Drie marketingstrategieën voor Facebook Messenger om direct mee aan de slag te gaan

13 februari 2018, 15:54

Een van de marketingkanalen met veel potentie voor elke Facebook- of CRM-marketeer is Messenger. Waarom? Behalve de meer dan twee miljard gebruikers zijn er concrete cases die zich al duidelijk hebben bewezen in de praktijk. Voor wie nu aan de slag wil gaan met het verbeteren van klantenervaring zijn hier drie Messenger-marketingstrategieën om mee te beginnen: leadgeneratie, content-distributie en activatie van potentiële klanten.

1. Leadgeneratie

Messenger-bots bieden een effectieve manier om rijke profieldata op te bouwen en Facebook-gebruikers om te zetten naar warme leads. Wat heb je hiervoor nodig?

Laten we naar een praktisch voorbeeld kijken. Veel automerken zetten Facebook Ads in om nieuwe modellen onder de aandacht te brengen en vervolgens Facebook-gebruikers uit te nodigen om een testrit te boeken.

Facebook Lead Ad

In dit voorbeeld gaan we de statische landingspagina vervangen door een proactieve Messenger bot.

Stap 1. Bij het opzetten van de Facebook Ad, waarbij Messenger-bots als bestemming kunnen worden ingezet, kun je kiezen tussen ‘Messages’ en ‘Conversions’ als doelstelling. Beiden kunnen worden gebruikt om Click to Messenger Ads te creëren.

Praktische Tips:

  • Gebruik de Messages-doelstelling om mensen te bereiken die het meest waarschijnlijk zijn voor interactie met de Messenger-bot.
  • Gebruik de Conversions-doelstelling wanneer je ook daadwerkelijk binnen of buiten Messenger de conversie kan meten. Een Pixel is hiervoor een vereiste instelling.
  • Trek de aandacht van gebruikers middels Click to Messenger Ads door de best practices van Facebook te volgen.
  • Configureer de content waarmee mensen in Messenger welkom geheten worden. Voeg beeld, quick replies en buttons toe om interactie te stimuleren.
  • Zorg ervoor dat jouw community management-team in korte tijd reageert op berichten die een ‘human’ touch vereisen.

Om de instructies simpel te houden kiezen we voor Messages als doelstelling. Je kan nu verder gaan met het creëren van jouw advertentie en de Messenger Setup configureren in de Ad Manager.

Voor een simpele interactie met één of twee stappen kun je Facebooks standaardfunctionaliteit gebruiken. In dit voorbeeld is onze aanbeveling om de JSON te gebruiken voor het starten van een gepaste Bot Flow. Je hebt de volgende zaken nodig:

  • Een JSON Structured Message voor mensen die klikken op de advertentie;
  • Een Bot Flow om leads te verzamelen;
  • Een CSV-export om leads op te volgen.

Stap 2. We starten met het opzetten van een welkomstbericht.

JSON configuratie tool

Nu kunnen we de JSON kopiëren en plakken in de Facebook Ad Manager.

Messenger Setup binnen Facebook Business Manager

Stap 3. Vervolgens kunnen we verder gaan met het opzetten van de Bot Flow.

Stap 4. Zodra je klaar bent met het opzetten van de Bot Flow, kan je de flow publiceren middels de ‘publish’ button en live gaan met de campagne.

Stap 5. Alle chat transcripts en gebruikersinfo kunnen direct worden geëxporteerd en worden gedeeld met individuele dealers. Als alternatieve oplossing kan je het gesprek direct binnen Messenger opvolgen met een centraal contactcenter voor een nog betere klantenervaring.

Zo simpel is het. We hebben zojuist een statische landingspagina vervangen door een leuke, interactieve messaging-ervaring. Wat nog veel belangrijker is: bedrijven hebben met deze aanpak hun conversieratio’s weten te verdubbelen.

2. Content-distributie

Benieuwd hoe je jouw nieuwsbrief open- en click-rates kan verhogen? Overweeg dan Messenger-broadcasts als een nieuwe manier om een grote stap vooruit te zetten. Wat heb je hiervoor nodig?

  • Messenger Plugin (om abonnees te genereren)
  • Bot Flow Builder (om subscribers te managen en content te broadcasten)
  • Content Feed (om gebruikers content te laten opzoeken of ontvangen)

Hubspot onderzocht of er betere alternatieven waren voor e-mailmarketing. In plaats van een formulier om je aan te melden voor de nieuwsbrief, boden ze de optie om content te ontvangen via Messenger. Na een test van vier weken was er een duidelijke winnaar. De Messenger-strategie resulteerde in een 242% hogere open-rate en een 619% hogere click-rate.

