In een paar maanden 100.000 volgers op Instagram: de lessen van een student

"Om bereik op te bouwen moet je zelf uitreiken naar andere mensen"

In een paar maanden 100.000 volgers op Instagram: de lessen van een student

Damian Lankheet is student, maar heeft nu al een Instagram-account van 235.000 volgers. Of beter: had. Want hij heeft het account onlangs verkocht. Tijdens het tweede event van de studieroute Online Marketing van Saxion vertelde hij hoe hij dit heeft aangepakt. Ik sprak hem na zijn presentatie.

Hoe ben je begonnen?
“Ik ben op 12 maart 2016 met mijn Instagram-account gestart. Ik was op dat moment wel op mijn eigen (persoonlijke) account actief op Instagram, maar nog niet op deze manier. Dat begon toen mijn buurjongen vertelde dat hij met een voetbalaccount actief was op Instagram. Hij had op dat moment al 40.000 volgers. Ik besloot hem te volgen en startte mijn account: @FootballCenterToday.”

Wanneer begon het een beetje te lopen?
“Eigenlijk direct. Mijn buurjongen deed een aantal shout-outs voor mijn account. Dat zijn Instagram-posts waarin hij mijn account in de beschrijving aankondigde. Dat zorgde ervoor dat mijn account vrijwel direct met 1.000 à 2.000 volgers per dag groeide. Het lukte me om deze groei de eerste paar maanden vast te houden. Daarna begon de groei af te vlakken.”

Hoe kwam dat?
“Ik vind het lastig om er helemaal de vinger achter de leggen, maar de twee belangrijkste redenen zijn de wijzigingen bij Instagram en het groeiende aanbod aan vergelijkbare accounts. Om bij het laatst te beginnen: het is nu een stuk moeilijker omdat er simpelweg veel meer concurrentie is. Met 600 miljoen maandelijks actieve gebruikers wereldwijd en 2,1 miljoen Nederlanders die zich tot de gebruikers rekenen, is er steeds meer aandacht voor Instagram als platform.”

En die willen allemaal aandacht van de gebruiker?
“Ja, precies. Vandaar dat nu nog meer mensen actief zijn met Instagram-accounts en ook steeds meer merken er actief zijn. Zij willen allemaal een plekje in de timeline van hun volgers, maar daar wordt het steeds drukker.”

En met de wijzigingen bij Instagram bedoel je de nieuwe timeline?
“Ja en nee. De nieuwe timeline van Instagram werd in maart dit jaar uitgerold, maar met name net voor de zomer begon ik het afvlakken te merken. Je kunt het ook in de groeicijfers zien van @Footballcentertoday."

"Als ik de cijfers van mijn account naast die van vergelijkbare accounts leg, is het patroon precies hetzelfde. We kunnen merken dat Instagram veel aan het algoritme sleutelt. We konden echt schommelingen van week tot week zien, die zich bij ons allemaal tegelijk voordeden.”

Hoe staat het er nu voor?
“Inmiddels heeft @Footballcentertoday al enige tijd rond de 235.000 volgers. Onlangs heb ik besloten het account aan te bieden via Flipmass, een marktplaats voor het verhandelen van accounts op Twitter, Facebook, Instagram en SnapChat, en heb ik er een mooi bedrag voor gekregen."

"Het geld dat ik daaruit heb gehaald, heb ik geïnvesteerd in andere accounts, waaronder @Extrafootballs, dat nu 112.000 volgers heeft. Mijn doel is om deze accounts verder uit te bouwen en weer voor meer waarde te kunnen verkopen.”      

Hoe ziet je contentstrategie eruit?
“In de basis zijn het voetbalfoto’s en -video’s. Dat kunnen bijvoorbeeld mooie goals zijn, grove overtredingen, indrukwekkende reddingen en andere bijzondere gebeurtenissen binnen of buiten het voetbalveld. Als het maar over voetbal gaat."

"Ik maak die video’s niet zelf. Ik haal ze van andere accounts. Ik volg zo’n 50 vergelijkbare accounts. Ik download ze dan met Wofu Downloader en deel hem via mijn eigen account. Daarbij benoem ik dan wel altijd het account dat het gepost heeft in de beschrijving. Om de 2 uur plaats ik een nieuwe foto of video.”

Dat is best veel. Plan je die dan in?
“Ik heb dat wel een periode geprobeerd, door content met Later in te plannen. Dat was wel wat makkelijker, maar ik merkte dat het toch minder goed scoorde. Het is namelijk heel belangrijk dat je actueel bent. Er gebeurt veel in de voetballerij en dan is het belangrijk dat je er snel bij bent. Soms is dat echt een kwestie van uren of minuten. Door andere Instagramaccounts in de gaten te houden zie ik wat daar op dat moment goed scoort en dat ga ik dan delen.”

