Marketing the Rainbow: Queer beer

15 mei 2021, 15:49 1495 x gelezen

Net als bij “gay” wijnen zijn er een aantal merken die zichzelf als bijzonder homovriendelijk hebben gepositioneerd. En dan bedoel ik niet Heineken, Budweiser, Miller of de andere grote jongens die zich in de jaren negentig begonnen te richten op homo’s en lesbiennes. De “queer bieren” waar ik het over heb, worden – vaak, maar niet altijd – geproduceerd door leden van de LHBT-gemeenschap. Sommigen doneren een deel van de verkoop aan LHBT-organisaties, anderen zijn gestart met sponsoring van specifieke evenementen die onder de Pride-paraplu vallen.

Onderzoek lijkt erop te wijzen dat homomannen doorgaans niet de doelgroep zijn van bierbedrijven. Een opkomende markt voor ambachtelijk bier en microbrouwerijen lijkt de zaken echter ten goede te veranderen. Natuurlijk, wijn, wodka en gin staan ​​nog steeds op het menu in veel homobars, maar het lijkt erop dat bier een comeback maakt. Je zult zien dat “fruitig” een sleutelwoord is, pun intended.

NB: en ja, de grote jongens hullen zich ook steeds meer in regenbogen – er is tenslotte geld te verdienen. Dit is een enorme mentaliteitsverandering ten opzichte van 30 jaar geleden, toen de organisatoren van de eerste biertenten op Pride-festivals niet alleen geen sponsoring konden bemachtigen, maar ook problemen hadden om een ​​bedrijf te vinden dat überhaupt bier wilde leveren. Toen ze er eindelijk een vonden, werd een zekere mate van discretie verwacht. Het bier moest worden geserveerd in ongemarkeerde bekers uit ongemarkeerde tapkranen en er mocht geen reclame voor zijn. Maar tegen 1995 zouden bierbedrijven biedingsoorlogen aangaan over de exclusieve rechten om de biertenten op Pride-evenementen op voorraad te houden. En bijna twee decennia later werden homobieren geboren. Of beter gezegd: Queer Beers, want dat klinkt poëtischer.

OOPS …

Ten eerste: je kunt niet zomaar homo-grappen maken over je product. Toen Nick Warming, directeur van Southern Bay Brewing in Australië, op sociale media postte dat er geen plezier was in alcoholvrij bier, dat hij toen “homolimonade” noemde, was het verzet zo sterk dat hij moest aftreden. Een expert zei: “” Dit was ongelooflijk toondoof. Dit was niet alleen homofoob, het schaamt ook mensen die geen bier op volle sterkte willen drinken. Er zou voor iedereen een plaats moeten zijn in de biergemeenschap, ongeacht de smaak. ”

De reacties waren zo sterk omdat het bedrijf zojuist een berisping had gekregen voor een meme waarin stond: “Er is niets mis met jou dat ik het drinken van zes biertjes niet kan oplossen”, was het promoten van binge-drinken.

Hoe het begon

The Globe and Mail schreef in 2016: ‘Als je een grote dorst hebt en homo bent, pak dan een koude, grote fles Schmitt’s Gay.’ Dat was komiek Phil Hartman, circa 1991, die de clou van een zaterdag Night Live commerciële parodie met Adam Sandler, Chris Farley en een half dozijn Speedo-geklede mannen bij een zwembad. De sketch bespotte demografisch-specifieke alcoholmarketing die bier verkocht door mannelijke fantasieën over seksueel beschikbare Zweedse bikinimodellen uit te buiten. Het idee dat een biertje ‘homo’ zou kunnen zijn, onderstreepte de bizarheid van gendergerelateerde alcoholreclame.

