Nederlandse markt voor zoekmachinemarketing naar 100 miljoen euro in 3 jaar

Nederlandse markt voor zoekmachinemarketing naar 100 miljoen euro in 3 jaar

Nederlandse markt voor zoekmachinemarketing naar 100 miljoen euro in 3 jaar

Nederlandse adverteerders hebben vorig jaar ?34 miljoen ge?nvesteerd in zoekmachine marketing. Dat stelt Forrester Research in een gisteren verschenen rapport over search engine marketing (SEM) in Nederland.

Het Nederlandse onderzoek dat mede uitgevoerd is in opdracht van V4M, het online advertentiebureau van het netwerk van Ilse, Startpagina en de Gouden Gids, voorspelt een toename van ?34 miljoen SEM bestedingen naar ?59 miljoen in 2005 en een verdriedubbeling naar ?100 miljoen over drie jaar. Volgens Gert Jan Laurman, Algemeen Directeur van V4M, behoort de toenemende investering in search engine marketing tot de belangrijkste drivers achter de groei van online adverteren in Nederland in 2005.

Veelbesproken markt voor het eerst in kaart gebracht
In de laatste vier jaar is search engine marketing gegroeid vanuit het niets naar het meest besproken online marketing instrument. De omvang van de Nederlandse markt wordt middels het nieuwste rapport van Forrester Research voor het eerst in kaart gebracht. Het onderzoek maakt deel uit van een Europees Forrester rapport “Europe’s Search Engine Marketing Forecast” (2004 - 2010).

Online adverteren groeit naar 8% van totale advertentiebudgetten in 2010
In het rapport geeft Forrester aan dat er in 2004 in totaal ?112 miljoen is uitgegeven aan online adverteren in Nederland, hetgeen 3% is van de totale advertentie uitgaven, in vergelijking tot 2% het voorgaande jaar. Forrester voorspelt dat online adverteren in Nederland tussen 2005 tot 2010 met gemiddeld 23% per jaar zal groeien tot ?408 miljoen - 8% van de totale advertentiebudgetten. Dit betekent dat Nederlandse bedrijven in de komende zes jaar in totaal ?1.6 miljard zullen besteden aan online adverteren. Deze groei staat in contrast met omzetontwikkelingen bij traditionele vormen van adverteren. Gegevens van Zenith Media laten zien dat uitgaven aan alle vormen van traditionele reclame de laatste twee jaar in Nederland zijn gedaald, terwijl online marketing steeg. TV reclame bijvoorbeeld daalde gemiddeld 4%, en krantenreclame gemiddeld 6% per jaar.

Omzet search engine marketing op weg naar ?100 miljoen
Search marketing genereerde volgens het rapport van Forrester Research ?34 miljoen omzet in 2004, bijna eenderde van alle online advertentiebestedingen. Het rapport voorspelt een groei van ?34 miljoen in 2004 naar ?59 miljoen in 2005 en een sprong naar ?100 miljoen in 2007. In totaal zullen Nederlandse adverteerders de komende zes jaar ?578 miljoen uitgeven aan search marketing.

Van de zestien deelnemende landen in het Europese rapport van Forrester staat Nederland nu reeds op de vierde plaats in termen van omzet in SEM bestedingen. Met een verwachtte omzetgroei voor SEM van 73% in 2005 staat Nederland ook ruim boven het Europese groeigemiddelde voor het komende jaar.

MKB wordt een nieuwe driver van search engine marketing in Nederland
Momenteel zijn het de voorlopers in online marketing die de groei van SEM bepalen, zoals de bijvoorbeeld financi?le dienstverlening, de reisbranche en grote bedrijven als Wehkamp en Speurders.nl. “Het ori?ntatie- en aankoopgedrag van consumenten en bedrijven zal zich de komende jaren nog meer gaan verschuiven naar het Internet. Ook de grote groep kleinere, regionaal geori?nteerde bedrijven zullen steeds vaker gedwongen worden hun marketingdoelstellingen online in te gaan invullen”, aldus Gert Jan Laurman, Algemeen Directeur van V4M. “Hiermee zal de komende jaren de groei zich in sterke mate gaan verplaatsen naar het Midden- en Kleinbedrijf”.

Rapport:
Waarom Search Marketing Telt? (pdf)

Bron:
V4M

Via:
Dutchcowboys


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Aardig is ook dat een aantal mensen uit het veld zoals Jeroen de Bakker (Qi), Marco van Veen (Checkit) en Maarten Roelofs (Speurders) hebben gevraagd om een reactie welke is te vinden op de website van V4M en Dutchcowboys. Ik moet uitereraard het rapport nog in detail lezen maar kan dit soort iniatieven alleen maar toejuichen. Complimenten voor V4M!

    Een punt van kritiek is dat het een opportunistisch rapport lijkt te zijn geworden waarin geen aandacht voor de bereigingen van de zoekmachine markt (klikfraude, sterke toename van CPC waardoor het voor MKB niet/minder interessant is, etc).

    Ben uiteraard benieuwd naar de overige reacties uit de markt maar zoals gezegd, complimenten voor het iniatief!

    geplaatst op
  • Enig idee hoe ze aan de cijfers voor 2003 en 2004 zijn gekomen? Ik dacht dat Google geen cijfers wilde geven. Als dat wel zo is, waarom krijgt het IAB dan al jaren deze cijfers niet boven tafel?

