Nielsen verwacht sterke groei In-game advertising

Nielsen verwacht sterke groei In-game advertising

Uit onderzoek verricht door Nielsen Entertainment blijkt dat de markt voor in-game advertising zal groeien van $75 miljoen nu naar $1 miljard in 2010.
In het onderzoek wordt als voorbeeld de game Tony Hawk’s American Wasteland aangehaald. Een totaalbedrag van $20 miljoen was nodig om de game te produceren. Via in-game advertising werd $2 miljoen verdiend, waarmee 10% van de productiekosten werd terugverdiend (door Cem Yildiz)

In American Wasteland zijn 3D Jeeps van DaimlerChrysler geplaatst. Uit het onderzoek bleek dat spelers in 20 minuten tijd gemiddeld 23 keer de Jeep hadden gezien; 96% van de spelers die de Jeep hadden opgemerkt, vond het niet storend en zelfs passend in de game. Nog meer interessante cijfers: 51% van de spelers zou de Jeep aanraden aan vrienden en bekenden, terwijl 65% zou willen overwegen er zelf één te kopen. Veelbelovende cijfers die aantonen dat in-game advertising, mits goed uitgevoerd, zeer effectief brand awareness kunnen versterken.

De verwachting is dat met de komst van de Xbox 360 en PS3 in-game advertising sterk zal groeien. Belangrijk hierbij is juist het online gedeelte: online gaming biedt veel meer mogelijkheden. In de nieuwste Tony Hawk game zullen niet alleen statische advertentie-uitingen, zoals de 3D voertuigen, worden geplaatst. Het zal ook mogelijk worden om in het spel zelf ‘internet phone calls’ te plegen, via branded telefoons en daarbij persoonlijke boodschappen ontvangen. Ook het voorbeeld van Nike is erg sterk in dit verband. In de game NBA 2K6 presteren spelers beter bij het dragen van Nike basketball schoenen.

Het gaat hierbij niet zozeer om de traditionele manier van adverteren in games, via bijvoorbeeld billboards, maar juist om de toegevoegde waarde voor spelers. Beter presteren met Nikes en zelf Nike schoenen kunnen customizen biedt de spelers extra gameplay. Hierdoor zal het niet alleen sneller worden geaccepteerd door spelers, maar zal het juist ook veel meer effect hebben op versterking van merken.

Het is een kwestie van tijd dat in-game advertising doorbreekt. Game ontwikkelaars en uitgevers werken nu al nauw samen met adverteerders en houden hier rekening mee bij de ontwikkeling van games. Er wordt rekening gehouden met het gedrag en de wensen van gamers en juist hierdoor kan die groei plaatsvinden. Gamers identificeren zich met de karakters waarmee ze spelen en dit biedt mogelijkheden. Adverteerders kunnen profiteren van een sterk interactief element en inlevingsvermogen tijdens het spelen van games, door contextuele in-game advertising. Meer mensen (jonge mannen) die meer tijd doorbrengen met gamen en minder TV kijken, moeilijker bereikbaar zijn en traditionele advertenties steeds meer negeren. In-game advertising biedt de uitkomst.

Dit bericht kreeg ik van Cem Yildiz. Cem blogt ook op games.blogo.nl. Hij start in april bij Ubisoft als sales manager b2b.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Nog even eigen commentaar:
    Games, Internet en Telefonie integreren maar eigenlijk integreert alles. Alle media met batterij, stekker of accu. Dus ook televisie, radio, mobiel en muziekspelers. Straks zijn films trailors van games. Kruipen we in de huid van acteurs. Moeten we in een film extra opletten want in die omgeving spelen we straks onze game. Kunnen we tijdens de film al overleggen met onze vrienden met wie we een team vormen. Horen we in speciale kamers in de game onze eigen muziek of podcasts.