Misschien was “Schmitt’s” gebaseerd op Schlitz, het beroemde Milwaukee-bier (sinds 1849) dat in de eerste helft van de vorige eeuw de grootste bierproducent in de VS was. Ze plaatsten in de jaren vijftig een reeks advertenties met altijd twee ‘beste vrienden’ die hun vrouwelijke metgezellen verwaarloosden, ze waren ‘nieuwsgierig’ en lachten uiteindelijk vrolijk naar elkaar. Maar een homobier was het niet.

Toch hebben we in het echt “queer bier” gedronken sinds 2011, toen de Mexicaanse brouwerij Minerva hun labels Salamandra en Purple Hand lanceerde. Hier is een internationale kijk op Queer Beers

De Mexicanen

De Mexicaanse brouwerij Minerva haalde in 2011 het nieuws met hun creatie van ’s werelds eerste homobieren. Deze honingbieren waren meer voor de smaak – ze werden op de markt gebracht aan de homobevolking, hoewel het bedrijf hoopte dat hun bieren niet alleen geschikt zouden zijn voor koppels van hetzelfde geslacht, maar voor iedereen.

Minerva creëerde twee bieren, genaamd Salamandra en Purple Hand Beer, een verwijzing naar een homorechtenprotest dat in 1969 in San Francisco plaatsvond. om gedragen te worden als een symbool van Pride.

Terwijl de brouwerij anno 2020 nog bestaat, zijn de homobieren verdwenen …

Een andere Mexicaanse brouwer, Cerveza Juguete, produceert Orgullo, “Pride Beer”: “een label dat de urgentie erkent van een open en duidelijke houding ten opzichte van diversiteit, vriendschap, liefde en tolerantie.”

Het begin

The Globe and Mail schreef in 2016: ‘Als je een grote dorst hebt en homo bent, pak dan een koude, grote fles Schmitt’s Gay.’ Dat was komiek Phil Hartman, circa 1991, die de clou van een zaterdag Night Live commerciële parodie met Adam Sandler, Chris Farley en een half dozijn Speedo-geklede mannen bij een zwembad. De sketch bespotte demografisch-specifieke alcoholmarketing die bier verkocht door mannelijke fantasieën over seksueel beschikbare Zweedse bikinimodellen uit te buiten. Het idee dat een biertje ‘homo’ zou kunnen zijn, onderstreepte de bizarheid van gendergerelateerde alcoholreclame.

Misschien was “Schmitt’s” gebaseerd op Schlitz, het beroemde Milwaukee-bier (sinds 1849) dat in de eerste helft van de vorige eeuw de grootste bierproducent in de VS was. Ze plaatsten in de jaren vijftig een reeks advertenties met altijd twee ‘beste vrienden’ die hun vrouwelijke metgezellen verwaarloosden, ze waren ‘nieuwsgierig’ en lachten uiteindelijk vrolijk naar elkaar. Maar een homobier was het niet.

Toch hebben we in het echt “queer bier” gedronken sinds 2011, toen de Mexicaanse brouwerij Minerva hun labels Salamandra en Purple Hand lanceerde. Hier is een internationale kijk op Queer Beers.

De Italianen

In 2014 waren er geruchten over de lancering van Europa’s eerste “homovriendelijke” bier, Idem: “een uitnodiging tot gelijkheid en een verwijzing naar het concept van identiteit”. Het werd gelanceerd door het kleine bedrijf dat eigendom was van Espedito Alfarano en zijn vrouw (“een strikt heteroseksueel stel”). Alfarano was seriouis over zijn bier: hij was vice-president van de Italiaanse organisatie van biertoerisme en directeur van de vereniging Mondo Birra, opgericht in Puglia.

Idem werd gemaakt in twee varianten, beide van lage gisting: een blonde verrijkt met oranjebloesem en roze peper en een rode met gerookte gerstemout. De productie was vrij beperkt, van ongeveer duizend liter per week, met een distributie die grotendeels op lokaal niveau plaatsvond. Het bedrijf beloofde alleen homoseksuele werknemers in dienst te nemen en de opbrengst te gebruiken om homofobie te bestrijden en de rechten van LGBT te verdedigen. Een nobel doel, maar het bier is afgedaald naar het land van legendes.

