Merken als Coca-Cola en Wal-Mart komen met eigen site voor downloaden van muziek

1 februari 2004, 10:46

Merken als Coca-Cola en Wal-Mart komen met eigen site voor downloaden van muziekIn navolging van het succes van het inmiddels legale Napster en de iTunes Music Store van Apple, komen steeds meer multinationals met een eigen site waar klanten muziek kunnen downloaden.

In januari 2004 is Coca-Cola Great-Britain gestart met mycokemusic.com, waar bezoekers de keuze hebben uit 250.000 tracks. Van de vergoeding die de klant betaalt, gaat een deel naar goede doelen. De komende maanden brengt Coca-Cola in samenwerking met de British Phonographic Industry een officiele download-hitlijst, waaraan ook de muziekindustrie mee zal werken.

In de VS maakt supermarktketen Wal-Mart, goed voor 20% van alle Amerikaanse cd-verkopen, zich op om deel te nemen aan de race om de download-klant. Het bedrijf test momenteel een site waar liedjes minder zullen kosten dan de 99 dollarcent die iTunes vraagt (zie ook: musicdownloads.walmart.com).

Ook de fabrikanten van consumentenelektronica spelen in op de download-trend. Apple introduceert na de succesvolle iPod nu de gadget iPod Mini en Hewlett-Packard komt met een eigen digitale speler die gebaseerd is op de technologie van de iPod.

Bron:

Marketing Week p. 17, 1 p.

Lees verder:

iPod @ Mediafact

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!