Millennials eisen openheid en inspraak in marketing

16 maart 2016, 09:00

Ze maken selfies, blogs, vlogs en livestreamen hun leven op sociale media. De mate van contentcreatie van deze generatie doet vermoeden dat ze hun personal brand als ultiem levenswerk beschouwen. Oudere generaties beoordelen dit gedrag dikwijls als narcistisch, maar deze vormen van zelfexpressie zijn een uiting van de verschuivingen van een collectieve samenleving naar een die meer gericht is op het individu. Dit gedrag kan wel worden bestempeld als me-centric. De vraag is: waarom zijn millennials me-centric en hoe kunnen marketeers hierop inspelen?

Opgegroeid in een onderhandelingshuishouden

Om te begrijpen waar het me-centric gedrag van millennials vandaan komt, is het zinvol om in te zoomen op de opvoeding. De ouders van de millennials waren de eerste die door middel van de anti-conceptiepil controle konden uitoefenen op de gezinsgrootte. Met effect: in vergelijking met voorgaande generaties, groeiden millennials op in kleine gezinnen van, in Nederland, gemiddeld 1,7 kind per gezin. Die kleinere gezinnen zorgden ervoor dat de millennial al van kleins af aan in het middelpunt van de belangstelling stond.

Die aandacht kregen millennials van hun babyboomerouders, die op hun beurt op autoritaire wijze zijn grootgebracht. Dat zorgde bij babyboomers voor een voortdurende strijd naar vrijheid. Het was die drang naar vrijheid waarvoor de babyboomer de straat opging om te protesteren. Als een gevolg daarvan leerde de babyboomer dat het tijdens de opvoeding anders moest dan het stricte regime waarin zij zijn opgegroeid.

Om die reden groeide de millennial op in een onderhandelingshuishouden. Het avondmaal, de volgende vakantiebestemming en de nieuwe auto, over alles had de millennial inspraak. Millennials hebben dus thuis geleerd dat hun mening belangrijk is, ze zijn gewend om te onderhandelen en dat leidt ertoe dat millennials gehoord willen worden. In een later stadium is de gewenning aan aandacht en inspraak duidelijk merkbaar in de rol als consument en collega.

Menig millennial gaat er zonder twijfel vanuit dat ze mogen meebeslissen over het beleid van de werkgever of de nieuwste producten en diensten van hun favoriete merken. De klant centraal stellen is een logisch gevolg van het universum waarin de millennial is opgegroeid.

Het leven is een talentshow

De kleinere gezinnen betekende niet dat er van de millennial niets verwacht werd. Juist wel. Dat ene kind in het gezin moest het doen, het talent werd gekoesterd als nooit tevoren. Slechts leren op school was niet genoeg om het optimale eruit te persen, dus werd de naschoolse opvang zijn razend populair. Doordeweeks na school naar de naschoolse opvang, in het weekend samen op de bank voor een avondje Idols. De millennial groeide op in een mediatijdperk waarin talentshows regeerden.

Roem was niet langer voorbehouden aan de rijken en de harde werkers, het lag voor iedereen binnen handbereik. Zangers, dansers, topmodellen, masterchef’s en thuisbakkers; allen werden zij door talentshows in een mum van tijd van kid-next-door tot supertalent verheven. Mits genoeg talent, een uitgekiend personal brand en steun van de crowd. Het leidde tot een vroeg bewustzijn van de noodzaak van persoonlijk talent, schaamteloosheid in het openbaren daarvan en de wens om ook speciaal gevonden te worden.

Maar wat nu?

De groeiende belangstelling van marketeers en de adoptie van consumenten voor marketingtools zoals cocreatie, customer centricity, crowdsourcing, influencer marketing, kent zijn oorsprong in de opvoeding van deze invloedrijke groep millennialconsumenten. En omdat deze generatie dit gedrag al tijdens zijn formatieve jaren heeft meegekregen, zijn deze vormen van ‘open marketing’ permanent.

Bovengenoemde hippe marketinginstrumenten zijn dus geen kortstondige hypes, maar voortdurende en nieuwerwetse methodieken om deze doelgroep te betrekken bij het succes van de onderneneming waarvoor je als marketeer werkt. Wil jij ook inspelen op het me-centric gedrag van millennials? Neem deze adviezen ter harte.

  1. Zorg dat ze zich speciaal voelen.

  2. Help hun talenten te ontwikkelen met kennis, tools en vaardigheden

  3. Werk samen met millennials, geef ze inspraak.

Voorbeelden

Dit artikel is een samenvatting uit het PIM Trendrapport 2016 ‘Millennial Footprint’, een sociaal wetenschappenlijk onderzoek naar hoe marketeers hun marketingstrategie millennial proof kunnen maken. Auteurs Aljan de Boer (Trendsactive) en Stefan Harzevoort deden dat in opdracht van het Platform Innovatie in Marketing. Dit artikel vormt deel één van een drieluik.

Eindeloos nieuwsgierig. Optimistisch over de wereld. Bestuurslid bij het Platform Innovatieve Marketing. Strateeg bij Binding.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!