De Australiërs

De Australian Sex Party (wie wist dat het bestond ?!) lanceerde Queer Beer in 2016, gebrouwen en gebotteld in samenwerking met UBrewIt om haar campagne voor huwelijksgelijkheid te vieren en in te zamelen. Een pale ale in Australische stijl met gemoute tarwe en een brouwsel van fruitige hop. “Het gerucht gaat dat je zelfs een vleugje regenboog kunt proeven”, zei de federale secretaris van de partij Nevena Spirovska. De winst van elk verkocht Queer Beer ging rechtstreeks naar Kaleidoscope Australia – een organisatie die zich inzet voor de bevordering van de mensenrechten van LGBT + -mensen in de regio Azië-Pacific.

En dan was er Gayle! Een leuke woordspeling die homo en bier combineert, dit merk werd in augustus 2017 in Australië opgericht nadat de natie het homohuwelijk had gelegaliseerd en barstte van de trotse verwachting. Vier leden van onze intergenerationele regenboogfamilie bespraken de ongelijkheden en de harde werven die de LGBT + -gemeenschap door de jaren heen heeft moeten doorstaan ​​en kwamen met Gayle op de proppen. Ze zeiden: “Het is meer dan alleen een homobier. Onze boodschap reikt veel verder dan ras, seksualiteit of geloofsovertuiging; het gaat over het omarmen van diversiteit, het accepteren en vieren van ieders recht om hun vrijheden uit te drukken. Het is er een van eenheid, van familie en vrienden. Ons verhaal is een viering van het MENS zijn. Gayle. Gebrouwen met liefde. ” Dus daar heb je het: het is niet alleen een drankje … Het bedrijf ondersteunt zowel grootschalige internationale evenementen als lokale gemeenschapsevenementen om zichzelf te positioneren.

De Denen

De funky Deense brouwerij Evil Twin, opgericht door de al even funky klinkende Jeppe Jarnit-Bjergsø, is gespecialiseerd in India Pale Ale (IPA). In samenwerking met Omnipollo lanceerden ze in 2018 Rainbownade, een IPA gebrouwen met grapefruit, passievrucht, mango, framboos en bosbes.

Brouwerij Mikkeller had een schitterende campagne in 2017. In samenwerking met de Chinese microbrouwerij Great Leap Brewing bedacht Mikkeller een bier dat waarschijnlijk bepaalde bierdrinkers in Rusland en de VS irriteerde. Ter ondersteuning van de omstreden homogemeenschap in Tsjetsjenië bevatte de beperkte IPA ‘Excuse Me While I Kiss This Guy’ een labelafbeelding waarop de Russische president Vladimir Poetin te zien was die aan het vrijen was met zijn Amerikaanse tegenhanger Donald Trump. “Slechts vier flessen (van de 120 in totaal) gaan op de veiling en 100 procent van de opbrengst gaat naar het Russische LGBT-netwerk ter ondersteuning van Tsjetsjeense homorechten – dit is een IPA die impact heeft!” Mikkeller schreef op Facebook.

De Zweden

Dit is hoe, een nieuwigheidsbrouwer uit het landelijke Zweden zei poëtisch: “We zijn allemaal kleuren verenigd, we zijn een leger vol liefde. Onze passie wordt ontstoken door die regenboog hierboven. We zijn jong, we zijn oud. We zijn timide. , we zijn moedig. We doorbreken dagelijks barrières en laten liefde ontvouwen. We staan ​​verenigd, trots en groot. Onze missie: onvoorwaardelijke liefde voor iedereen. ” En toen maakten ze Beer Moment # 50: Queer Beer, How To Dance Under The Rainbow, an American Blonde Ale (2019).

