Marketeer zijn in NYC. What’s it like? (2/2)

Marketeer zijn in NYC. What’s it like? (2/2)
, DDMA

Wonen en werken in The City That Never Sleeps is voor sommigen een droom en voor anderen een nachtmerrie vol stress en hectiek. Eva van Eikeren (Bugaboo) en Tanya Leedekerken (MTV) kozen er net als Aranka en Anneloes voor (zie 'Marketeer zijn in NYC. What’s it like 1/2') de stap te wagen. Eva  verhuisde van Amsterdam naar New York en Tanya verruilde MTV Nederland voor MTV New York. Wat is hun drijfveer? Is marketeer zijn in Nederland anders dan in Amerika? En loopt de US überhaupt voor op ons? Hoewel beide marketeers werkzaam zijn in hetzelfde vakgebied en in dezelfde stad, ervaren zij het marketeer zijn in NYC verschillend.

Eva: “Sex & The City zette het Nederlandse merk Bugaboo direct op de kaart.”

Eva van Eikeren is merchandiser bij Bugaboo Americas en houdt zich bezig met instore communicatie, trainingen en events. Zij focust zich namens het - van origine - Nederlandse high end stroller merk volledig op de optimalisatie van sales in het oostelijke deel van Noord-Amerika. Eva en haar man wonen nu ruim een jaar in de US:  “New York is en blijft een magische stad. Ik kan iedereen aanraden om een tijd in het buitenland te werken. En natuurlijk in het bijzonder New York!”

1. Wat was je motivatie om Nederland te verlaten en marketeer in de US te worden?
Mijn man kreeg via zijn werkgever de kans om in New York te wonen en te werken en ik ben met hem mee gegaan. Natuurlijk was dit een droom die uit kwam; wonen en werken in ‘the city that never sleeps’.  Eenmaal in New York ben ik na het verkrijgen van het juiste visum direct op zoek gegaan naar een baan. Mijn voormalige Nederlandse werkgever (UPC) had helaas geen kantoor in deze stad dus begon ik from scratch. Ik moet zeggen dat een zoektocht naar een baan in New York niet eenvoudig is. Mijn tips? Probeer een baan te vinden via je netwerk of kijk voor vacatures bij Nederlandse bedrijven die in New York zijn gevestigd. In mijn geval leidde dit op korte termijn tot een baan bij Bugaboo.

2. Op welke wijze is de bedrijfscultuur anders dan in Nederland?
Ik werk nog maar een kort bij Bugaboo maar de volgende dingen kan ik zeggen over de bedrijfscultuur. Allereerst een korte situatieschets....Het kantoor van Bugaboo New York is vrij klein. Op dit moment werken er zes personen. Het hoofdkantoor van Bugaboo Americas is veel groter en is gevestigd in Los Angeles waar ongeveer 35 collega’s werken. De bedrijfscultuur bij Bugaboo is informeel en open. Het team in New York heeft een hechte band en veel collega’s werken al jaren voor het bedrijf. Ik hoor van Nederlandse vrienden werkzaam in New York dat de cultuur bij Amerikaanse bedrijven hierarchischer en formeler is dan in Nederland. Dit is in mijn situatie niet het geval. Wellicht komt het door de Nederlandse roots van het bedrijf?

New Yorkers staan er bekend om dat ze hard werken en lange dagen maken. Om eerlijk te zijn, ervaar ik dit niet zo.  Bij Bugaboo wordt erg hard gewerkt maar er worden geen onnodige lange dagen gemaakt.

Een verschil tussen werken in New York ten opzichte van Nederland is de wijze waarop ik communiceer. Nederlanders staan bekend om hun directe manier van communiceren. Hier houd ik wel rekening mee in de communicatie met collega’s en klanten. Niet alleen de inhoud van de communicatie is anders. Ook de vorm. De Bugaboo kantoren in Amerika liggen ver uit elkaar waardoor er sprake is van drie uur tijdverschil. Hier moet je in je dagelijks werk rekening mee houden. In Nederland liep ik vaker even langs of belde ik met collega’s. Nu e-mail ik mijn collega’s vaker ivm de geografische afstand en de verschillende  tijdzones.