Je kunt een Sent to Messenger-plugin plaatsen op de eigen website of app om abonnees te genereren vanuit bestaande traffic. Net als Hubspot kun je gebruik maken van Messenger om dichter bij de klant te komen en een enorme stap vooruit te zetten in het verbeteren van de KPI’s.

Werk je aan CRM en Marketing Automation binnen jouw bedrijf? Volg dan de ontwikkelingen van Messenger als een nieuwe manier om abonnees te activeren met relevante updates en nieuws. Als algemeen communicatiekanaal verwacht ik dat de rol van e-mail verder zal afnemen in 2018. Daarom is het verstandig om vroeg ervaring en kennis op te bouwen met nieuwe kanalen zoals Messenger als verlengstuk van bestaande sociale media-activiteiten.

3. Activatie van potentiële klanten

Zodra een potentiële klant interesse heeft getoond in jouw diensten of producten, dan heb je de kans om direct op dat moment tot conversie over te gaan. Aangezien iedereen druk is, dien je de aandacht hoog en drempel laag te houden. Messenger kan je daarmee helpen. Wat heb je hiervoor nodig?

Zodra consumenten jouw website bezoeken en producten bekijken of mogelijk toevoegen aan een winkelmandje, maar vervolgens niet kopen, dan heb je de mogelijkheid om hen te activeren. Custom Audiences zijn de meest populaire manier om gebruikers te retargeten op Facebook.

Daarnaast is het ook mogelijk om middels de hierboven besproken leadgeneratie-campagne en CSV-export een custom audience te creëren. Vergeet alleen niet om de mailadressen te verzamelen aangezien die hiervoor vereist zijn.

Zodra je een Messenger Ad en Custom Audience hebt gecreëerd, kun je gesprekken initiëren tussen jouw Facebook-pagina en de potentiële klant. Hiervoor dien je de eerder besproken JSON in te zetten tijdens de creatie van de advertentie. Vervolgens gebruik je de Bot Flow Builder om custom salesfunnels op te zetten.

Dit kan een goede manier zijn om open vragen te beantwoorden en potentiële klanten beter kennis te laten maken met jouw diensten of producten. Zo kan een consument bijvoorbeeld op zoek zijn naar een bepaald type matras. Na het bezoeken van een matrassen-website kun je de besproken campagne inzetten om de consument in Messenger meer informatie te verstrekken over de zojuist bekeken of vergelijkbare matrassen. Aangezien er op dat moment een open thread ontstaat, biedt dit ook meteen de mogelijkheid voor een verkoop- of klantenservice-medewerker om de consument te assisteren bij de aankoop.

Meer dan in een typische website-chat werken de bot en medewerkers samen in het sluiten van de conversie. Hierdoor krijg je meer inzicht in mogelijke knelpunten tijdens het aankoopproces en kun je het verschil maken voor individuele klanten terwijl je direct jouw bedrijf weet te onderscheiden van concurrenten die niet proactief helpen.

Hoe zou jij Facebook Messenger inzetten?

Naarmate messaging door meer mensen de voorkeur krijgt boven andere communicatiekanalen, wordt de potentie om producten en diensten via Facebook Messenger aan te bieden steeds groter. Er is nu zelfs een heel ecosysteem van platformeigenaren en ontwikkelaars bezig om Messenger te versterken als e-commerce-kanaal. Zo heeft Facebook het onlangs in de VS mogelijk gemaakt om betalingen aan te bieden en te accepteren via Messenger Dit maakt het mogelijk om te betalen voor producten of diensten zonder de Messenger-app te verlaten.

Ik geloof dat het Messenger-platform en zijn partners de deuren zullen openen voor in-chat commerce waarbij klanten nog meer gemak wordt geboden. Zo’n ‘app in app’-model zal noodzakelijk zijn om de drempel voor nieuwe aankopen op smartphones nog verder te verlagen. Het wordt dan mogelijk om met hetzelfde profiel bij meerdere bedrijven aankopen te doen – in een snellere handeling, zonder de chat te verlaten. Met dit toekomstbeeld in gedachten kun je beginnen met de hierboven beschreven marketingstrategieën.

Hoe zou jij Facebook Messenger inzetten voor marketing-doeleinden? Ik hoor graag jouw ideeën hierover.

Oprichter The Cloakroom, ex-managing director van HelloFresh Nederland

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!