Nieuwe iOS-app toont mobiele toekomst NU.nl

1 november 2012, 10:49

Vandaag is de nieuwe iOS-app van NU.nl gelanceerd. De nieuwe app voor zowel iPad als iPhone is een mijlpaal voor Nederlands grootste online nieuwsservice. Niet alleen omdat mobiel verkeer een steeds belangrijker aandeel inneemt in het totale gebruik (bijna 1 miljard pageviews per maand!), maar ook omdat de nieuwe app een voorbode is voor hoe NU.nl zich in andere kanalen en op andere devices gaat ontwikkelen.

Sander Stallinga, uitgever nieuws bij Sanoma en daarmee o.a. verantwoordelijk voor NU, schetste nog even de nieuwsmarkt. Volgens Stallinga is het feit dat NU.nl niet gelieerd is aan een medium met andere kanalen een sterkte. Er is nooit discussie over waar het nieuws eerst te brengen, NU is 'digital first'. De strategie daarbij is op een zo ongekleurd en innovatief mogelijke manier het nieuws te brengen.

Indrukwekkende cijfers

Met deze strategie heeft NU sinds jaar en dag een sterke positie t.o.v. de concurrenten: online is het marktleider. De 'gewone' website heeft volgens de STIR-cijfers, dus mobiel verkeer niet meegerekend, een bereik van 5,2 miljoen mensen. Daarmee blijft net NOS (net onder de 5 mln) en Telegraaf (3,75 mln) voor. En via mobiele devices behaalt het nog eens eenzelfde bereik. Onderzoek toont aan de ca. 95% van dit bereik overlappend is, waarmee het totale bereik uitkomt op ca. 5,47 miljoen. Dat betekent dat grofweg 1 op de 3 Nederlanders maandelijks nieuws consumeert via NU.

NU-lezers gebruiken de nieuwsdienst geregeld. Zo heeft NU een dagelijkse bereik van 1,6 mln unieke bezoekers via de PC en loopt het totaal aantal pageviews over alle devices op tot bijna 1 miljard (!!!). De explosieve groei die dat aantal sinds een jaar kent, komt volledig voor rekening van het toenemende mobiele verkeer; momenteel wordt zo'n 70% van alle pageviews gegenereerd via mobiele apparaten (incl. tablets).

Interessant is ook om te zien dat het gebruik per device-type verschilt. Gedurende de dag zijn duidelijk favoriete periodes te onderkennen per type:

  • Tussen 7 en 9 uur is het populairste gebruiksmoment van mobiele telefoons (piek tussen 7 en 8): nog net in bed of bij het ontbijt wordt snel het nieuws gescand.

  • Tussen 10 en 17 uur is het favoriete tijdsframe voor de computergebuiker: gebruikers checken kort de nieuwsupdates vanaf de werkplek, met een piek rond de lunch.

  • Tussen 18 en 24 uur gaat de iPad-gebruiker er eens goed voor zitten en vooral vlak voor het slapen gaan, tussen 22 en 23 uur, worden nog even de koppen gesneld.

Naast verschillen in tijd is ook het leesgedrag anders. Zo is de rubriek met tech-nieuws prominenter gelezen op de iPhone dan Achterklap, terwijl die laatste op de iPad populairder is.

Mobiele strategie

Volgens Brechtje de Leij, productmanager mobiel, is de mobiele strategie van NU.nl om op zo veel mogelijk 'consumer touchpoints' aanwezig te zijn en dan het liefst ook als eerste. Zo had NU.nl al een iPad-app voordat de iPad officieel in Nederland verkrijgbaar was en was de iPhone-app er heel snel na de lancering. Maar de belangrijkste prestatie is dat NU er met de apps in is geslaagd om een plekje te veroveren op de homescreens van de mobiele apparaten – vrij uniek in een tijd waarin 80% van de gedownloade apps amper tot niet wordt gebruikt.

Ondanks (of misschien wel juist vanwege) dat succes was het tijd om een volgende stap te zetten met de populaire iOS-apps van NU.nl (iPhone-app 1,1 miljoen gebruikers, iPad-app 0,5 miljoen). De hierboven beschreven verschillen in gebruik werden als uitgangspunt genomen bij de ontwikkeling van de nieuwe iOS-app, ondanks dat deze universeel is. Dit houdt in dat voor de iPhone en de iPad dezelfde app wordt gebruikt, waarbij rekening wordt gehouden met de specifieke karakteristieken en het andere gebruik per device. Dat leidde tot een aantal nieuwe features.

Features

De nieuwe iOS kent een flink aantal opvallende nieuwe functies en karakteristieken, waaronder:

  • Oriëntatie. Uit onderzoek van NU.nl zelf blijkt dat het overgrote deel van de iPad-gebruikers de app in landscape-modus gebruikt, terwijl dat bij de iPhone juist staand is. De nieuwe app is dan ook volledig ontwikkeld op het gebruik in die oriëntaties.

