Jan Riemens (Zoomin.TV): “Van adverteren moeten we het niet hebben, van adverteerders wel”

24 juli 2017, 13:00

Jan Riemens denkt het zeker te weten: advertenties gaan verdwijnen. De ceo van Zoomin.tv, die twee jaar geleden de meerderheid van zijn bedrijf verkocht aan het Zweedse MTG, zoekt dus hard naar nieuwe manieren om het advertentiegeld toch binnen te halen. Zijn meest recente idee: het organiseren van wereldkampioenschappen voor drone-races. “Platte verhalen van grote bedrijven worden niet meer geloofd. Je moet een goed verhaal hebben om geloofd te worden. Dat betekent dat als je nog wat wilt verkopen, je je op een hele andere manier moet presenteren.”

Riemens richt zich met name op de zogenoemde generatie Z, de mensen die op dit moment maximaal 25 zijn. “Dat is een compleet andere, ongrijpbare doelgroep. Ze zijn geboren met online, ze hebben de aanval op de Twintowers in 2001 meegemaakt en in 2008 de crisis. Dat zijn drie elementen die heel erg doorspelen in generatie Z. Vandaar dat ze veel bewuster en ambitieuzer leven. Verbeter de wereld is ook een kenmerk van generatie Z. Platte advertenties passen daar niet bij. De waarheid is belangrijk.”

Generatie Z is volgens Riemens op drie manieren te bereiken. Via video op de mobiele telefoon, live events en outdooractiviteiten. Drone racen past daar uitstekend in.

“We maken sterren van die talenten. Drone-piloten zijn ook talenten.”

In 2016 kwam Riemens in contact met Formula FPV, organisator van drone-races. Het is de bedoeling het drone-racen samen met hen wereldwijd op de kaart te zetten. Daartoe werd onlangs een evenement in de Amsterdam Arena georganiseerd. “Eigenlijk maken we met drone-racen gewoon de volgende stap. Eén ding weten we zeker: van adverteren moeten we het niet hebben, van adverteerders wel. Dat zijn twee verschillende dingen. Op ons evenement kwamen 120 potentiële sponsoren en broadcasters kijken: kan ik hier wat mee? Is dit iets?”

Maar een sport wordt nooit groot zonder helden. “Helden hebben followers en fans. Zo bouw je een sport op. Onze taak is helden herkennen, die ontwikkelen en daar goede dingen mee doen. Dus niet langer simpel adverteren. Een bannertje plakken werkt niet meer. Het moet integrated marketing zijn. Een brand moet er echt wat mee kunnen.” Een stadion vol jongeren die je niet langer via televisie kunt bereiken heeft waarde.

Het draait in de kern om het bij elkaar brengen van een merk en een kijker. Dat kun je op vele manieren doen. Zoomin.tv doet het met video. Daartoe heeft het bedrijf wereldwijd vele talenten in dienst. “We managen heel veel talenten: duizenden YouTube-talenten wereldwijd. We hebben 3500 reporters rondlopen. Daar zijn we heel sterk in. We maken sterren van die talenten. Drone-piloten zijn ook talenten. Er zijn inmiddels heel veel drone piloten wereldwijd die helaas niet veel mogen. Die dingen gaan 150 km per uur en dat moeten we faciliteren.”

Dat betekent het creëren van plekken waar geracet kan worden. “En we willen dat tieners veilig kunnen drone-racen op een circuit dat overal hetzelfde is, zodat je op een app je vorderingen kunt bijhouden. Daar komen dan de beste dronepiloten uit die dan naar de wereldkampioenschappen mogen.”

“Eén keer rijk of twee keer rijk dat maakt niks uit”

Riemens is contractueel verplicht om Zoomin.tv nog zo’n anderhalf jaar te leiden. “Dat vind ik helemaal niet erg, maar het rondlopen in een corporate omgeving doe ik nu wel voor het laatst, want dat bevalt me voor geen meter. Je denkt dat je met een mediabedrijf van doen hebt, maar het blijkt een accountantsfirma. Ik denk dat je bij PWC minder accountants hebben rondlopen dan bij MTG. Dat bederft wel heel erg veel van de fun. Ik blijf natuurlijk de baas van het bedrijf en ik kan doen en laten wat ik wil, alleen de creativiteit aan de andere kant is er niet en dat is heel erg jammer.”

Ook het feit dat Zoomin inmiddels erg groot geworden is, valt Riemens zwaar. “Driehonderd man van Brazilië tot China, dat is heel erg lastig te managen, zeker met al die andere culturen en tijden. Dat vind ik wel steeds zwaarder worden. Ik doe het nu 17 jaar.”

Maar een goede opvolger ziet Riemans ook niet direct opstaan in Nederland. “Ik mis de drive onder Nederlanders om groot te worden, het grote denken. Ik moet concurreren met partijen als VICE, dat kunnen Nederlanders niet. We hebben niet dat hoofd. Elke keer dat ik in Amerika ben kom ik super charged terug. Ik ben innovator. Ik ben dus ambivalent in mijn rol.”

Het bedrag dat Riemens meekrijgt bij vertrek hangt af van de prestaties van de komende jaren. “Maar ik vind één keer rijk of twee keer rijk, dat maakt niks uit, het is net zo rijk. Dus de drive om dat te bereiken is er niet echt. Ik vind het veel leuker om van de drone-races wereldwijd een succes te maken dan om een paar miljoen extra voor de aandeelhouders te verdienen. En in dat opzicht zit er wel een einde aan mijn termijn.”

In december dit jaar zullen naar alle waarschijnlijkheid de eerste drone-race wereldkampioenschappen plaatsvinden.

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

1 Reactie

    Clara Ines Rodriguez

    Me parece muy interesante este proyecto para motivacion de las nuevas generaciones y como una oportunidad de retar la creatividad y la tecnolagia en estas mentes jovenes


    18 november 2017 om 10:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief