Onderschatten Nederlandse marketeers de kracht van on-page SEO-tools?

15 november 2019, 14:00

“Met enkele tweaks aan je pagina kun je een paar plaatsen winnen in de zoekmachines.” Dat is een uitspraak die door velen binnen de gemeenschap van online marketing en ook door Google zelf wordt weggezet als een leugen. Toch is er wel degelijk bewijs dat laat zien hoe je gemakkelijk hoger rankt: met on-page SEO-tools.

John Mueller, een bekende Webmaster Trends Analyst bij Google, reageerde op dit Reddit-bericht met de strekking dat kopteksten op je pagina geen doorslaggevende factor zijn voor een hoge of lagere ranking: “Headings on a page are great for SEO and accessibility, but they’re not going to make or break your sites rankings. Be reasonable in what you mark up as a heading, pick things that help to explain what the pages are about.”

“Kopteksten optimaliseren blijft toch één van de snelste manieren om veranderingen in rankings te zien”

Bij deze opmerking kun je je vraagtekens zetten, wellicht omdat je tussen de zinnen door moet lezen. Het optimaliseren van kopteksten blijft toch één van de snelste manieren om veranderingen in rankings te zien, zowel positief als negatief. Met behulp van nieuwe – en voor velen nog onbekende – on-page SEO-tools zoals PageOptimizer Pro, Surfer SEO en Cora, kun je redelijk eenvoudig aanpassingen maken aan een pagina met verschuivingen in de zoekresultaten als gevolg. Enige voorzichtigheid is hier echter wel geboden, want het juist begrijpen van de data is een must.

On-page of gewone SEO-tools?

Elke zoekopdracht kent zijn eigen moeilijkheidsgraad voor rankings, want dit is afhankelijk van de concurrentie voor die zoekopdracht. Dit resulteert in het gegeven dat optimaliseren voor iedere zoekopdracht uniek is. De meest conventionele SEO-tools kijken alleen naar aantallen, zoals het aantal backlinks, en of bepaalde onderdelen aanwezig zijn. In plaats van naar het aantal backlinks en algemeenheden te kijken, nemen on-page tools de concurrentie veel verder onder de loep: ze bekijken de content.

“Nederland maakt zich nog niet zo druk over opkomst van on-page SEO-tools”

Uit testen met een enkele variabele blijkt dat bepaalde onderdelen op een webpagina ‘zwaarder’ wegen dan anderen. Zo blijkt dat een pagina die het zoekwoord in de h1-koptekst gebruikt, sterker is dan een pagina die het zoekwoord in de h4-koptekst gebruikt, en daardoor hoger in de zoekresultaten komt. Zonder daar dieper op in te gaan, analyseren deze tools dus het gebruik van zoekwoorden op bepaalde plaatsen in de content. Daarnaast wordt ook de lay-out van de pagina’s bekeken, zoals het aantal afbeeldingen, alt-teksten, tabellen, open graph metatags en dergelijke.

On-page tools in opkomst

On-page SEO-tools laten een flinke groei zien in de SEO-wereld ten opzichte van de gerenommeerde partijen zoals Ahrefs, SEMrush en Moz. Dit komt mede door de buzz die in de afgelopen tijd is ontstaan rond deze tools. Nederland lijkt zich echter nog niet zo druk te maken over deze beweging.

Een van de redenen van deze groei heeft te maken met een wedstrijd die werd gehouden in een Facebook-groep. De winnaar van deze SEO-contest in SEO Signals Lab (groep met ongeveer vijftigduizend leden) was de ontwikkelaar van één van deze tools. Hij ging er vandoor met een eerste positie in organische zoekresultaten, eerste in Google Maps en had daarnaast ook nog eens het Knowledge-panel weten over te nemen. Dit op zich is al bewonderenswaardig, totdat je ziet dat de hele website gevuld was met “Lorem Ipsum”. Alleen de plaatsen die de tool had aangewezen, waren gevuld met de juiste zoekwoorden, en de rest was onleesbaar. Een opmerkelijk bewijs dat content geen king is.

Begin van een nieuw hoofdstuk

Google was hier blijkbaar niet van gecharmeerd en verwijderde de hele website uit de zoekresultaten, inclusief die van andere deelnemers in de contest, nadat het nieuws zich had verspreid naar websites zoals Search Engine Journal. Probeerde Google hier iets te verbergen? Het gevolg was echter dat dit als een lopend vuurtje door de SEO-gemeenschap ging en mensen zich massaal op de on-page software gingen storten.