  • Intuïtieve navigatie. In de nieuwe app wordt beter aangesloten bij de interfacemogelijkheden van de devices. Zo kun je eenvoudig tussen artikelen en rubrieken swipen en het sluiten van een artikel kan m.b.v. een 'pinch'. Voor de minder ingevoerde gebruikers zijn ook de meer conventionele navigatie-elementen aanwezig, zoals het afsluiten van een scherm door het aanklikken van een kruisje in de rechterbovenhoek.

  • Leeshistorie. De app onthoudt welke artikelen je al gelezen hebt; deze artikelen worden in de overzichten weergegeven met een 'gedempte' kleur van de artikeltitel. Bij koppeling van met je iCloud-account (default ingesteld in iOS6) worden deze leeshistorie ook gedeeld tussen bijv. je iPhone en iPad.

  • Lees later. De nieuwe app biedt Lees later-functionaliteit. Ook deze functie wordt via iCloud gedeeld tussen devices, waardoor je overdag artikelen kunt bookmarken om ze 's avonds op de bank rustig door te lezen. Deze functie geldt alleen binnen de eigen app – integratie met sociale reader-apps als Instapaper en ReadItLater is nog niet voorzien.

  • Dag van NU. Op de iPad bevat de app de nieuwe rubriek “Dag van NU”. Om 18.00 uur maakt de redactie een selectie van 5 of 6 onderwerpen uit het nieuws van die dag; per onderwerp kan de gebruiker door een visuele timeline met berichten, foto's en video's scrollen. Op deze manier loop je als gebruiker minder de kans om belangrijke nieuwsverhalen te missen in de continu doorlopende nieuwsfeed.

  • Personaliseerbare rubrieken. De rubrieken in het menu aan de linkerzijde van het scherm (bij de iPhone klapt het menu weg, vergelijkbaar met bijv. de Facebook-app) zijn personaliseerbaar, waardoor je eigen rubrieken direct benaderbaar zijn.

  • Persoonlijke filters. Als gebruiker heb je de mogelijkheid om tags bij artikelen te gebruiken als persoonlijk filter. Daarbij word je op de hoogte gebracht als er een nieuw bericht verschijnt dat aan dat filter voldoet d.m.v. 'badges' (het cijfertje in een rood cirkeltje rechtsboven in een icoon) – indien gewenst krijg je als gebruiker ook een push-notificatie. De filtering was in de “oude” app ook beschikbaar, maar door de wijze van presentatie was vrijwel niemand daarmee bekend.

  • Verder lezen. De app is ingericht op “meer”: het stimuleren van het lezen van meer artikelen, m.n. door de prominente vermelding van gerelateerde artikelen, meest gelezen artikelen binnen de rubriek en de eigen filters.

  • Perpetual scrolling. De app biedt 'perpetual scrolling': je kunt in rubrieksoverzichten oneindig doorscrollen naar oudere artikelen.

  • Dynamische buttons. In de iPad-versie van de app zijn aan de rechterkant van het scherm dynamische buttons beschikbaar voor o.a. de Dag van NU, het weer, file- en beursinformatie en de geïntegreerde TV-gids. De informatie binnen de buttons wijzigt o.b.v. live-informatie, waardoor ze sterk doen denken aan Microsoft's Live Tiles.

  • Sociaal paneel. Last but not least is er een diepere integratie met sociale netwerken als Twitter, Facebook en NUjij.nl. De comments op dat laatste netwerk zijn nu bijv. direct naast de betreffende artikelen te lezen.

Communicatie

De nieuwe iOS-app zal worden uitgebracht als een update van de bestaande iPad-app. Maar omdat het, anders dan tot nu toe het geval, een universele app betreft, betekent dit dat iPhone-app-gebruikers hun oude app moeten inruilen. Om het verschil duidelijk te maken is het icoon opgefrist en worden de huidige namen “NU” (iPhone) en “NU HD” (iPad) vervangen door “NU.nl”. Ook zullen in de oude iPhone-app meldingen verschijnen om mensen te verwijzen naar de nieuwe app – mettertijd zal de oude app worden uitgefaseerd. De lancering van de nieuwe app wordt bovendien omlijst door een advertentiecampagne via verschillende media.

Concepting en ontwikkeling

Joris van Heukelom was tot halverwege vorig jaar als Director Digital Publishing van Sanoma nog eindverantwoordelijk voor NU. In juli 2011 vertrok hij bij Sanoma om als partner toe te treden bij Makerstreet, het bureau dat NU al eerder hielp met de ontwikkeling van een iPad-app. In zijn nieuwe rol was Joris nauw betrokken bij de totstandkoming van deze nieuwste versie.

“We zijn in februari van dit jaar begonnen. Voor een kernteam van NU bestaande uit mensen van de business en de redactionele zijde hebben we een proces ingericht met 3 doelen, een innovatief nieuw format voor NU op de Ipad, een grote usabilityverbetering door een nieuw interactiedesign en het neerzetten van een fris grafisch design. Daar hebben we 6 van onze beste mensen tegenaan geplakt.Uiteindelijk hebben we in mei onze format en interactiebijbel opgeleverd aan Sanoma, dat vervolgens de coding in-house heeft gedaan.

