Nieuw! Joining

28 februari 2013, 14:29

Met andere mensen afspreken om leuke dingen te doen

In de rubriek “Nieuw!” besteden we aandacht aan Interessante start-ups, websites, projecten, producten en diensten. Met vandaag aandacht voor Joining, een dienst om leuke activiteiten met anderen te plannen.

Evert Schraven, waar moeten we je van kennen?

Ik ben Evert Schraven, ik ben in 2005 afgestudeerd aan de RSM Erasmus University met een Master in Finance & Investments. Ik heb vijf jaar management consultancy gedaan met name in het Midden Oosten en Afrika; en in 2011 een tijdje werkzaam geweest bij T-Mobile in Den Haag. Vanaf 2011 ben ik (parttime) bezig met het opzetten van Joining.

Wat is het idee achter Joining?

Het idee voor Joining komt voort uit een persoonlijke behoefte die ik had toen ik als expat werkte in het buitenland. Ik miste een wereldwijd platform waarbij je binnen een uur met mensen kunt afspreken om leuke dingen te doen. Niet alleen maar met je collega's afspreken, maar nieuwe mensen ontmoeten om te gaan tennissen, een drankje te doen of naar een museum te gaan. Over het algemeen ben ik van mening dat mensen veel meer het internet moeten gebruiken, om juist van het internet af te komen, en weer meer leuke dingen met elkaar moeten gaan doen ‘realtime’

Waarom ben je die initiatief gestart?

Ik miste een platform waarbij je, waar je ook ter wereld bent, mensen kunt vinden om iets leuks te gaan doen. Met de focus veel meer op het spontane, het individu en kleinschalige activiteiten. Hieronder een aantal concepten die lijken op Joining:

  • Facebook Events – focust zich met name op de grotere events (concerten, festivals), terwijl het bij Joining meer gaat om de wat kleinere activiteiten, zoals tennissen of naar de bios gaan. Tevens is Joining veel meer een marktplaats (met de focus op nieuwe mensen) met makkelijke zoekopties, terwijl FB Events zich veel meer richt op activiteiten die je doet met je vrienden.

  • Gidsy – focust zich veel meer op ‘travelers’ die op zoek zijn naar een “unieke ervaring” en gaat naar mijn mening steeds meer de kant op van een ‘bookingsite’ (zoals Groupon, maar dan zonder grote kortingen). Joining is een meer een “social platform”….en focust zich meer op het vinden van de (nieuwe) mensen om leuke dingen mee te doen; hierbij gaat het wat meer om de standaard activiteiten zoals sporten, uitgaan, hobbies.

  • Meetup.com – focust zich meer op ‘communities’ waar je als gebruiker lid van wordt; de ‘organizer’ van zo’n community is de enige die activiteiten kan plannen voor de groep. Joining daarentegen is veel meer ‘individual based’; iedereen kan activiteiten plannen, die iedereen kan ‘joinen’. Wederom ligt de focus bij Joining meer op de kleinschalige activiteiten, terwijl binnen Meetup de events grootschaliger zijn. Daarnaast is Joining gratis te gebruiken, terwijl Meetup een maandelijkse fee rekent voor organizers.

Welke marketingfacts kun je ons geven?

We zijn sinds augustus live in Nederland, hieronder enkele cijfers:

  • 650 geplande activiteiten, van squash games, tot museumbezoek en expat drinks

  • Meer dan 50% van de activiteiten is gepland via de mobiele website

  • 10% conversie ratio – unieke bezoekers vs. signups

  • < 50% bounce rate

Waar staat Joining over een jaar?

We hebben Joining in augustus gelanceerd in Nederland en gaan deze week ook live in België. Voor de komende 3-6 maanden is het plan om ook Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Arabische Emiraten te betreden. Daarbij mikken we in eerste instantie op regio’s met veel expats.

Het is de bedoeling dat Joining in de (nabije) toekomst ook veel meer gebruikt gaat worden door locale mensen die op zoek zijn naar anderen om leuke dingen te doen; blijkbaar vinden veel mensen het nog vreemd om met nieuwe mensen af te spreken. Dit is wel apart, gezien het feit dat dating-sites de laatste jaren wel veel meer geaccepteerd zijn door het grote publiek.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Maarten Soetens

    Het concept is niet origineel, maar wel een betere uitvoering dan de vorige concepten die een dergelijk idee hadden.

    Waar ik mij persoonlijk echter wel aan stoor is dat inloggen via Facebook verplicht is. Ik heb daar zelf bijvoorbeeld geen behoefte aan en kan daardoor dus geen gebruik hiervan maken.


    1 maart 2013 om 12:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!