“On-page SEO-tools lijken een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van search”

Software die precies zegt wat je moet doen om hoger in de zoekresultaten te komen, lijkt wel erg simpel en aantrekkelijk. Zou dit echt wel zo werken? Niet iedereen die een kwast ter hand neemt kan ook schilderen. Het juist verstaan van de data is een must. Maar met de nieuwe on-page SEO-tools lijken we nu een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van SEO begonnen te zijn.

Zou het algoritme van Google echt zo geavanceerd zijn als we denken?

Marco Logmans
SEO specialist bij Rankify

Met enorm veel passie voor zoekmachine optimalisatie werkt Marco Logmans dagelijks aan het verbeteren van organische zoekresultaten. Als SEO specialist en consultant helpt hij binnen- en buitenlandse bedrijven te groeien met een solide SEO strategie.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Sophie

    Interessant artikel!

    Welke tool is nou precies van de hand van de winnaar?

    “Een van de redenen van deze groei heeft te maken met een wedstrijd die werd gehouden in een Facebook-groep. De winnaar van deze SEO-contest in SEO Signals Lab (groep met ongeveer vijftigduizend leden) was de ontwikkelaar van één van deze tools.”


    18 november 2019 om 14:25
    MarcoL

    Hoi Sophie, dat is eigenlijk PageOptimizer Pro.

    Door enkele reacties die ik heb ontvangen n.a.v. dit artikel begrijpen de meeste marketeers ook niet het verschil tussen de bovengenoemde tools en de ‘bekende’ website checkup tools zoals die aanwezig in Ahrefs, Moz, SEO Powersuite. Deze SEO tools hebben een “on-page” sectie in hun arsenaal, maar daar komen alleen algemeenheden naar voren zoals: gefeliciteerd, u heeft een H1 koptekst op uw pagina. De tools die hierboven geschreven zijn geven suggesties op zoekwoord niveau in vergelijking met de concurrentie voor dat zoekwoord.

    Ik zou zeggen, ga er mee aan de slag en wees 99% van de Nederlandse marketeers voor!


    18 november 2019 om 14:57
    Alex van den Elsen, Marketing Menu

    Toevallig vorige week de genoemde ontwikkelaar, Kyle Roof, weer gesproken op een SEO conference in Chiang Mai.

    En je signaleert deze ontwikkeling terecht, Marco!

    Het mooie van zulke tools is dus dat een goede ranking zoveel dichterbij komt voor iedereen die ermee aan de slag wil!

    Hoef je geen SEO expert voor te zijn…

    De tendens was bij sommigen toch: goede content + backlinks = ranken.

    Met deze tools komt er meer nadruk op de on page kant.


    19 november 2019 om 09:51
    MarcoL

    Hoi Alex.

    Daar heb je helemaal gelijk in. Het mooie is inderdaad dat iedereen die met SEO bezig is hier mee om kan (leren) gaan. (niet iedereen overigens) Al moet ik eerlijk zeggen dat veel mensen die beginnen met on-page SEO de data ook niet begrijpen of weten waar ze naar moeten kijken. Het begint bij het kiezen van de juiste concurrenten. Cora is in het rijtje het meest geavanceerd, en gaat nog een stuk verder en gebruikt meer dan 500 mogelijke ranking signalen (inmiddels 700+ volgens mij) om een correlatie te vinden binnen de ranking factoren. De spreadsheet die je dan krijgt is voor veel mensen overweldigend. Weten waar je naar moet kijken en welke de low-hanging fruit zijn is dan een must.


    19 november 2019 om 10:58
    Robert-Jan Smid

    Hoi Marco,

    Ik heb net een licentie afgenomen op surferseo en ben benieuwd naar de on-page optimalisaties. Ook google NLP is een mooie aanvulling terwijl je nog wel met translation moet werken voor Nederlands. het is inderdaad erg belangrijk de juiste concurrenten te kiezen voor de adviezen voor optimalisatie. Je kan er anders behoorlijk naast zitten. Type content, domain authority, backlinks en hoeveelheid tekst zijn bepalend. Bij pagina optimalisatie alleen de posities boven je meenemen. Maar ik moet zeggen dat dit wel even andere koek is dan bv Yoast.


    31 mei 2020 om 19:04
    MarcoL

    Beste Robert-Jan,

    Daar heb je/u helemaal gelijk in. Een SEO tool die bij elk zoekwoord dezelfde ideeën suggereert is het niet waard geloofd te worden. Surfer, Cora en PageOptimizer PRO zijn andere koek. Die kijken bij ieder zoekwoord apart naar de concurrentie. Die concurrentie kun je zelf ook kiezen en je moet de data kunnen omzetten in een plan van aanpak. Het is even wennen, maar voor alle 3 zijn er walkthrough video’s en blogs die je kunnen helpen de eerste stapjes te zetten en de data te begrijpen. Veel succes met het optimaliseren!


    2 juni 2020 om 06:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!