Nike lanceert een site voor Netscape Navigator 4.x om sneakers te verkopen

Ook in de week van Koot: met dit lieve lettertype kun je gewoon niet vloeken

Nike lanceert een site voor Netscape Navigator 4.x om sneakers te verkopen

Een indrukwekkend statement van Nike, een bijzonder lief lettertype, digital advertising blijft groeien, het nieuwe fashion-shoppen van Gen Z en een toolbox om problemen op te lossen. Dit en nog veel meer in de update van deze week.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot 'wat moet worden besproken'.

1. Nike

 We doen gewoon twee Nike-items in één. De eerste, en misschien wel de meest krachtige is het statement dat Nike maakt over racisme. Je kunt principes opschrijven, maar er iets mee doen maakt het echte verschil. 

De tweede is van een andere orde. Travis Scott is een inmiddels bekende DJ, zeker na zijn optreden in Fortnite. Nike ontwikkelt een lijn met Scott en deze week was de introductie van de Travis Scott Air Max 270. Dat vraagt natuurlijk om een bijzondere experience en volgens mij zijn ze daar meer dan in geslaagd. De website is namelijk minstens net zo bijzonder als de schoen. Om te beginnen is die geoptimaliseerd voor Netscape Navigator 4.x of Internet Explorer 4.x. Waren dat geen browsers van lang geleden? Zeer zeker (eind jaren negentig) en zo begint een soms hilarische ontdekkingstocht in het verleden naar het heden. Voor de early internetadaptors moet dit een feest van herkenning zijn. 

2. Scunthorpe Sans

Nog zo’n fijn, origineel idee. Er is een nieuw lettertype: de Scunthorpe Sans. De naam verwijst naar een incident in 1996 waarbij het godslasteringfilter van de internetdienst America OnLine (AOL) de inwoners van de stad Scunthorpe, North Lincolnshire in Engeland, belette om accounts aan te maken bij AOL, omdat de naam van de stad het woord ‘cunt’ bevat. Jaren later maakt de opt-in SafeSearch-filters van Google kennelijk dezelfde fout, waardoor mensen niet konden zoeken naar lokale bedrijven die Scunthorpe in hun naam hadden opgenomen. Drie keer raden wat dit lettertype dus automatisch doet: het blokkert vloekwoorden. Je kunt het testen op de homepage.

3. Untools

Een heerlijke verzameling van hulpmiddelen en frameworks om je te helpen problemen op te lossen, beslissingen te nemen en systemen te begrijpen. Met een heldere uitleg en verwijzing naar onderliggende informatie.

4. Digital Ad Spend Nederland 2019

Het jaarlijkse Ad Spend-onderzoek van Deloitte in opdracht van het IAB is weer verschenen. Het blijft indrukwekkend te zien met welke cijfers de digitale media jaar over jaar groeien in advertentievolume. 61 procent van alles advertentie-euro’s wordt nu besteed aan digital. Online video groeit 21 procent, digital-out-of-home (DOOH) groeit met 35 procent en digitale audio maar liefst met 44 procent. Natuurlijk is 2019 een pre-covid jaar maar relatief gezien zal er ook in 2020 niet zo heel veel veranderen. Via deze link kan je het rapport opvragen bij het IAB. 

5. Podcast

Spotify tegen de rest. In de update van vorige week linkte ik al naar een achtergrondverhaal over de mogelijke effecten van de deal die Spotify sloot met Joe Rogan. Gelet op de impact en de hierboven gesignaleerde groei in digital audio komen we daar deze week nog een keer op terug. The Verge heeft namelijk een toegankelijke video gemaakt waarin ze deze nieuwe ontwikkeling nog een keer helder toelichten. Dus voor iedereen die werkt met (of aan) audio en podcasting is dit handig om nog even te bekijken.

6. Fashion Shopping Generation Z

Onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de Royal Society for the encouragement of Arts, Manufacturers and Commerce (RSA), heeft aangetoond dat tijdens de pandemie 28 procent van de mensen meer dan normaal kleding recyclet of hergebruikt. 35 procent van de vrouwen is van plan om in de toekomst minder kleding te kopen dan gebruikelijk.

35 procent van de vrouwen is van plan om in de toekomst minder kleding te kopen dan gebruikelijk

Op basis van het onderzoek roept de RSA de regering op om te investeren in duurzame mode en vraagt het de fabrikanten om meer verantwoordelijkheid te nemen. De RSA vraagt ook om regulering voor duurzaam kleding en een duw in de richting van een meer circulaire (gelokaliseerde) economie binnen de mode.

7. New model Media Stars

Het lijkt wel alsof er een aantal ontwikkelingen samenkomen. De vorige week besproken passion economy (geld verdienen met je passie, rechtstreeks met consumenten), de platformisering van Spotify als het gaat om digitale audio, en de trend dat we steeds meer bereid zijn om te betalen voor goede content. Media as a Service (MaaS). Zelfs Ben Smith van The New York Times onderschrijft het verhaal en geeft er zijn visie op. Conclusie: de nieuwe mediasterren zijn straks alleen beroemd voor jou. Blijf deze trend dus vooral volgen. Als je met je nieuwsbrief op elfde plaats staat in de ranglijst van betaalde nieuwsbrieven van Substack ben je zomaar op weg was om 175.000 dollar bruto te verdienen met iets meer dan 2.500 volgers!

8. Slick

 We hebben in deze update al een paar keer gesproken over nieuwsbrieven. Niet alleen komen er steeds betere nieuwsbrieven bij, ze worden steeds meer ook een businessmodel.

Nieuwsbrieven worden steeds meer een businessmodel

Om er nu voor te zorgen dat al die nieuwsbrieven, die vragen om je mailadres, niet allemaal in je mailbox terechtkomen, kun je gebruik maken van een handige tool. Bijvoorbeeld Stoop. Je gebruikt dan je ‘Stoop’-mailadres en alle nieuwsbrieven komen dan binnen in de Stoop-app. Handig als je je misschien weer eens wil afmelden omdat de nieuwsbrief toch niet is wat je had verwacht. Maar naast Stoop is er nu een tweede, soortgelijke, variant: Slick. Ziet er iets beter uit, maar is nog wel in bèta. 

9. Chipotle 

De leukste cases zijn de echte verhalen van de merken die vertellen hoe ze gebruik maken van social media. En dan niet volgens een contentkalender maar geheel geïntegreerd in hun strategie. Met als basisinsteek conversaties. Niet zenden maar converseren. In deze podcast van Social Pros kun je luisteren naar Tressie Lieberman, vice president, digital marketing and off-premise. Hoe ze via TikTok inmiddels 1,7 miljoen likes weten de realiseren via één post. Overigens is dat aantal voor Chipotle niet echt schokkend, want als je kijkt op de response via TikTok zie je dit soort aantallen vaker voorbijkomen. 

10. Volle zalen online

Media Perspectives en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid organiseren op woensdag 3 juni het derde online Cross Media Café. In deze editie besteden ze aandacht aan het online bij elkaar komen in plaats van in zalen. Alles is media geworden. Nils Roemen, experience designer en initiatiefnemer van Ruimte om te raken, Daniël van der Waals, directeur en oprichter van Xplane VR, Maurice van Wordragen, directeur Universiteit van Nederland & Universiteit van Vlaanderen en Leon van Rooij, directeur Playgrounds AV Arts Festival zullen daar hun kennis delen. Aanmelden via deze link. 

Tot volgende week!


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.