In 2013 meer geld naar online games dan naar console games

6 juli 2012, 09:45

Nederland telt in 2016 bijna 3 miljoen online gamers

Uit onderzoek naar de internationale game-markt door PwC blijkt dat tegen 2013 er meer mensen zijn die online/casual games spelen dan dat er console gamers zijn. Ook Nederland is onder de loep genomen. In 2016 telt ons land 2,85 miljoen online gamers. Een stijging met 36 procent ten opzichte van 2011 die mede is te danken aan de vele initiatieven rondom de Nederlandse game-industrie. De Nederlandse online gamemarkt is met name dankzij de hoge breedbandpenetratie de derde grootste van Europa, na het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Gaming op basis van microbetalingen

De forse groei die online gaming laat zien, gaat gepaard met een verschuiving van online gaming op abonnementsbasis naar online gaming op basis van microbetalingen. Hiermee krijgt online gaming voor de producenten een nieuwe dynamiek. Want hoe stel je bij teruglopende abonnementsinkomsten de juiste prijs vast voor die microtransacties?

Ilja Linnemeijer is expert van de gamesector bij PwC: ‘Stel je moet in een racegame een auto verkopen. Hoe positioneer je deze auto in de online showroom? Hoe vaak heeft hij onderhoud nodig? Wat kost dat onderhoud?’

Koopgedrag gamer

Om de juiste keuzes te kunnen maken, zullen gameontwikkelaars en distributeurs de komende tijd moeten investeren in het doorgronden van het (koop)gedrag van een gamer. De expertise daarvoor zit onder andere bij succesvolle webshops.

‘Onze analyse laat zien dat er meer mensen online gaan gamen in de komende vijf jaar, maar ook dat zij hier gemiddeld minder aan zullen uitgeven. Financieel succesvolle online games zorgen niet alleen voor een optimale gamebeleving, maar verleiden de gamer tegelijkertijd om zoveel mogelijk geld uit te geven’, stelt Linnemeijer.

Totale Europese gamemarkt

In 2016 heeft de totale Europese gamemarkt (console games, PC-games, online games, mobiele games en advertentie-inkomsten uit games) naar verwachting een omvang van 16,1 miljard euro. Een stijging met 26 procent ten opzichte van 2011 (12,8 miljard euro). De Nederlandse gamemarkt neemt hiervan in 2016 724 miljoen euro voor haar rekening. Een stijging met 27 procent ten opzichte van 2011 (570 miljoen euro).

Nederland belangrijke speler

Nederland heeft een prominente rol in de Europese en wereldwijde gamemarkt. Als consumentenmarkt, maar vooral als ontwikkelaar van games. Zo’n 160 Nederlandse bedrijven houden zich bezig met de ontwikkeling en distributie van games.

‘En dat worden er alleen maar meer. Mede dankzij de goede (opleidings)infrastructuur en initiatieven als Startup Bootcamp, waar PwC met haar financiële expertise aan bijdraagt. De verwachting is dat er dankzij Startup Bootcamp en andere initiatieven ter bevordering van de innovatieve en creatieve industrie in Nederland aan die 160 bedrijven binnenkort een paar succesvolle gamepareltjes worden toegevoegd’, besluit Linnemeijer.

Afbeelding: Taylor McBride (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!