Hoe zorgde je nog meer groei?
“Als je snel wilt groeien, moet je connecties hebben. Toen ik begon, zorgde het account van mijn buurjongen dat die van mij meteen een boost kreeg. Uiteindelijk is het doel om je bereik te vergroten. Je bereik vergroot je niet door alleen maar met jezelf bezig te zijn. Om bereik op te bouwen, moet je zelf 'uitreiken' naar andere mensen. Ik zit nu in 10 groepen op Kik van mensen die ook allemaal Instagramaccounts hebben. Daar overleggen we met elkaar en we vragen om elkaars posts te delen, liken of eronder te reageren.”

Maar dat zie je toch niet in je timeline?
“Het werkt niet zoals bij Facebook inderdaad, waar je likes en reacties van je vrienden in je timeline ziet. Maar als je in je eigen notificatiescherm naar links swipet, kun je wel zien welke foto’s en video’s je vrienden liken. En dat wordt veel gebruikt door mensen om content te ontdekken.”

"Naarmate mijn account steeds beter begon te lopen, kwamen er ook steeds meer mensen die aanboden om video’s voor mijn account te maken. In ruil daarvoor vroegen ze dan om hun account te benoemen in de beschrijving. Voor mij een mooie manier om unieke content te posten en zij profiteerden weer van mijn bereik.”

Wanneer begon je aan je account te verdienen?
“Na ongeveer 2 maanden was er voor het eerst iemand die vroeg of ik betaald reclame wilde maken via mijn account. Naarmate mijn volgeraantal groeide, kon ik ook steeds meer vragen voor het maken van reclame. Doorgaans krijg ik nu 25 tot 45 euro voor het plaatsen van een shout-out van 24 uur. Soms was het ook in ruil voor producten.”

Word je daarvoor direct benaderd door merken?
“Nee, meestal niet. Er zijn bureaus of tussenpersonen die mij benaderen. De meest bekende bureaus zijn Shoutcart en GoatAgency. Ik word regelmatig door hen benaderd. We communiceren doorgaans via Kik en ik word betaald via Paypal."

"Bij de aankoop van mijn nieuwe account heb ik er van tevoren wel opgelet hoe interactief het account was, ten opzichte van het aantal volgers. Als er veel volgers zijn en er maar weinig reageren of liken, is dat een slecht teken. Ook was het belangrijk waar de volgers vandaan komen. Tegenwoordig kan je met Instagram Insights zien waar de volgers vandaan komen. Ik heb voor een account gekozen met veel Amerikaanse en Europese volgers, omdat die het meest interessant zijn voor adverteerders.”

Welke tips heb je voor marketeers die Instagram inzetten?
“Instagram Insights heeft mij erg geholpen om mijn contentstrategie te optimaliseren in termen van datum en tijdstip om foto’s en video’s te posten. Bovendien houd ik andere accounts goed in de gaten om te kijken wat daar scoort."

"Zorg bij je posts voor een goede tekst. Niet beschrijvend, maar stel een prikkelende vraag, lok reacties uit van je volgers of vraag hen vrienden te taggen. Maar het belangrijkste is dat je het contact zoekt met anderen. Post content van anderen en geef hen credits. Like posts van anderen. En uiteraard, spreek met anderen af dat zij hetzelfde voor jou doen.”


Delen

0
7


Er zijn 26 reacties op dit artikel

  • “Als je snel wilt groeien, moet je connecties hebben. Ik zit nu in 10 groepen op Kik van mensen die ook allemaal Instagramaccounts hebben. Daar overleggen we met elkaar en we vragen om elkaars posts te delen, liken of eronder te reageren.”

    Dit is - net als bij het succesverhaal van Demy de Zeeuw op Snapchat - niet iemand die volgers heeft verdiend from scratch, maar dankzij bestaande bekendheid (in dit geval niet van zichzelf, maar van die vriend met een groot account).

    Ik zou zo graag het verhaal lezen van iemand die vanuit niets - op eigen houtje - een groot aantal volgers heeft weten te vergaren.

    geplaatst op
  • Volledig eens met Chanel. Deze is groot geworden op basis van succes van anderen en door content te copieren. Dit kan je moeilijk een voorbeeld noemen.

    geplaatst op
  • @Chanel, Nancy: je kunt natuurlijk ook zeggen dat de les nou juist is dat je niet alles zelf moet willen bedenken. Dat je moet aanhaken op accounts die bij je passen. Dat het helemaal niet erg hoeft te zijn om elkaars content te gebruiken, etc.

