoeken namelijk écht naar zo’n paarse eekhoorn-eenhoorn. Ze zoeken een high po digital native met vijf poten (of elf), flexibel en niet behept met de gevreesde negen-tot-vijf-mentaliteit, ondernemend en loyaal, ervaren en passend in de bedrijfscultuur, gericht op groei en zonder téveel salariswensen. Een overbekend rijtje, maar vermakelijk om zo eens door te nemen.

Olifant in de kamer

Medewerkers op hun beurt zoeken uiteraard een lekkere uitdaging op een gezellige plek, willen het verschil maken, maar hun baan wel een beetje flex inrichten, bij een sexy merk nieuwe dingen leren en daar een fatsoenlijk salaris voor vangen. Al blijft dat laatste altijd een olifant in de kamer bij een goed gesprek, het doet er enorm toe. Ja, ook bij millennials. De mismatch tussen beide partijen lijkt al met al best mee te vallen, maar in sommige gevallen zal de inzet van een intermediair, in de vorm van een bureau of losse recruiter, beter werken. Mooie insight uit het vragenrondje: Ja, Brand herkende de roep door millennials over purpose en doing good: ze werken graag bij een bedrijf dat iets toevoegt aan het aards bestaan, maar als het er echt op aankomt, lijken ze in alles op alle generaties die hen voorgingen. “Geen showstopper, dat gebrek aan purpose, ook niet voor talent”.

“Cultuur is het besturingssysteem achter commercieel succes”

De tweede spreker trapte af met een voorstelrondje in de vorm van een persoonlijk cv waar je niet dagelijks tegenaan loopt. ‘Face your fears to get further’ bleek zijn persoonlijke motivatie om een OLT-presentatie aan te durven. Wilde hij nog even delen. Peter Hutta, Head of Growth bij slimmedeurbellenbedrijf Ring, hopte in een jaar of tien via een opleiding in Bratislava naar Google, naar Uber, naar de vorig jaar aangekochte Amazon-dochter, dus wist op z’n minst te putten uit een rijtje werkplekervaring waar de gemiddelde aanwezige de rest van zijn of haar loopbaan niet aan toe zou komen. Ook opvallend: Hutta is geen HR-specialist, maar een marketeer en sprak als ervaren marketeer met een personeelswens, niet als recruiter. Zijn onderhoudende en in zekere zin bescheiden verhaal gaf een mooie draai aan bedrijfscultuur als bepalende factor bij het werven en behouden van een ultieme workforce. Want, zo stelde hij, mensen en cultuur vormen eigenlijk het besturingssysteem achter commercieel succes. Geen open deur, wel eerder gehoord, want ‘culture eats strategy for breakfast‘ kenden we ook uit een andere context.

Afgetikt in de hemel

Opvallend – juist door zijn internationale blik – bleek Hutta’s vertrouwen in identiteits-gerelateerde onderdelen als een missie, visie, kernwaarden bij het aantrekken van personeel. Dat moet staan, moet werken en is allesbepalend bij de vraag hoe je aan goede mensen komt en hoe je goede mensen binnen houdt. Zijn betoog hing aan drie zelfgestelde vragen: wie zijn we, waar zoeken we naar en hoe komen we eraan? Bij de beantwoording stond hij stil bij eigenschappen van écht talent en dus antwoord op de vraag of dat tegenover hem zat. Echt talent heeft specifieke wensen en driften. De wil om altijd te leren bijvoorbeeld. “Echt talent is omringd door adviseurs en coaches, wil worden afgerekend op resultaat en houdt de uitkomsten van eigen inspanningen altijd in de gaten.” Na een handzame ‘Handleiding Interview Process’, dat trouwens als een canvas kan worden gebruikt bij ieder gesprek dat je zou voeren, besloot hij met de conclusie dat de vragen die door een sollicitant gesteld worden doorslaggevend zijn bij het bepalen of de match in de hemel kan worden afgetikt.

