Onderzoek op tablet: Independer.nl beste website voor autoverzekering

29 februari 2012, 05:57

Eerste online gebruikersonderzoek op de tablet door WUA!

In februari voerde WUA! het eerste online oriëntatie onderzoek op de tablet uit. Respondenten oriënteerden zich op een autoverzekering. Independer.nl komt daarbij als beste website naar voren. Independer.nl was ook winnaar van de voorgaande drie metingen op de desktop. De ranglijsten zijn vergelijkbaar, met enkele interessante verschillen tussen de platforms. Zo worden websites op de tablet gemiddeld positiever beoordeeld. Een kwart van de respondenten oriënteert en koopt het liefst met een telefoon of tablet.

Top 5 kent dezelfde aanbieders

De top 5 van het tabletonderzoek bestaat uit dezelfde aanbieders als bij het laatste desktoponderzoek. ANWB en Ditzo staan ditmaal boven Centraal Beheer en AllSecur. Op de desktop zijn deze rollen omgedraaid, maar de verschillen zijn klein. Independer.nl wordt door 52,5% van de respondenten gevonden en scoort vooral op thema’s als Eerste Indruk en Vormgeving. Reden om voor Independer.nl te kiezen is veelal het vergelijkingsmodel, waarmee de website een belangrijke voorsprong heeft op de directe aanbieders.

Evenveel websites, positiever beoordeeld

Het platform blijkt geen invloed te hebben op het aantal websites dat respondenten raadplegen. Op zowel de desktop als de tablet worden tijdens het oriënteren gemiddeld zes websites bezocht, waarvan er één direct wordt afgeschoten. Een opvallend verschil is wel dat de websites op de tablet gemiddeld positiever beoordeeld worden. De verschillen zijn het grootst op de thema’s Gebruiksvriendelijkheid en Vormgeving. De scores indiceren dat de gemiddelde organisatie al goed op weg is met het optimaliseren van de website voor de tablet.

De gemiddelde scores per thema en platform

Zoekmachine belangrijker op tablet

Een ander opvallend verschil, is dat respondenten op de tablet meer gebruik maken van zoekmachines tijdens de oriëntatie. Zoals onderstaande tabel aangeeft, wendt ruim 71% zich tot een zoekmachine op de tablet. Tijdens het vorige onderzoek naar autoverzekeringen op de desktop, lag dit aandeel tien procentpunten lager. Geen van de respondenten bezoekt op de tablet een website via een link op een andere site. Het gemiddelde van 7,5% over alle onderzoeken van WUA! suggereert dat de desktop zich hier meer voor leent.

Voorkeur voor apparaat

De laptop is nog het favoriete apparaat om online mee te oriënteren en kopen. Bijna de helft van de respondenten geeft hier de voorkeur aan. De desktop volgt met zo’n dertig procent. Een kwart zegt het liefst te oriënteren en kopen met een telefoon of tablet. Opvallend hierbij is dat een verschuiving te zien is van de oriëntatiefase naar de aanschaffase. Voor de online oriëntatie is de tablet duidelijk populairder dan de telefoon, maar voor de uiteindelijke aankoop liggen deze percentages gelijk.

Afbeelding credits

Michael van Dorp
Freelance tekstschrijver en webredacteur bij michaelvandorp.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!