    Want wat is "op eigen houtje"? Als iemand op eigen houtje een account opzet en iemand met meer volgers retweet of regramt dat account, is dat dan valsspelen? Als een bekende Nederlander je merk noemt in RTL Late Night, ben je dan af?

    Uiteindelijk doet niemand het helemaal op eigen houtje, volgens mij. Vroeger had je #followfriday op Twitter en nog eerder blogcirkels (of hoe heetten die ook alweer?): allemaal manieren om de content van anderen onder de aandacht te brengen. Het fenomeen is dus niets nieuws.

    Damian heeft heel bewust gekozen voor het inschakelen van z'n buurjongen en dat bleek nogal slim. Die keuze heeft 'ie op eigen houtje gemaakt. Ik vind het nog altijd een stuk 'echter' dan likes of volgers kopen, wat sommige merken doen.

    geplaatst op
  • @Bram, ik ben het er helemaal mee eens dat dit een slimme manier is om veel echte volgers te krijgen. Maar persoonlijk ben ik bijzonder geïnteresseerd in het verhaal van een persoon die het zonder de hulp van iemand die al succesvol is, heeft gerealiseerd.

    Maar dat wil niet zeggen dat ik neerkijk op deze manier van werken. Ten slotte leiden er meerdere wegen naar Rome!

    geplaatst op
  • @Chanel: ik begrijp je punt wel, hoor. Maar mijn vraag is: wanneer is het op eigen kracht gedaan? Iedere succesvolle ondernemer, professional, sporter, etc. krijgt wel eens een zetje in de rug, toch? Hoe hard mag dat zetje zijn?

    Maar goed, het wordt bijna een soort dopingdiscussie. En Damian heeft in dat geval flink aan de EPO gezeten. :)

    geplaatst op
  • Het grootste deel van de content lijkt afkomstig van professionele fotografen en gelicenseerde wedstrijdbeelden. Is het legaal om dit (zelfs al is het met soort van bronvermelding) op je social media-account te uploaden?

    geplaatst op
  • Dit is juist op eigen houtje. Deze jongen heeft het dan wel redelijk makkelijk gehad, maar het komt er op neer dat je netwerk zeer belangrijk is! Kijk eens om je heen hoe anderen bezig zijn. Wie zijn de influencers en wat zijn de toonaangevende accounts? Kan je daar mee in aanrakingen komen? Wat willen zij hebben voor een samenwerking (als ze groter zijn dan jij) of wat zou je samen willen neerzetten als je ongeveer net zo groot bent?

    geplaatst op
  • Ik zeg niet dat we het nu allemaal zoals Damian zouden moeten doen, maar we kunnen er wel wat van leren. Eigenlijk heeft Denny het min of meer al gezegd, maar voor mij is het juist wel een mooi voorbeeld van iemand die wél uitreikt naar anderen. Ik kan als marketeer van Burgers' Zoo heel trots zijn op onze geweldige zelfgemaakte content (wat het ook is), maar het voorbeeld van Damian leert mij dat ik dan niet maar achterover moet gaan leunen en wachten ('build it and they will come'). Nee, ook al heb je mooie content, dan alsnog moet je ook op zoek naar gelijkgestemden, en met hen de interactie zoeken, content delen en samenwerkingen aan gaan.

    geplaatst op
  • Content is gestolen, gestreamd of geript. Dan ken je toevallig iemand met een groot IG account, en die doet een paar shoutouts en klaar.

    En heel veel moeilijker is het niet. Als je vanaf dag 1 je followers ziet groeien dan ben je al snel gemotiveerd om door te gaan ja.

    Nou nou, chapeau! Geen kritiek op die jongen (eerder jaloers), maar dit lijkt me niet echt een sterke case voor op MF. Maar oke, zoals eerder vermeld loopt het niveau van posts al jaren achteruit (en #adv vooruit!).

    geplaatst op
  • Huh? Promoten jullie niet copyrightschending?
    Er zitten veel haken en ogen aan dit voorbeeld, maar vooral het stuk dat hij scoort en verdient aan andermans content. Het noemen van het account waar de content vandaan komt is wel een erg makkelijke weg, denk ook niet voldoende qua copyrights. En daarnaast weet je niet eens of dat andere account wel de rechtmatig eigenaar is...
    Ik raad deze 'lessen' dan ook hard af!

    geplaatst op
  • @Tim: heb je die laatste mening ook doorgegeven in ons lezersonderzoek? Zo niet, graag doen. Het kan nog net, onderzoek sluit heel binnenkort.

