“Mannen grotere online shoppers dan vrouwen”

“Mannen grotere online shoppers dan vrouwen”

Mannen overtreffen vrouwen, als het om online shoppen gaat, zowel in aantal als frequentie. Onderzoek van American Express onder 1000 Nederlandse consumenten laat verschillen zien in het online shopgedrag van mannen en vrouwen. Mannen geven online het vaakst geld uit aan uitjes en pakketreizen, terwijl vrouwen het vaakst mode (kleding en schoenen) kopen. 

Een derde van de Nederlandse consumenten doet gemiddeld een keer per maand een online aankoop, maar meer mannen dan vrouwen kopen minstens een keer per week iets via internet. Terwijl mannen vooral online winkelen omdat het snel is, shoppen vrouwen online omdat ze hiervoor de deur niet uit hoeven. 

Mannen kopen duidelijk vaker technische producten. In onderstaande tabel is te zien dat meer mannen dan vrouwen telecomartikeen, muziek, films, games en apps kopen. Kleding en schoenen zijn met name populair onder vrouwen, iets wat recent onderzoek van comScore ook al uitwees. 

Daarnaast gebruiken mannen hun creditcard ruim 50% vaker online dan vrouwen. Ook PayPal wordt vaker door mannelijke kopers gebruikt. iDEAL is niet geheel onverwacht met afstand het meest populaire online betalingsmiddel.

Online markt groeit

Ondanks de economische situatie, blijft de Nederlandse online markt groeien. Bijna tweederde van de online winkelende Nederlanders is van plan dit in de toekomst vaker te doen. Eerder onderzoek van Thuiswinkel.org liet al zien dat het aantal online bestellingen toenam van ruim 53 miljoen in 2009, naar bijna 78 miljoen in 2011. Ook het aantal online kopers steeg: van 8,7 miljoen in 2009, naar 10,2 miljoen in 2011.

Over het onderzoek

Onderzoeksbureau PanelWizard voerde het onderzoek uit in mei 2012, in opdracht van American Express. Aan het online onderzoek deed een representatieve steekproef van 1000 Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder mee.

Afbeelding: Ed Yourdon (cc)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Interessante statistieken. Wat natuurlijk dan de grote uitdaging is met meer en meer online aankopen: Hoe worden de offline kopers (ja die zijn er ook nog). Aangespoord om ook online bij bijvoorbeeld een retailketen te kopen. Waarom ga je bijvoorbeeld online bij de HEMA of Bijenkorf of dat leuke winkeltje om de hoek bestellen? Want in iedere productcategorie hebben zij online concurrentie en vaak met een dieper en breder assortiment.

    In onderzoek van Exact Target wordt gekeken hoe het er aan toe gaat in de Amerikaanse retail ketens en hoe zij email, mobile en social gebruiken. Dat wil niet zeggen dat ze het allemaal goed doen, maar in ieder geval erg interessant om te zien.

    geplaatst op
  • Het kan maar eens gezegd worden.. Goeie blog Danny ;-)

    geplaatst op
  • Thanks Annelies. Toch opvallend dat ik voornamelijk van de vrouwelijke kant positief segment ontvang ;)

    Jordie, thanks voor de toevoeging. Wat meer diepgang zou ook hier niet verkeerd zijn.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.