De IJslanders

Elk jaar maakt Borg Brewery een nieuw vreemd bier voor het Reykjavík Pride Festival, waarbij de zaken op hun kop worden gezet – of in ieder geval het etiket op de flessen en blikjes. Ze noemden het NR. 77 ÁSTRÍKUR (in 2020, andere nummers in voorgaande jaren: 18, 43, 51) en verklaar “Parade met deze trotse sponsor van Reykjavík Pride in de hand, sprankelend in alle kleuren van de regenboog, terwijl je op je eigen mooie trommel slaat.”

De Koreanen

The Booth Brewing (gestart in Korea in 2013 en verhuisd naar de VS in 2017) hief het glas op Pride met de release van twee nieuwe bieren in 2018: LGBTQ Smoothie IPA en Fun Follower Witbier. Voor de eerste keer gebruikten ze de letters van het alfabet soep acroniem voor de ingrediënten in het bier: (L) iberty en (G) lacier hop, (B) Lackberries, (T) art kersen en (Q) uinoa creëerden wat Booth noemde een IPA “boordevol fruitige smaken, een romig mondgevoel en ronde aroma’s.” Het andere nieuwe bier was “ontworpen als een subtiele aanvulling op de kruiden van elke Aziatische keuken”. Alle opbrengsten werden gedoneerd aan LGBTQ-groepen.

Het bedrijf had het jaar ervoor al een LGBTQ-bier gemaakt in Zuid-Korea.

In 2019 plaatste de Zuid-Koreaanse biermaker Oriental Brewery Co. (OB) een advertentie ter ondersteuning van seksuele minderheden ter gelegenheid van het 20e Seoul Queer Culture Festival op zaterdag. OB is zelfs een van de belangrijkste zakelijke aanhangers van seksuele minderheden onder Zuid-Koreaanse bedrijven geworden. Cass, hun vlaggenschip lagerbiermerk, zei op zijn social media: “Door dit jaar 20 te worden, vertrouw je vol vertrouwen op je kleur, YASS!” Koreaanse netizens reageerden over het algemeen positief.

De Duitsers

Het is hier. Het is raar. Het smaakt veel naar, nou ja … bier eigenlijk! Zo presenteerde de Duitse brouwerij BRLO haar bijdrage aan de queer biercollectie. Ze voegden eraan toe: “Kijk, het is een feit dat als je eerder BRLO hebt gedronken, je al wat vreemd bier hebt gedronken om te zien hoe BRLO bestaat uit alle kleuren van de regenboog! Dus hebben we een groot homobier gebrouwen om te wijzen uit dat, weet je wat – ons bier maakt het niet uit met wie je naar huis gaat en dat zou niemand anders moeten doen. ” Het Queer Beer was in beperkte oplage verkrijgbaar voor Berlin Pride 2019. Een deel van de opbrengst ging naar Queeramnesty.de. De Tsjechen Hoewel de Tsjechische president Václav Klaus uitspraken deed over de Praagse Pride, sloeg zijn kantoordirecteur, Ladislav Jakl, een partij ‘homobier’ op tafel ter ere van het LGBT-festival in 2011. De naam was BuQicák: het had een alcoholpercentage van vier procent, een roze kleur en een zoete smaak, ”meldde de nieuwsserver Prvnizpravy.cz. “Het kan blijkbaar warm worden gedronken.” Er zijn een paar knipoogjes naar homo’s in de creatie van het bier: 1. “Bukvice” is Tsjechisch jargon voor een homoseksuele man, verwant aan “flikker”, terwijl “bur? Ák” een gefermenteerde wijn is die meestal in augustus wordt geserveerd. Het combineren van de twee woorden vertaalt zich (losjes) in ‘flikkerwijn’ – of ‘queer bier’. 2. “Teplý”, Tsjechisch voor “warm”, is ook een straattaal voor homoseksueel – “vandaar de verwijzing naar het warm serveren van BuQicák.” 3. De letter q wordt zelden gebruikt in de Tsjechische taal, dus het gebruik van een hoofdletter Q in BuQicák is waarschijnlijk een knipoog naar de Anglo-term ‘queer’. Jakl had eerder gezegd dat hij er tegen was “seksualiteit in deze vorm te presenteren”. Het was niet zeker of hij en zijn maten serieus meededen aan de viering, het festival belachelijk maakten of gewoon probeerden goedkoop geld te verdienen. Maar het paste precies bij het inaugurele thema van Prague Pride: ‘Drink Beer, Be Queer’. (Serieus, dat was de slogan.) Het Spaans Cerveza Mica ontwikkelde Love Diversity Beer voor World Pride Madrid 2017, “een nieuw bier om de trots van LGTB te vieren”. Ze wilden bijdragen aan de viering van diversiteit met het simpele gebaar “erop te roosteren”, zoals blijkt uit de labels: “A toast, a kiss”. De lancering werd ondersteund door een advertentiecampagne met onder meer speciale promoties tijdens deze dagen in Madrid, gedrukte advertenties, buitenreclame, sociale media en activeringen met de pers en voorschrijvers.