    En nee, da's niet cynisch bedoeld. Gewoon even invullen, help je ons oprecht mee. Misschien dat we dan de komende jaren content plaatsen die (in jouw ogen) waardevoller is.

    Even inhoudelijk: zoals de auteur van de blogpost, Danny, zelf ook vermeldt in zijn reactie, is het natuurlijk wél een goeie case voor op Marketingfacts. Deze jongen snapt hoe het medium werkt. Dan kunnen wij met z'n allen roepen "Ja, zo kan ik het ook!", maar da's nou net de bedoeling van dit artikel: dat jij het straks ook kunt.

    En we hebben al eerder genoeg aandacht gegeven aan hoe andere mensen en merken Instagram inzetten en hun aanwezigheid daar promoten, optimaliseren en kapitaliseren. Dit verhaal is daarop nou juist een mooie aanvulling.

    En zo proberen we de breedte van onderwerpen af te dekken: niet alleen de cases die voldoen aan de nette best practices, maar ook gewoon verhalen uit de praktijk over hoe het er in het echt aan toegaat. Van mensen die zich niet aan de 'textbooks' houden, maar wel resultaten halen.

    Dat vergt soms een cowboymentaliteit, maar goed, die is veel succesvolle marketeers en ondernemers ook niet vreemd.

    geplaatst op
  • Haat/liefde met dit verhaal.
    Andermans content jatten & er zelf mee verdienen is wat mij betreft een no go. Ook de manier van groeien staat me persoonlijk tegen. Al met al erg goedkoop. Maar goed, commercieel gezien wel slim gedaan van 'm.

    Wat betreft de discussie in de comments; zelf heb ik meer dan 75.000 volgers, gegroeid met eigen content & zonder trucjes. Zo kan het dus ook

    geplaatst op
  • Je kan wat vinden van de methoden die Damian gebruikt, sommige van die dingen vind ik ook wat dubieus. Tegelijkertijd kunnen we met z'n allen wel zo politiek correct gaan zitten bloggen, maar we hebben al genoeg zelfbevestiging op al die marketing blogs. Dit is tenminste een echt verhaal van iemand die het gewoon is gaan proberen. Dat maakt het wel echt een interessant verhaal. Leuk daarom, dat het verhaal met het publiek gedeeld wordt. Dan kunnen we er van meenemen wat we wel waardevol vinden.

    geplaatst op
  • Ik vind het leuk om alle reacties over het artikel te lezen.

    Wel zou ik graag even willen inhaken om het één en ander even uit te leggen.

    Het account heb ik wel degelijk op eigen houtje opgebouwd. Alleen heeft de jongen met het al bestaande account een aantal van mijn posts geliked, waardoor het account de eerste twee dagen een kleine boost kreeg van nog geen 4.000 volgers.

    Meeliften op het succes van een ander zou ik het niet noemen, eerder het aanpakken van de kansen die je krijgt en het inzetten van de connecties die je hebt. Waarom over een zandweggetje rijden als er ook een snelweg naast ligt.

    Het kleine zetje in de rug was enkel om het account een goede start te geven. Daarbij heb ik ervoor gekozen om wel gebruik te maken van mijn connecties en zo het account sneller te laten groeien. Het doel van mijn account was ook niet om originele volgers te vergaren, maar om zoveel mogelijk volgers in een zo kort mogelijke tijd te krijgen. Maar dit moest natuurlijk wel op een eerlijke manier gebeuren.

    De content die ik post is inderdaad niet van mij zelf, maar gestolen vind ik wel een erg zware term. Als ik heel eerlijk ben weet ik niet precies hoe het zit met rechten. Wat ik wel weet is dat er bepaalde competities zijn die niet gepost mogen worden, en waarbij dat ook actief gehandhaafd wordt. Het is veelal gedoogd toegestaan om andere competitiebeelden op social media te uploaden. Instagram controleert hier goed op en straft mensen ook af die deze regels niet naleven. Uiteraard vernoem ik de maker van de content in de omschrijving bij het filmpje, deze mensen vinden het juist mooi en een blijk van waardering dat je hun content repost.

    geplaatst op
  • "Waarom over een zandweggetje rijden als er ook een snelweg naast ligt."

    Dat heeft met een stukje mentaliteit te maken, waar overigens 8 van de 10 mensen voor de snelweg zouden kiezen. Echter, helemaal als student zijnde, is het zandweggetje veel leerzamer!

