Jasper Gabrielse (Seepje): “Sociaal ondernemen is goed voor impact én commercie”

27 februari 2018, 15:08

Jasper Gabrielse bouwde als 21-jarige student geen app, maar een sociale onderneming: Seepje. Het bedrijf rondom een natuurlijk wasmiddel uit Nepal kan op veel sympathie rekenen. Seepje groeit en Gabrielse droomt verder: “Uiteindelijk willen we gewoon dat iedereen die met ons in aanraking komt een beetje verliefd wordt op Seepje en dan uiteindelijk ons niet meer loslaat.”

Bij de start van de onderneming zochten en kregen Gabrielse en zijn zakenpartner veel hulp van anderen: “We hebben onze ideeën aan mensen voorgesteld, super enthousiast ons verhaal verteld. Ook over dat we een positieve impact nastreven op zowel het milieu, als Nepal als de mensen daar. Dan worden mensen enthousiast en zijn ze ook geneigd je daadwerkelijk te helpen.”

Voordelen voor iedereen

Het ideaal is dat iedereen profiteert van sociaal ondernemerschap. Gabrielse: “Het mooiste is natuurlijk als je combinaties vindt tussen dingen die zowel commercieel interessant zijn en het bedrijf verder brengen, als ook mensen verder brengen die dat hard nodig hebben.” De jonge ondernemer noemt als voorbeeld een campagne uit 2015. Seepje zamelde 35.000 euro in voor de slachtoffers van de aardbeving in Nepal. Deze actie kreeg veel aandacht in de media en had daardoor veel commerciële impact op het bedrijf.

Volgens Gabrielse zitten juist in sociaal ondernemerschap voordelen voor iedereen: “Alles wat wij als mogelijk zien om ofwel impact te maken of dingen beter te doen dan dat wij nu zien gebeuren, dat grijpen wij aan.”

Innovatief merk

Seepje wordt gezien als een innovatief merk, en won vorig jaar een award voor hun verpakking, gemaakt van gerecyclede melkflessen. Het wordt in meer dan duizend winkels verkocht, onder andere bij Albert Heijn. Gabrielse wil gedegen aan meer producten gaan werken, en komend jaar naar een omzet van een miljoen: “We willen uiteindelijk een merk zijn dat er blijft. Een winkel zet niet alleen een heel duurzaam product op het schap, maar ook een product waar mensen iets extra’s voor willen betalen en dat ook de waarde van de categorie verhoogt.”

“Retailers kiezen niet alleen voor duurzaam, maar ook voor een product waar consumenten extra voor willen betalen en dat de waarde van de categorie verhoogt”

Jasper Gabrielse heeft Seepje samen met zijn vriend Melvin Loggies opgericht. Nadat zij zich realiseerden dat iets ogenschijnlijk kleins als een wasmiddel een enorme impact kan hebben op de natuur, hebben de mannen een onderneming opgezet met als doel een positieve footprint achter te laten.

Seepje moest goed zijn voor de natuur, goed zijn voor alle betrokken mensen, maar bovenal de kleren goed schoon wassen en leuk zijn! Een 100% natuurlijk wasmiddel, bestaande uit de schillen van de Sapindus Mukorossi vrucht. Deze staan bij aanraking met water saponine af, een natuurlijke vorm van zeep. In Nepal en omstreken wordt kleding al tientallen jaren op deze manier gewassen.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!