De Canadezen

Vreemd bier uit Manitoba! Queer Beer is het speciaal gebrouwen geesteskind van Half Pints ​​Brewery en Pride Winnipeg, en maakt sinds 2011 exclusief voor het Pride Winnipeg Festival. Het bier wordt gebrouwen als een Helles, een Duits pilsener. Het heeft een milde smaak, met een licht fruitig aroma afkomstig van de hop. “Het is de perfecte match voor het Pride Winnipeg Festival, maar net zo fantastisch voor elke andere warme zonnige dag.”

Picaroons Traditional Ales uit Fredericton, New Brunswick bracht ons Pride Sally Pride: een American Pale Ale (APA) gebrouwen met Amarillo-hop en natuurlijk abrikozenextract ter ondersteuning van Fredericton Pride.

The Ridge Brewing Company maakte “Pride Beer” van hun Cause Collection, een lichte, verfrissende Berliner Weiss.

De in Calgary gevestigde microbrouwerij Cold Garden Beverage Company wilde je in 2018 proeven van de regenboog, een “Skittle Ale met guave en passievrucht” – het jaar daarop was het “een Watermelon Mint Skittle Ale”.

En dan was er de samenwerking tussen Port Rexton Brewing Co. en homebrewers Queer Beer NL, allemaal ter ere van Port Rexton Pride!

In 2020 bracht Andina Brewing in Vancouver Orgullo Blood Orange Pale Ale uit. “Uw familie hier bij Andina kan niet trotser zijn om u onze nieuwste bierrelease te presenteren. Orgullo gaat over het vieren van onze LBGTQ + -gemeenschap, de eerstelijnsgezondheidswerkers, degenen die geconfronteerd worden met onrecht in een raciaal systemische wereld, onderwijs, moed en natuurlijk, Liefs. Nu meer dan ooit moeten we samenwerken en onze gemeenschappen steunen. We zijn TROTS op de introductie van de Orgullo Blood Orange Pale Ale. ”

De Canadezen

Vreemd bier uit Manitoba! Queer Beer is het speciaal gebrouwen geesteskind van Half Pints ​​Brewery en Pride Winnipeg, en maakt sinds 2011 exclusief voor het Pride Winnipeg Festival. Het bier wordt gebrouwen als een Helles, een Duits pilsener. Het heeft een milde smaak, met een licht fruitig aroma afkomstig van de hop. “Het is de perfecte match voor het Pride Winnipeg Festival, maar net zo fantastisch voor elke andere warme zonnige dag.”

Picaroons Traditional Ales uit Fredericton, New Brunswick bracht ons Pride Sally Pride: een American Pale Ale (APA) gebrouwen met Amarillo-hop en natuurlijk abrikozenextract ter ondersteuning van Fredericton Pride.

The Ridge Brewing Company maakte “Pride Beer” van hun Cause Collection, een lichte, verfrissende Berliner Weiss.