Het mooiste aan dit project vond ik dat we in de conceptingfase echt de tijd hebben genomen om na te denken, naar buiten te kijken. Zo hebben we een week uitgetrokken voor onderzoek. Dat begint bijv. met het uitgebreid gebruiken en beoordelen van de 25 grootste nieuwssites: wat doen we wel, wat doen ze niet en wat doen ze goed? Ook de gebruiker heeft centraal gestaan om de authentieke user-journey te kunnen vatten. Het is vrij bijzonder en slim om daarvoor zo uitgebreid de tijd te nemen.

Ook voor de usabilityaspecten en de designs is bewust voldoende tijd uitgetrokken, in totaal een week of 10. We hadden wekelijkse sessies waarbij we steeds verder verfijnden, korte sprints maakten.”

Design o.b.v. insights

“Er zijn ook best flinke hordes genomen. Uit onderzoek bleek dat de iPad vrijwel alleen in landschapmodus en de iPhone vrijwel alleen in portretmodus wordt gebruikt. Er is daarom gekozen om zowel voor de iPhone als voor de iPad nog maar voor één oriëntatie te ontwikkelen: de iPad alleen liggend en de iPhone alleen staand. Bij die beslissing hebben we wel een paar uur stilgestaan. Het scheelt natuurlijk bij de ontwikkeling, maar het was zeker geen keuze vanuit beperkte resources. Het was puur een keuze vanuit het gebruik. En eerlijk gezegd vind ik 'm getuigen van 'leadership' vanuit het Nu-merk.

Een andere 'insight' was dat het live-web steeds belangrijker wordt. Vandaar ook dat we gekozen hebben voor de dynamische buttons aan de rechterkant, die zich aanpassen aan de actualiteit en in tegenstelling tot vroeger niet ergens verstopt zijn.

Het mooiste aan dit project was natuurlijk dat we het grootste nieuws-brand van Nederland onder handen mochten nemen, een merk met een unieke positie. Mijn historie bij Sanoma was daarbij overigens eerder een nadeel dan een voordeel. Je krijgt toch dat mensen denken: “Daar heb je die bemoeial van vroeger weer.” Maar het zou goed kunnen dat dat effect vooral in mijn eigen hoofd optrad.

Hoe dan ook: het eindresultaat is er een om trots op te zijn. Het is duidelijk dat deze app veel innovatie bevat die we in de komende jaren in andere kanalen terug zullen zien.”

Nieuwe mobiele website en Android-apps

Die overdracht van nieuwe features vanuit de iOS-app naar de andere kanalen begint overigens direct. De mobiele website van NU.nl, met 2,5 unieke bezoekers per maand nog steeds het drukstbezochte mobiele kanaal, wordt tegelijk met de nieuwe iOS-app gelanceerd. De website is volledig opnieuw ontwikkeld in HTML5. Niet alleen is de website volledig responsive zodat het ontwerp zich aanpast aan het device, ook de functionaliteit en inhoud van de site passen zich erop aan. Dit houdt in dat je als bezoeker geen opties te zien krijgt die je device niet aankan, zoals slideshows op oudere BlackBerry-modellen.

Tot slot lanceert NU.nl ook nieuwe apps voor Android, al betreft dit voor nu alleen een design-update. Veel van de nieuwe functionaliteit zullen in latere updates worden meegenomen.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Mariken

    Zeer interessant artikel.

    Wat mij opvalt:Mobiele bezoek nog altijd het grootste via mobiele website. Laat je niet App Paranoia maken en zorg dat je site klaar is voor mobiele devices. Qua weergave en strategie.


    1 november 2012 om 11:16
    Michiel Ebeling

    Mooie nieuwe app en indrukwekkende cijfers. @mariken: het gaat niet alleen om bereik, iOS + Android apps hebben bij elkaar bijna 10 keer zoveel page views per maand


    1 november 2012 om 20:21
    Stefan

    De markt blijft zich ontwikkelen en nu.nl heeft bewezen een voorloper te zijn.


    2 november 2012 om 15:11
    Roger Jerna

    “Uit onderzoek bleek dat de iPad vrijwel alleen in landschapmodus wordt gebruikt”

    Vreemd onderzoek moet dat geweest zijn. De nieuwe app wordt compleet afgekraakt in de recensies in de app store, omdat er geen portet modus is. De ‘dynamische buttons’ geven weinig informatie, maar nemen wel zeer veel ruimte in. Eveneens wordt het gebruik van grote foto’s als zeer storend en onoverzichtelijk ervaren.

    Door deze grote gebreken in de User Interface doen alle overige innovaties er weinig meer toe, hoe indrukwekkend en vernieuwend die ook mogen zijn.

    De ontwikkeling van de nieuwe iPad-app lijkt meer bepaald te zijn de technici, en de introductie laat zien dat er weinig naar de wensen van de consument is gekeken.


    3 november 2012 om 12:59
    Mark Visser

    Best verrassend dat de nu app zulke slechte reactie’s krijgt. Zelf gebruik ik meestal hun mobiele website, werkt snel en is overzichtelijk.


    15 maart 2013 om 13:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!