    Ik vond het een leuk stuk van Cem dus daarom deze publicatie. Cem, keep me posted!
    Marco, misschien kunnen we langzaamaan wel een 'virtual world experience' channel (oid) openen waar dit ook in hoort net als die posting laatst over interactieve internet televisie.

    geplaatst op
  • Inderdaad een prima stuk Cem, complimenten! Gaf me meteen een goede reden om je blog weer eens te bezoeken ;-)

    Vwb de nieuwe categorie, heb daar inderdaad al vaker aan zitten denken. Habbo, World of Warcraft, Second Life, etc. hebben nu nog geen eigen plek. Ik zet het op mijn lijstje van aandachtspunten Erwin!

    geplaatst op
  • Dit is iets wat toch eigenlijk al jaren opkomt. Deze industrie is behoorlijk booming aangezien de consument hier steeds maar geld aan uit blijft geven. Kijk je dan naar de spellen dan wordt er inderdaad steeds meer in-game advertising gebruikt, volgens mij is dit al jaren zo.

    Ik kan me nog wel herinneren dat er bepaalde merken gebruikt werden in spellen van 10 jaar geleden, of dit nou al onder advertising hoort is de vraag (misschien wilden de makers gewoon een herkenbaar voorwerp in hun spel). Ook is het gebruiken van websites endergelijke langzamerhand ingeburgerd in spellen. Ik kan me nog iets herinneren van een gebruikte URL in een spel, waarna een oplettende gamer deze url snel geregistreerd had en er een behoorlijke 18+ site achter had gezet. Prachtig manier van advertising als je het mij vraagt.

    geplaatst op
  • Bedankt Erwin, Marco. Ondanks de potentie voor in-game advertising kan het ook negatief uitpakken. Billboards in racegames zorgen misschien wel voor een realistischere setting, maar je ziet ze eigenlijk alleen staan als je er goed op let. Er moeten dus creatievere dingen worden bedacht, zoals inderdaad het voorbeeld van de Nike schoenen. Veel gamers verwachten (terecht) dat de gameprijzen door in-game advertising ook gunstiger zullen worden. Ik betwijfel of dit gaat gebeuren, aangezien de kosten om 'grote' games te ontwikkelen ook steeds hoger worden. Veel potentie dus ja, mits goed aangepakt (luisteren naar gamers).

    geplaatst op
  • Helemaal mee eens, maar de nadruk in dit hele verhaal ligt op: "Het gaat hierbij niet zozeer om de traditionele manier van adverteren in games, via bijvoorbeeld billboards, maar juist om de toegevoegde waarde voor spelers."

    Maar dan moet je dus wel marketeers hebben die dit begrijpen. Die zelf gamen of zich in ieder geval kunnen verplaatsen in gamers (of uberhaupt andere mensen). Die schijnen best uniek te zijn, helaas (zoals eerder aangegeven, het grote gebrek aan interactieve marketeers maakt dit ook duidelijk. Bij interactie moet je je kunnen verplaatsen in plaats van enkel zenden).

    Ik geloof sterk in 'in game advertising' mits het goed gedaan wordt. Auto's in een auto game, Billboards bij wedstrijden, nike schoenen in een atlethiek spel. Maar er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden.

    Waar ik denk dat nog een mega markt ligt, is bij films en muziek. Dit komt steeds dichter bij de games, maar door middel van online games kan je dit natuurlijk updaten. Ik denk aan in game bioscopen met de nieuwste films, in game radio stations met echt nieuwe hits, maar er zijn nog veel meer zaken. De mogelijkheden zijn legio, maar er moet wel heeeeeeel goed naar de game gekeken worden.

    geplaatst op
  • @Bas: Marketeers die zelf spelen: helemaal mee eens!! Marketeers, media en communicatiespecialisten zouden in elk geval beschikking moeten hebben over infrastructuur die de gewone consument ook heeft. Dat geldt voor gaming, dat geldt voor MSN Messenger maar ook voor een bijvoorbeeld een iPod. Jarenlang was televisie en radio genoeg. Werkgevers van die marketeers zouden budget moeten vrijmaken om te zorgen dat hun marketeers 'bij' blijven. En dat is niet eenmalig, de komende decennia zal er voortdurend hardware blijven verschijnen die consumenten massaal gaan gebruiken en waar marketeers achteraan hobbelen. Dit moet gewoon onderdeel van hun werk worden.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.