De in Calgary gevestigde microbrouwerij Cold Garden Beverage Company wilde je in 2018 proeven van de regenboog, een “Skittle Ale met guave en passievrucht” – het jaar daarop was het “een Watermelon Mint Skittle Ale”.

En dan was er de samenwerking tussen Port Rexton Brewing Co. en homebrewers Queer Beer NL, allemaal ter ere van Port Rexton Pride!

In 2020 bracht Andina Brewing in Vancouver Orgullo Blood Orange Pale Ale uit. “Uw familie hier bij Andina kan niet trotser zijn om u onze nieuwste bierrelease te presenteren. Orgullo gaat over het vieren van onze LBGTQ + -gemeenschap, de eerstelijnsgezondheidswerkers, degenen die geconfronteerd worden met onrecht in een raciaal systemische wereld, onderwijs, moed en natuurlijk, Liefs. Nu meer dan ooit moeten we samenwerken en onze gemeenschappen steunen. We zijn TROTS op de introductie van de Orgullo Blood Orange Pale Ale. ”

De Britten

“PROUD is geen label, het is een statement. We zijn geen grote, multinationale brouwer. We zijn het originele queerbier voor altijd. We dragen onze regenboog met trots, niet voor het effect. We vieren queerness het hele jaar door (niet gewoon Pride-maand). We geven iets terug aan onze gemeenschap om samen onszelf op te bouwen. Elke keer dat u voor onze LGBTQIPA kiest, stuurt u een directe donatie van 20 cent aan onze liefdadigheidspartners. Geen winstpercentage, geen zakelijk jargon. Het is eenvoudig maar krachtig. TROTS is wie we zijn en wat we doen. ”

Bedlam Brewery in East Sussex lanceerde Wilde ECPA, (een superlichte, ongefilterde East Coast Pale Ale explodeert met zakken Passievrucht en Guava-karakter), “ontworpen om te chillen op het strand of tijdens zomerfestivals en Pride-feesten”. Alleen jammer dat hun regenboog meer dan 6 kleuren was …

Op het Isle of Wight produceerde Goddard Island Pride in 2018, waarbij een percentage van alle verkopen direct teruggaat naar de Isle of Wight Pride Charity.

In 2014, ter gelegenheid van de Olympische Winterspelen van 2014 in Sochi, schonk de Schotse ambachtelijke brouwerij BrewDog ons een ‘niet voor homo’s’-bier uit protest tegen de anti-homowetgeving van Vladimir Poetin. Ze hebben zelfs een krat naar de Russische leider zelf gestuurd. Het gelimiteerde ‘Hallo, mijn naam is Vladimir’ bier heeft een Warhol-achtige indruk van Vladimir Poetin die make-up draagt ​​op het etiket en de satirische “* niet voor homo’s” kleine lettertjes op de bodem.

Het jaar daarop lanceerden ze ‘No Label’, een ‘niet-binair, transgender bier’ dat werd gemaakt met een verscheidenheid aan hopsoorten die van geslacht veranderen voorafgaand aan de oogst … De oprichter van het uitgesproken BrewDog zei dat zijn nieuwe ’transgender’ bier dat niet was een gimmick en was een oprechte poging om de LBGT-gemeenschap te helpen. “We hebben samengewerkt met de liefdadigheidsinstelling Queerest of the Queer om dit samen te stellen. Ze hebben de verpakking mede ontworpen, ze hebben met ons aan het project gewerkt, we doneren alle opbrengsten van de verkoop van dit bier aan een goed doel. ” Maar het bier veroorzaakte wat terugslag in de LBGT-gemeenschap. Stonewall was “bezorgd over de taal” in de campagne en zei dat het de gemeenschap zou kunnen “ondermijnen”. BrewDog heeft een geschiedenis in het gebruik van spraakmakende PR-stunts om zijn bedrijf een boost te geven, en doet alles, van het besturen van een tank door de City of London tot het laten vallen van taxidermied katten vanuit een helikopter. De brouwerij kwam ook in de problemen door een promotievideo die volgens critici transgenders en daklozen bespotte.

