Nieuw! Overlast melden via Overlastradar.nl

20 december 2013, 12:29

Tim Konijn woont in een drukke buurt. Niets mis mee, zolang de drukte niet in overlast overgaat. Er zijn genoeg plekken waar dat wel het geval is. Helaas treden gemeente en politie niet altijd voortvaren op, dus werd het tijd de meldingen te verzamelen op een website. Om te laten zien waar de problemen voorkomen en in de hoop dat er alsnog wordt opgetreden, bijvoorbeeld door omwonenden zelf.

Tim Konijn, waar moeten we je van kennen?

Wellicht dat lezers mij kennen van mijn tijd bij Scoot Media of als Facebook-publisher via www.kicksomeads.nl.

Wat is het idee achter Overlastradar.nl?

Via Overlastradar.nl kunnen burgers snel en eenvoudig overlast melden. Via de Google Maps API kan men zoeken op straat en/of postcode. Door een simpele druk op de rechtermuisknop verschijnt een venster waar men details omtrent het overlast kunnen invullen.

Het doel van Overlastradar.nl is kort gezegd:

  • creëren van een veilige en plezierige woonomgeving;
  • hulp aan gemeente, politie en overheid met het bestrijden van overlast;
  • (klein) criminaliteit op de kaart zetten;
  • persoonlijke frustratie uiten (zonder misbruik en enigszins beschaafd!).

Waarom ben je Overlastradar.nl gestart?

Het idee is eigenlijk ontstaan door een persoonlijke frustratie. Ik woon zelf in een vrij drukke buurt, waar ik natuurlijk zelf voor heb gekozen. Echter, sommige overlast is dusdanig irritant, niet legaal en/of onnodig (drugsdealers, vuurwerk, geluid) dat het gemeld moet worden. Algemeen bekend is wel dat de gemeente niet adequaat handelt of politie vaak genoeg niet komen opdagen bij overlast/klein criminaliteit als je belt.

Naast het feit dat het de leefomgeving van burgers onveilig en onprettig maakt, is het tevens erg frustrerend dat “daders” hiermee wegkomen. Tijd voor actie dus! Ik hoop met Overlastradar.nl te laten zien hoeveel overlast er is waar niks aan gedaan wordt. Een helpende hand om overlast op te lossen (onderling) of via politie en gemeente die door de website inzien dat het een groot probleem is.

Welke ‘marketingfacts’ kun je ons geven?

Binnen enkele weken hebben we meer dan 250 echte Facebook-likes. Tijdens een korte promotieperiode hebben we op de drukste dag meer dan 1.000 unieke bezoekers mogen ontvangen. Natuurlijk hebben zij niet allemaal meteen overlast gemeld. We hebben meer dan 40 meldingen gezien, waarvan er een handjevol “nep” waren of niet door de beugel konden. Er zijn 4 meldingen netjes opgelost en er staan nu nog 28 meldingen live.

Waar staat Overlastradar.nl over een jaar?

Het doel is om de website te worden voor het melden van je overlast. Wanneer gemeente en/of politie niks doen aan het overlast, is het mogelijk om via Overlastradar.nl melding te doen, met als doel het overlast oplossen natuurlijk. Voor gemeente en politie kan de website een goede bron worden voor het verbeteren van leefomgeving. Met de data die we vergaren is het tevens goed mogelijk analyses te maken omtrent overlast in Nederland.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De redactie van Marketingfacts. Zie colofon: https://marketingfacts.nl/colofon/

Categorie

7 Reacties

    iFreek

    Bij mij werkt het niet. Mac; Safari & Firefox; geen popup voor meldingsdetails.


    21 december 2013 om 10:10
    iFreek

    Ik zie nu dat de icoontjes bedoeld zijn als filter voor bestaande meldingen en dat je nieuwe meldingen doet via de rechter muisknop. Vaak blijft de popup echter meebewegen met de cursor, waardoor je het vinkje niet kunt aanklikken. Zojuist toch nog een melding weten te plaatsen.


    21 december 2013 om 22:21
    Tim

    Bedankt voor de feedback, kijken wat we kunnen doen!


    22 december 2013 om 13:03
    TJ

    Mooi ook dat bij de Kuip/R’dam overlast is gemeld met als onderwerp ‘Calimerogedrag’. Moderatie moet misschien opgeschroefd worden? 😉


    23 december 2013 om 14:42
    Tim

    Het blijft sowieso lastig om overlast te toetsen op waarheid en objectiviteit.

    Als we kijken naar deze melding kunnen we concluderen (als neutrale voetbalfan) dat er een kern van waarheid in zit ;-).

    Tevens worden er geen burgers persoonlijk benoemd of aan de schandpaal genageld, waardoor we deze melding niet als aanstootgevend bestempelen.


    23 december 2013 om 15:01
    Romano Groenewoud

    Hilarisch. Wel goede service though, zeker met de verschoftering van de huidige Nederlandse samenleving…


    26 december 2013 om 08:38
    Kapijan

    volgens mij bestaat er al iets dergelijks via de gemeentes, heb daar wel eens een klacht gemeld, maar er werd weinig of niets aan gedaan, in ieder geval weinig reacties van de gemeente, wel elke keer van de site of er al wat aan de klacht gedaan was, ben na twee jaar gestopt, wegens (succes) haha heel vervelend.


    17 januari 2014 om 14:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!