3. Is marketing in de US anders dan marketing in Nederland?
Bugaboo is in Amerika een high-end stroller brand. Naast de specialty stores wordt Bugaboo ook verkocht bij de exclusieve Amerikaanse warenhuizen als Bloomingdale’s, Neiman Marcus, Nordstrom en Saks Fifth Avenue. De Amerikaanse moeder die een Bugaboo koopt, is vaak merkbewust. Dit verklaart dan ook de samenwerkingen met high-end ontwerpers als Missoni, Marc Jacobs,  Paul Frank en de nieuwste samenwerking met Victor & Rolf

De marketingmiddelen die Bugaboo actief inzet in Amerika zijn o.a. Twitter, Facebook en Pinterest. De wijze waarop Bugaboo zich onderscheidt qua PR/marketing in dit land is het gebruik van van word-of-mouth marketing en de  inzet van bekende Amerikanen als ambassadeurs van het merk. Denk bijvoorbeeld aan het eerste grote marketingsucces van het Nederlandse Bugaboo in Amerika. De kersverse moeder Miranda uit Sex & The City loopt achter een Bugaboo. Dit zette het Nederlandse Bugaboo als kinderwagenmerk direct op de kaart.

4. Welke hype/bevinding/marketingkennisbronnen uit Amerika kent de Nederlandse marketeer vast nog niet en wil je aan de hem/haar meegeven?
Ik kan niet zeggen of dit een hype is, maar wat mij opvalt is dat er in Amerika erg veel succesvolle loyalty programma’s zijn. Hier wordt de consument met veel succes verleid met gratis producten of kortingen! Je kunt het zo gek niet bedenken of je krijgt er punten voor. Ik ben zelf ook gezwicht voor een paar loyalty programma’s terwijl ik daar in Nederland geen gebruik van maakte. Ik betrap mijzelf er ook op dat ik nu altijd vlieg met dezelfde vliegmaatschappij, één hotelketen boek en dit ik altijd met mijn credit card betaal. Want ook daar spaar je punten mee!

Tanya: “Marketers, whether in Holland, the US or anywhere in the world, need to be responsive to consumer preferences and wholly embrace the platforms they are using.”

Tanya Leedekerken is Director International property marketing, youth and music bij Viacom International Media Networks. Binnen deze functie is zij bij het merk MTV verantwoordelijk voor de internationale marketing strategie, de ontwikkeling van marketing campagnes en de internationale uitrol van deze campagnes voor MTV programma’s en events zoals de Europe Music Awards.

1. What was your motivation to leave Holland and be a marketer in NY?
I was working for MTV in Holland in the marketing department when I was offered the opportunity to relocate to New York and broaden my area of responsibility to work in partnership with my marketing colleagues around the world.  As I always wanted to live and work in New York. This was a fantastic opportunity from a career and personal perspective.

2. How is corporate culture for a marketing department different from Holland?
I work for the MTV brand in the international division of Viacom Media Networks, one of the world’s largest media companies.  The headquarters operation is based here in New York City, so certainly the scale and scope is different. From the number of people I work with to being in Times Square where thousands of people pass through every day.  The corporate culture and work environment however is not that dissimilar to Dutch companies of the same size.  Working in the international division of the organization, I have colleagues from all over the world, so cultural similarities and differences exist but co-worker respect and understanding prevails.

3. Is marketing in the US ahead of marketing in Holland?
In the media sector where I work, it’s not either/or because the world is flatter than ever. The global media landscape today is rapidly evolving everywhere. New technologies enable consumers to engage with products more quickly and deeply through multi screen / multi platform experiences. Marketers, whether in Holland, the US or anywhere in the world, need to be responsive to consumer preferences and wholly embrace the platforms they are using such as social media and new technologies (smart phones, connected TV, gaming systems). The combination of markets being highly competitive AND in flux, means that not only does everyone need to work hard to get a share of voice, it also creates a need for marketers to reinvent themselves to engage their target groups.

4. Which hype/ finding/ marketing knowledge source from American is unknown in Holland and would you like to share with Dutch marketers?
Feature film marketing in the US is unique. Marketing budgets are massive and aimed at driving opening weekend numbers.  Campaign lead times are 4-6 months out – it’s common for a Christmas release to start running trailers during the summer.

Another interesting thing to keep an eye on is that, with all these new platforms, content owners are reviewing where and when they want to make their content available to which audiences AND how they can expand on that experience. I’m personally very curious to see how this will play out. In that light I have been reading up on companion apps. These are apps that you use while watching TV and will give you a richer content experience or will reward you for watching.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.