    Wellicht kun je die er nog naast nemen met een nieuw project, want een stukje zekerheid heb je al!

    geplaatst op
  • @Tim: wat een raar sentiment zit er in je opmerking. In een eerder comment geef je aan misschien zelfs wat jaloers te zijn op Damian en nu wijs je 'm de 'moral highway' in de vorm van het zandpad.

    Ook in de andere comments wordt Damian weggezet als een halve crimineel, terwijl hij gewoon slim gebruikmaakt van de mogelijkheden van het medium. Het kan natuurlijk prima zijn dat marketeers vanuit persoonlijke of merkwaarden andere keuzes maken, maar om 'm nou de morele les te gaan lezen...

    geplaatst op
  • Ridders op witte paarden zijn allom aangetreden. Ondertussen houdt damian zich bezig met waar dit artikel (volgens mij) om draait, het commercieel belang achter instagram.

    Content cureren doen we al heel lang, dat gebeurd overigens op bijna alle blogs en andere mediakanalen. Wanneer het correct uitgevoerd wordt zoals damian doet, biedt dit zoals hij al aanheeft meerwaarde aan alle partijen.

    geplaatst op
  • Jaloers dat iemand mijn FB pages of IG pages in het verleden niet even "simpel" een bump kon geven aan likers/followers ja :).

    Dus heb het via de zandwegen moeten doen, waardoor ik veel geleerd heb. Vandaar dat ik het Damian ook aanraad te doen. Hoewel makkelijk geld verdienen natuurlijk iedereen zijn droom is.

    Het was meer een tip dan een les. Echt, je leert er heel veel van!

    geplaatst op
  • Cool gedaan Damian. Laat de moraalridders en kantoortijgers maar leuteren. Jij rapporteert wat er in voetballand gebeurt door gebruik te maken van content van anderen, net zoals Nu.nl stukken van het ANP doorplaatst. Zeker als je een bronvermelding doet, is de discussie over rechten geneuzel in de marge.

    geplaatst op
  • Gewoon goed gedaan Damian. Persoonlijk hou ik meer van eigen, unieke content die het verschil kan maken, maar als je insteek is om snel een populair account te kunnen runnen dat blijft groeien, dan is dit een prima werkwijze. Het blijft allemaal binnen de grenzen van het toelaatbare, al zal je vanuit de journalistiek veel gefronste wenkbrauwen zien vanwege het hoge copy-paste gehalte. Wat betreft het posten van video's zou ik erg voorzichtig zijn. Hoe groter je account, hoe strenger ze controleren op schending van de rechten. En daarvan is helaas wel gewoon sprake, of je nu een ander account de credits geeft of niet. Je upload de media namelijk wel zelf.

    geplaatst op
  • Zonder twijfel heel slim gedaan, de discussie over de morele kant ervan laat ik even voor wat het is. Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe interessant dit commercieel gezien nou is. € 25-40 per 24/u voor een link in je accountprofiel zet natuurlijk weinig zoden aan de dijk. Het account is voor "een mooi bedrag" verkocht, maar ik ben heel benieuwd hoe dat bedrag zich verhoudt tot de tijd die erin is gaan zitten.

    geplaatst op
  • Het is toch helemaal niet erg om 'mee te liften' op het succes van een ander, social media draait nu eenmaal om connecties en deze jongen pakt het erg slim aan. Ja, unieke content is leuk en interessant, maar als hij op deze manier kan gebruik maken van content van andere accounts (die hij trouwens altijd vermeld), is dat gewoon een andere manier van werken.

    Ik vraag me natuurlijk ook af of het aantal uren die erin kruipen (elke 2 uur iets posten is wel heel veel), zich ook uiten in de verdiensten.

    geplaatst op
  • Wat ik nou niet snap, is dat het instagram volgers kopen nog steeds kan. Maken sites als http://socialparadise.eu/winkel/instagram-volgers-kopen/ geen inbreuk op merkrecht door het zo openlijk aan te bieden?

    geplaatst op
  • Laast 1000 volgers gekocht voor de grap bij http://www.socialfollowers4you.com . Dacht even kijken of het werkt. Kreeg ze wel maar erg actief zijn ze helaas niet hahaha.

    geplaatst op
  • Laast 1000 volgers gekocht voor de grap bij http://www.socialfollowers4you.com . Dacht even kijken of het werkt. Kreeg ze wel maar erg actief zijn ze helaas niet hahaha.

    geplaatst op
  • ambooo het werkt

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.