In 2019 boden Seven Bro7hers in Manchester (“Wij zijn Guy, Keith, Luke, Dan, Nat, Kit en Greg en we zijn zeven broers uit Salford met vier zussen en onze eigen brouwerij”) ons Salford Pride Session Beer aan.

Om de samenwerking met Salford Pride te vieren, gaven ze een “leuk en fantastisch feest in de Seven Bro7hers Brewery”. 10 pence van elk blikje Salford Pride Session Beer ging rechtstreeks naar Salford Pride en het jaarlijkse LGBT Pride-evenement – The Pink Picnic. U schonk ook alle opbrengsten van één vat Salford Pride Session Beer rechtstreeks aan de zaak. En wie wil er nou niet wat drinken met SEVEN BRO7HERS?

De Amerikanen

Het aantal queerbierinitiatieven in de VS is ontelbaar. Veel lokale (micro) brouwerijen sloten zich aan bij de LGBT-gemeenschap om een​​blik of fles in beperkte oplage te produceren, vaak voor Pride. Sommige zijn eigendom van en worden geëxploiteerd door LGBT.

De Hillcrest Brewing Company in San Diego werd in 2011 opgericht als “de eerste openlijk homobrouwerij ter wereld”. Hoewel het nooit de oorspronkelijke bedoeling van de eigenaren was om als eerste een brouwerij te ontwikkelen die zich richt op de LGBT-gemeenschap, hielp het nieuws over de merknaam haar bekendheid buiten San Diego County te vergroten. De eigenaren stapten op en adopteerden @QueensofBeer als hun Twitter-account. “We zijn queer en we houden van bier”, las de beschrijving op hun Twitter-feed. De website lijkt nu een bar & restaurant te presenteren, in plaats van een brouwerij.

Bell’s Beer vierde Pride met Sparkleberry, een Belgische framboos Tripel Ale. Het werd oorspronkelijk gebrouwen om Bell’s presentatie van de sponsoring van Kalamazoo Pride in 2013 te vieren. “Onze viering van diversiteit is geen geheim, maar dit kan zeggen dat het centraal staat. Het maakt niet uit van wie je houdt of van wie je houdt, iedereen is welkom bij Bell’s ‘, aldus Laura Bell, CEO van Bell’s Brewery. “We willen dat iedereen schittert en viert wat ons allemaal uniek en speciaal maakt. Bier heeft van oudsher mensen bij elkaar gebracht en we zetten die traditie met trots voort en eren deze met dit leuke bier, ”voegde ze eraan toe.

Sinds 2016 brouwt Fremont Brewing elk jaar “2-Row Pale malt en White Wheat met Huell Melon en Loral-hop” voor de Pride-maand. “Trots, het gaat niet alleen om de regenbogen, eenhoorns en glitter; het gaat om het vieren van queerness en het opkomen voor de veiligheid en zelfbeschikking van de LGBT-gemeenschap. Echt, het draait allemaal om liefde. Ons doel met dit bier is om te creëren en een gemeenschap aanmoedigen voor LGBT-mensen en vrienden in de ambachtelijke bierwereld. Wees trots op wie je bent, wie je leuk vindt en wat je drinkt. Een deel van de opbrengst van dit bier gaat naar financieringsorganisaties die de LGBTQ-gemeenschap steunen en er voor vechten. Hier is voor Pride, hier voor jou. ”

Threes Brewing heeft Gender Neutral Beer gemaakt (ja, je leest het goed) ter ere van NYC Pride 2017. Een bleke pils met citroenschil, het ondersteunde ook The Human Rights Campaign.