“Dertienduizend nieuwe techbanen: de achterkant van de krapte op de woningmarkt”

Tot besluit volgde een praktisch kijkje in de keuken van Creative Group, dat geheel anders dan de naam doet vermoeden geen holdingmaatschappij van reclamebureaus is, maar een razensnelle groeier in het segment van digtal value: denk aan een e-commercebedrijf waar onder andere de labels Beltegoed.nl, Cadeaukaart.nl en Recharge.com onderdeel van zijn. De groei verloopt vooralsnog exponentieel, dus dat geldt ook voor het personeelsbestand en met een verloop dat weer een stuk lager ligt dan gemiddeld, mag je vermoeden dat het bedrijf iets goed doet aan zijn personeelsbeleid. Wát dat dan precies goed maakte, werd uiteengezet door spreker drie: Thomas Pleunis, Head of People bij voorgenoemde Group. Mensen zijn loyaal aan een cultuur, niet aan een strategie, benadrukte ook hij met een nadrukkelijke verwijzing naar de twee voorgaande sprekers die dat balletje al hadden opgegooid. Pleunis kwam ook met cijfers over de krapte op de Amsterdamse arbeidsmarkt: Op de 550.000 banen in de hoofdstad zijn er bijna 70.000 tech. Daarvan werden er 13.000 in de laatste twee jaar gecreëerd en die worden verdeeld door 1.600 tech-bedrijven, waaronder 1.200 start-ups, waarvan er weer 300 van buitenlandse origine. Ziedaar de achterkant van de krapte op de hoofdstedelijke woningmarkt, grapte de spreker.

Ruig karakter

Ervaring met de vraag waar het écht op aankomt bij het zoeken van dat zeldzame talent, maakte het betoog van Pleunis waardevol, en vooral de uitsmijter: de persoonlijke learnings bij het speuren naar talent. Als snelgroeiend bedrijf heb je flexibele geesten nodig, want de collega’s stappen iedere week een bijna nieuw bedrijf binnen dat weer net een slag groter is gegroeid. Feitelijk zoekt zijn organisatie de right mental attitude, zo lichtte hij toe. Die ‘skills’ moet je hebben, maar zijn bijna nog minder belangrijk dan de goeie instelling: “Eerlijkheid over het écht ruige karakter van de nieuwe werkplek is daarbij van belang. Daarbij zijn we weleens helemaal de mist ingegaan.”

Mochten de bezoekers met één gedachte naar huis zijn gefietst, zal dat in veel gevallen zijn geweest dat een werkcultuur – niet gemaakt of beacht, maar in lijn met je échte missie – de killer app is om talent aan te trekken. Vooral in zo’n verdringingsmarkt als de Amsterdamse tech-scene. Al met al een prachtonderwerp als aftrap van een nieuw OLT-seizoen, want welk digital of online marketingbedrijf loopt niet met de vraag der vragen hoe goede mensen aan te trekken?

“De werkcultuur is de killer app om talent aan te trekken”

Beetje jammer aan de 91ste editie van OLT was de wat lauwe opkomst in de Rode Hoed. Het maandelijkse event vond lang plaats op een vast honk in de grachtengordel van 020 – Felix Meritis –, verhuisde daarna voor jaren naar De Nieuwe Liefde, maakte een seizoen gebruik van het IBM-hoofdkantoor aan de A10 en streek ditmaal neer in het voormalig hoofdkwartier van Sonja’s Goed nieuws show aan de gracht, maar dat zwervend bestaan lijkt niet best voor het gevoel van thuiskomen dat veel onlinies afgelopen jaren hebben ervaren bij een gratis bezoek aan Online Tuesday (mét consumptiebon!). Veel meer dan 75 m/v trok editie #91 niet, en dat hadden er ook tweehonderd mogen zijn. Dat is superjammer, want aan de kwaliteit van het gebodene lag het zeker niet en de zin bij de organiserende sponsoren is nog altijd groot. De relevantie voor het online marketingvak is evident en wordt ook zorgvuldig bewaakt door een programmacommissie die als altijd open staat voor plannen en ideeën. Misschien lag het onderwerp wat te ver van de core, wie zal het zeggen, maar dat geldt beslist niet voor de editie in oktober, dus die moet een mooi aanknopingspunt bieden om weer eens aan te haken. Transmediale Storytelling. Dat wordt het bij #92. Spotter on kun je het niet krijgen. 8 oktober aanstaande: komt allen!

Online Tuesday is het maandelijkse event over online marketing dat wordt georganiseerd door Marketingfacts, DQ&A, Newpeople en Reprise, en gesponsord door hoofdsponsor Pünktlich en subsponsoren Awin, Affiliate Summit en EDM Digital Solutions.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!