    Inderdaad goed iniatief!

    geplaatst op
  • Ik ben erg blij dat er eindelijk cijfers over de markt naar buiten worden gecommuniceerd, erg goed werk V4M. Het maakt duidelijk voor de "niet cracks" (offline marketeers, mediaplanners, etc) dat search een serieus medium is geworden.

    Als we kijken naar de toekomst waarbij de groei van Search marketing zal dalen en de groei in online zal stijgen, is naar mijn mening de vraag: wat valt onder Search Marketing?

    In New York was hier nogal wat discussie over; volgens velen valt namelijk op dit moment onder Search Marketing ook een groot deel online marketing; namelijk het enige wat een adsense advertentie op een content site met Search te maken heeft is dat het door Google wordt geserveerd. Als Google (en Yahoo, etc) in de toekomst meer Visual ads (banners) gaan serveren, waar is dan de scheidslijn?

    De heren van Google en Yahoo kennen bovenstaande grafieken maar al te goed en zullen hier dus ook op reageren. Als ik sommige uitspraken die in New York werden gedaan moet geloven moeten partijen als Webads en Adlink uitkijken voor concurrentie vanuit een (onverwachtte??) hoek.

    geplaatst op
  • Leuke management summary. Het is jammer dat het niet meer diepgaand is. Ik vind het vrij oppervlakkig waardoor voorbij gegaan wordt aan zaken als klik fraude, en het afhaakpercentage van de beoogde groeimarkt MKB.

    Het adverteren via zoekmachines is minder gemakkelijk dan een advertentie plaatsen in de Gouden Gids.

    geplaatst op
  • Goed initiatief dit onderzoek. Ben ook erg benieuwd hoe men achter de bestdingen zijn gekomen aangezien google en overture daar niet heel erg open in zijn.

    Ook al zijn wij maar een kleine speler op het gebied van search zien we bij onze klanten een ontwikkelingen op dit vlak.
    In totaal nemen de bestedingen duidelijk toe voor 2005.
    Klanten met als doelstelling traffic naar site nemen we search standaard mee in hun jaarplan, het gaat tegenwoordig veel minder op campagnebasis en is meer een continue activiteit.
    Verder zien we ook dat voor sommige partijen de CPC te hoog begint te worden versus andere vormen.(ook als je alles optimaliseert /bijstuurt etc) Het is zeker niet meer zo dat afkopen van keywords tegenwoordig altijd de goedkoopste en meest kwalitatieve vorm van traffic oplevert. Verwacht daarom komend jaar meer discussie over de max. CPC prijs bij de zoekmachines en daarmee de kosten per conversie die men wil betalen.

    geplaatst op
  • @Alex: het is een duidelijke trend dat de CPC prijs stijgt. Gelukkig is het nog niet zo als in de VS waar je voor sommige trefwoorden 15 dollar per klik betaald. Het beter uitbalanceren van de zoekmachine marketing, waarbij optimalisatie en advertising beide worden ingezet, wordt dan ook meer een issue.

    geplaatst op
  • @Remco en Alex: Ik weet niet of Forrester de cijfers van Google en Overture boven tafel heeft gekregen; ik denk eerder dat ze ook voor 2003 en 2004 een schatting hebben gemaakt van het aandeel van zoekmachine marketing in het totale online mediabudget. De genoemde percentages 30-35% klinken mij namelijk erg bekend in de oren. Dat IAB deze cijfers niet publiceert is logisch; zij baseren zich alleen op de feitelijke cijfers die worden aangeleverd uit de markt. Wellicht wel aardig voor de volgende IAB-publicaties om naast de feitelijke gegevens ook schattingen van niet-aangeleverde cijfers te geven. Als Forrester het kan dan moet het IAB dat zeker kunnen.

    geplaatst op
  • @marco: helemaal met je eens, alleen wil het IAB zich onder geen beding branden aan verkeerde informatie...

    geplaatst op
  • Igor Beuker (IAB) geeft een eerste reactie op kritiek dat Forrester wel en IAB niet de cijfers boven tafel kan krijgen:

    "Hier moet ik IAB toch even in bescherming nemen tegen je kortzichtigheid. Terecht als je je pijlen op Google en Overture richt voor het het feit dat zij hun cijfers niet willen aanleveren bij IAB en BBC. Als je hier de zwarte piet naar IAB schuift zegt dit heel veel over je visie, en ben je erg kortzichtig. Met wie denk je dat Forrester 5x heeft gebeld om aan cijfers voor dit onderzoek te komen? En IAB heeft bovendien nog een aantal cijfers helpen corrigeren omdat in het persbericht in eerste instantie niet eens een onderscheid werd gemaakt tussen bruto en netto. En hebben we Forrester uitgelegd hoe deze bereking van bruto naar netto te maken. Dat is namelijk niet de mediabureaukorting aftrekken, maar de tariefkaart minus de korting. Die schatting had IAB natuurlijk ook zelf kunnen geven, maar IAB houdt zich heel graag bij hetgeen bewezen is een daadwerkelijk aangeleverd. Ik ben ook erg benieuwd op basis van welke gegevens jij in staat bent om te beoordelen dat dit een beter en completer beeld is. En vanuit professionaliteit zou ik je aanraden om je te richten tot de partijen die hun cijfers niet aanleveren bij IAB en BBC, niet op IAB zelf. Of ligt het aan IAB dat Google en Overture nog niet aanleveren?"

    Als ik het inderdaad goed heb begrepen is dus die 34 miljoen euro niet de werkelijke waarde maar een schatting van de bestedingen aan zoekmachine marketing.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.