The DC Brau Brewing Company en The Washington Blade werkten samen aan een speciaal merkblikje Brau Pils voor de Pride-vieringen, te beginnen in 2017. Ongeveer 700 kisten Brau Pils werden opnieuw verpakt als PRIDE PILS, waarvan de opbrengst ten goede kwam aan het lokale LGBTQ-programma voor empowerment van jongeren , SMYAL en The Washington Blade Foundation. De ontwerpen zijn gekozen via een wedstrijd. De ontwerpen van 2019 eerden Marsha P. Johnson.

De Marz Community Brewing Co. in Chicago introduceerde Gay IPA (met een zacht mondgevoel met tonen van ananas, grapefruit, papaja en sinaasappels) in 2018. De opbrengst wordt gedoneerd aan drie organisaties in Chicago die als missie hebben om LGBTQ-gemeenschappen te ondersteunen.

Het SF LGBT Center en DoTheGay hebben in samenwerking met The Local Brewing Co. een aantal jaren geld ingezameld, te beginnen in 2018, om Gay Beach te creëren. “Gay Beach, genoemd naar een legendarisch en ietwat (in) beroemd gedeelte van Dolores Park, is een superzomerse tropische blonde met Belgische pilsener witte tarwemouten, Hallertau Blanc-hop en tonen van roze grapefruit, limoen en abrikoos.”

Gay Beer (voor het eerst gelanceerd in december 2018) kondigde zich aan tijdens de New York World Pride 2019. Gebrouwen voor Loyal Brands in samenwerking met Butternuts Beer and Ale in Garrattsville, New York. Het wordt gedefinieerd als een “gemakkelijk drinkbare gouden pils gemaakt met een unieke combinatie van moutkorrels en Duitse hop”. Volgens mede-oprichters Jon Moore en Jason Pazmino, beiden onderdeel van de queergemeenschap in Brooklyn, is het bier gemaakt om gesprekken op gang te brengen en verbindingen te leggen.

10 Barrel Brewing Co. is “een trotse sponsor van de PRIDE-beweging en we vieren met veel plezier de diversiteit en gelijkheid binnen onze gemeenschappen!” Om de Pride Month van 2019 te benadrukken, creëerden ze LGBTQ-IPA. Het is een sappige, tropische Hazy IPA met een volle smaak. Delen van alle verkopen komen ten goede aan organisaties in hun gerespecteerde steden.

The Almanac Beer Co. lanceerde Love Hazy IPA: Pride Edition voor 2020 Pride Month. LOVE wordt gebrouwen ter ondersteuning van het Oakland LGBTQ Community Center.

En de lijst gaat maar door: Kiitos ‘Big Gay Ale, Asbury Park Brewery’s Pride, Saugatuck Brewing Company’s Lager of Love, Drake’s Brewing Company’s Pryed IPA, Shipyard Brewing’s Hoppy Pride, Coney Island Brewery’s Pride 365 IPA, Circle Brewing’s Fanny Pack Kolsch, Wasatch Brewery’s Live and Let Live en de echt grappige Virginia Beer’s Friends Of Dorothy Pride IPA, etc. etc.

Alfred Verhoeven zit sinds 1987 in marketing en sales en is sinds 2000 DGA van Bright Marketing Solutions. Hij werkt als interim manager en is freelance marketingmanager. Gespecialiseerd in CRM, focus op De Klant. Naast marketing heeft hij ook ervaring in sales, campagne-, product- en segmentmanagement. Onder zijn klanten bevinden zich A-merken als KPN, T-Mobile en Arag, transportbedrijven als GVB en DutchBird, mediabedrijven als Talpa, Sanoma en VPRO, een aantal MKB'ers en non-profits. Hij is verbonden (geweest) aan de Haagse Hogeschool en de Hogeschool van Amsterdam, en was werkzaam als marketingstrateeg bij EasyJustice. Verhoeven is in de afrondende fase van zijn proefschrift Marketing The Rainbow (www.marketingtherainbow.info), waarin hij de vraag onderzoekt 'Does The Gay Consumer really exist?'

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!