Marketing en sales vanaf 2018: hoe dan wel?

31 maart 2017, 09:00

“Ik heb je artikel over de nieuwe privacywet gelezen, Edwin, maar hoe kunnen we ons daar als marketing en sales nu al op voorbereiden?”

Ik krijg die vraag regelmatig sinds ik samen met Charlotte Meindersma heb beschreven hoe (‘koude’) marketing en sales vanaf 25 mei 2018 een stuk moeilijker zullen worden. Ik schrijf in dat artikel over de nieuwe mindset die marketeers en verkopers, als de klant de dans leidt, in de toekomst nodig hebben. Ik merk echter dat veel mensen graag wat concreter advies willen en willen weten hoe ze nu al naar 2018 toe kunnen werken. Ik beschrijf in dit artikel wat eenvoudig, laaghangend fruit. En ik bestrijd een vooroordeel: dat marketing en sales met die nieuwe privacywet veel moeilijker zullen worden.

Wordt koude acquisitie vanaf 2018 echt zo moeilijk?

Koude bellers hebben straks nog maar twee legale ingangen: de telefoniste (maar zij zal vrij snel de instructie krijgen alles af te wimpelen) en telefoonnummers -of e-mailadressen- die gewoon online staan. Maar ook deze zullen dan snel achter ‘poorten’ (bijvoorbeeld inlogschermen of LinkedIn) verdwijnen.

Oei, dan komen veel marketeers en verkopers in de problemen.

Hoeft niet, de meeste aankoopprocessen in de meeste markten (zeker B2B) beginnen bij Google. Dus je moet gewoon zorgen dat je daar bovenaan staat.

Dat heet SEO toch? Doen we al.

Ja en nee. Met SEO probeer je met trucs Google te ‘misleiden’, maar omdat Google om de paar maanden haar zoekalgoritme aanpast, moet je regelmatig je trukendoos omgooien en opnieuw vullen. Wat Google wil is heel simpel: ‘geef antwoord op de vragen van mijn zoekers, dan stuur ik ze naar jou door’. Eigenlijk is het veel makkelijker dan SEO-trucs bedenken en toepassen, want de antwoorden op die vragen zitten gewoon ergens in je organisatie. SEO heeft ook maar een beperkte houdbaarheid, terwijl antwoorden op vragen nog jarenlang waarde op kunnen leveren.

Dus gewoon vragen beantwoorden. Waarom doen bedrijven dat niet massaal?

Conservatief meestal. Ze blijven marketing en sales het liefst doen, zoals ze het altijd deden. De angst voor de concurrent speelt ook vaak een rol, want “die leest ook mee”. Maar de klant van de concurrent leest ook mee, dus denk in kansen en niet in bedreigingen. Veel mensen vinden het ook spannend als ze iets online moeten delen, ze zijn bang dat anderen er negatief op reageren. Dat gebeurt echter nooit, ik heb nog nooit iemand bagger zien gooien over een authentiek antwoord op een vraag.

De grootste belemmering die ik echter zie, als ik bedrijven help met de verandering naar deze ‘inboundmarketing’, is bescheidenheid: “Mijn kennis is niet zo uniek”, “Wie ben ik?”, noem maar op. Dat is zonde.

Vragen beantwoorden is toch marketing? Dat is toch geen sales?

Een potentiële klant wiens vragen beantwoord zijn (liefst door jou) is veel eenvoudiger te ‘winnen’. Marcus Sheridan, een zwembadenverkoper uit de VS, geeft potentiële klanten zelfs huiswerk (‘assignment selling’) voordat hij langskomt. Ze moeten een video kijken en een e-book lezen en als ze dat weigeren komt hij niet eens. Zijn ervaring is namelijk dat het dan niet de moeite waard is om erheen te rijden, meestal gaat het dan namelijk om prijskopers.

Zelf merk ik het ook steeds vaker: bedrijven die vragen of ik op 3 oktober een workshop inboundmarketing kan komen geven, terwijl ik ze niet eens ken. Ze hebben echter alles al gelezen over mij, mijn insteek en mijn aanpak en vertrouwen erop dat ik het wel kan. Zo wordt verkoop heel plezierig, maar ik geef nog geen huiswerk op hoor.

Hoe ontdek ik welke vragen mijn klanten stellen?

Er zijn allerlei tools voor (zoals de Google Keyword Planner), maar de mensen die het meeste contact met klanten hebben weten vaak het beste welke vragen klanten stellen. Vaak stellen klanten hun vragen aan hem of haar namelijk. Er zijn bedrijven die ik help met inboundmarketing die alle klantvragen noteren, als onderwerpen voor blogposts.

Ik ken ook salesmensen die zelf elke vraag die ze van een klant krijgen, in een blogpost proberen te beantwoorden. Een goede investering voor de toekomst: je mailt een link naar de blogpost als antwoord naar de vragensteller en naar alle toekomstige vragenstellers. Belangrijker nog: als je de blogpost op de juiste manier schrijft, zullen mensen ook via Google en social media worden aangetrokken. Dus door een vraag van één klant als blogpost te beantwoorden, bespaar je werk in toekomstige beantwoordingen en bouw je een potentiële klantmagneet voor de toekomst. Nu al belangrijk, maar na 2018 helemaal.

Dat lijkt me veel werk. Kan dat niet makkelijk?

