Marketing the Rainbow: van B2B tot Zorg

6 maart 2021, 14:14

Marketing richt zich niet alleen op consumenten, en dat geldt ook voor Marketing the Rainbow. Twee voorbeelden van een ander soort marketing.

Als bedrijf wil je graag het beste uit je werknemers halen. Een goed Diversiteits- en Inclusiviteitsbeleid (D&I) kan daar sterk aan bijdragen. En dat is ook een vorm van marketing: dit vindt dus ook plaats in ondernemingen die zich hoofdzakelijk op B2B toeleggen, of organisaties in de Zorg. Een vergelijking tussen RELX en Reade,

RELX, ook nog bekend onder de oude naam Reed Elsevier, is een Engels-Nederlands bedrijf, ontstaan uit de fusie in 1993 tussen de uitgeverijen Reed en Elsevier. De merknaam Elsevier (die al sinds 1891 bestaat) blijft bestaan als de naam voor de wetenschappelijke divisie en alleen het moederbedrijf gaat als RELX verder. RELX is een samentrekking van de vier activiteiten: Reed, Elsevier, LexisNexis en Reed Exhibitions. Zij zijn actief in 40 landen en hebben klanten in 180 landen. Er zijn ongeveer 33.000 werknemers waarvan er 9.000 in de IT werken.

Bij RELX is het Diversiteits- en Inclusiviteitsbeleid I&D genoemd, een bewuste omkering van de gebruikelijke D&I omdat diversiteit weliswaar leuk is, maar ook kan leiden tot het aankruisen van een checklist. Bij Inclusiviteit ga je een stap verder, en pas je de diversiteit in de praktijk toe.

Eerst gender (in opdracht vergelijkend onderzoek: NL slecht

Sinds 2019 is de CEO van Elsevier de uit Turkijke afkomstige Kumsal Bayazit. Zij is de eerste vrouwelijke CEO in het 140-jarige bestaan van het bedrijf.

Print vrijwel weg (boeke)

Reputatie

1 miljoen artikelen p.j. 75% afgewezen

Lancet

Deelname Pride Londen

Pride Walk Amsterdam

8 jaar ERG Elsevier Pride in 15 landen,

  • info (Prep), ook toegankelijk voor leden Workplace Price
  • sociaal

Ook werven van Allies (e-mail handtekening)

conferentie India

steun homohuwelijk Japan

Drag queen bingo – fundraiser waarbij RELX het bedrag verdubbelt. COC, Transgender Nederland, Amnesty Pride

Michiel Michiel Kolman is currently Past President of the International Publishers Association, where he continues to serve as chair of the Inclusive Publishing & Literacy committee. He also serves on the FEP board as of 2020.

He is Senior Vice President at Elsevier for Information Industry Relations. For the last ten years he headed up a global team dedicated to academic relations who are engaging in a dialogue with key stakeholders in the academic community: academies of science, research councils and university leaders. He continues to engage with research leaders worldwide in his capacity as Academic Ambassador.

He joined Elsevier in 1995 and has been in various core publishing positions, including Publishing Director, based in Amsterdam and Tokyo. He launched one of the first on-line journals in the industry in 1996: New Astronomy. Michiel was Managing Director of the Elsevier office in Frankfurt, Germany, for four years during which the much coveted Beilstein Database was acquired by Elsevier. Prior to Elsevier he worked for Wolters Kluwer in the academic publishing division now part of Springer Nature.

He holds an undergraduate degree from Leiden University in the Netherlands and a PhD in astrophysics from Columbia University in New York where he studied with a Fulbright scholarship.

He is actively supporting diversity and inclusion, and launched the LGBTI chapter at Elsevier, Elsevier Pride, of which he is now the executive sponsor. He was in the Financial Times Top100 ranking of most influential LGBT senior executives for two years in a row. He currently serves as co-chair of the board of the Workplace Pride Foundation.

Alfred Verhoeven zit sinds 1987 in marketing en sales en is sinds 2000 DGA van Bright Marketing Solutions. Hij werkt als interim manager en is freelance marketingmanager. Gespecialiseerd in CRM, focus op De Klant. Naast marketing heeft hij ook ervaring in sales, campagne-, product- en segmentmanagement. Onder zijn klanten bevinden zich A-merken als KPN, T-Mobile en Arag, transportbedrijven als GVB en DutchBird, mediabedrijven als Talpa, Sanoma en VPRO, een aantal MKB'ers en non-profits. Hij is verbonden (geweest) aan de Haagse Hogeschool en de Hogeschool van Amsterdam, en was werkzaam als marketingstrateeg bij EasyJustice. Verhoeven is in de afrondende fase van zijn proefschrift Marketing The Rainbow (www.marketingtherainbow.info), waarin hij de vraag onderzoekt 'Does The Gay Consumer really exist?'

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!