Zie het als een investering, maar je kunt je verhaal ook vertellen aan iemand anders die het voor jou in een blogpost giet. Ik schrijf zelf bijna dagelijks andermans verhalen op. Er is echter goud te vinden op een plek waarvan je het misschien niet had verwacht: je mailbox. In veel van de mails die je naar klanten hebt gestuurd, staan soms lange antwoorden op vragen die ze stelden.

Ik kan van een mail toch niet zomaar een blog maken?

Juist wel: het informele karakter van mails past perfect in blogposts. Informatief maar ook persoonlijk, authentiek en niet té serieus. Maar je moet natuurlijk nog wel een paar aanpassingen doen om het prettig leesbaar (en anoniem) te maken, ook voor Google.

Dus zo kan ik 2018 in en uit? Vragen beantwoorden?

Precies. Zoek al je antwoorden op klantvragen uit je mailbox (of andere IT-systemen) en bouw ze om naar blogposts. Leer jezelf aan om elke nieuwe vraag van een klant als blogpost te (laten) beantwoorden. Als je er nu al aan begint, ben je op 25 mei 2018 klaar voor een nieuwe manier om marketing en sales te bedrijven. Een manier die ook veel leuker is, ook voor de klant. En daar draait het om toch?

Edwin Vlems
Demand Generation Specialist bij Comaxx

Edwin Vlems is werkzaam bij bureau Comaxx. Hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe collega's. Hij spreekt en schrijft over AI, Demand Generation en Employee Advocacy.

Categorie
Tags

8 Reacties

    MartijnOud

    Goeie tips Edwin!

    Het opzetten van een blog is niet iets wat je moet onderschatten. Het is veel werk en een flinke tijdsinvestering om het goed te doen maar wel absoluut iets wat veel kan opleveren en ondersteuning van sales is hier slechts 1 van!

    Andere goeie redenen om een blog op te zetten:

    – Je onderscheid je van de concurrentie

    – Toont expertise in je vak

    – Terugkerend & lange termijn resultaat voor 1x werk

    Ik zou het een mooie ontwikkeling vinden als koude sales vervangen wordt door goeie (inboud) marketing 🙂


    31 maart 2017 om 13:28
    vlemse

    Bedankt Martijn, eens!


    31 maart 2017 om 15:30
    niekvanson

    Edwin,

    Zoals gevraagd hier mijn reactie over wat je zegt over SEO.

    – Met SEO probeer je met trucs Google te ‘misleiden’ –

    Die manier van aan SEO doen bestaat maar is zeker niet standaard. Met SEO probeer je zo veel mogelijk relevante bezoekers naar je website te trekken via het organische kanaal.

    – maar omdat Google om de paar maanden haar zoekalgoritme aanpast, moet je regelmatig je trukendoos omgooien en opnieuw vullen.-

    Google past inderdaad regelmatig zijn algortime aan. De veranderingen in het algoritme zijn er vooral op gericht om de websites die zich van trucjes bedienen af te straffen. (Penguin – lage kwaliteit links, Panda – lage kwaliteit content)

    Als je geen gebruikt maakt van ‘de trukendoos’ heb je hier dus vooral voordeel van en hoef je je strategie niet steeds aan te passen.

    – Wat Google wil is heel simpel: ‘geef antwoord op de vragen van mijn zoekers, dan stuur ik ze naar jou door’.-

    Zoekers willen onder andere antwoord op hun vragen. Maar informationele zoekopdrachten zijn maar een deel van het zoekverkeer. Als je niet vindbaar bent op transactionele zoekopdrachten mis je een flinke groep interessante bezoekers.

    En over dat doorsturen van Google: met de opkomst van de answer boxes komt daar steeds minder van terecht.

    – SEO heeft ook maar een beperkte houdbaarheid, terwijl antwoorden op vragen nog jarenlang waarde op kunnen leveren.-

    Dit geldt weer alleen voor ’trucjes SEO’.

    Verder ben ik het er helemaal mee eens dat je klanten een goede bron van content ideeën zijn. Ik denk dat SEO deze manier van werken juist kan versterken.


    3 april 2017 om 09:40
    Edwin Vlems

    Misschien is mijn definitie van SEO wat ‘opportunistisch’ Niek, ik doe daarmee geen recht aan de serieuze experts. Overigens word ik nog regelmatig benaderd door SEO’ers die zich vooral richten op ‘quick and dirty’ optimalisatie, dat verklaart wellicht mijn beeld.


    3 april 2017 om 10:47
    niekvanson

    Die heb je zeker. Het probleem is dat die vaak agressief verkopen, waardoor zij het beeld bepalen wat je van het vakgebied hebt. Ik ken geen SEO’s die aan (dat soort) acquisitie doen.


    4 april 2017 om 06:55
    Tjerk Triep

    Het aanpassen aan de wetgeving gebeurt al tijden. Er wordt vast wel weer iets verzonnen waardoor dit aanstaande ‘probleem’ wordt opgelost.


    10 mei 2017 om 12:11
    Edwin Vlems

    Dat klopt Tjerk, er wordt altijd wel weer een omweg gevonden. Het gaat ook meer om de achterliggende ontwikkeling, namelijk van een maatschappij die push steeds minder accepteert.


    10 mei 2017 om 12:38
    test

    test


    13 juli 2017 om 15:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!