Huis-aan-huisbladen 2.0

Huis-aan-huisbladen 2.0
,

Lang voordat ik samen met Willem Feeder Media begon werkte ik als hoofd advertentieverkoop bij zondagsblad Het op Zondag in Leiden. Op een damesfiets langs de slager en de bakker voor het advertentiemateriaal en vrijdagochtend om 7 uur de pagina´s in elkaar plakken in de prepressstudio. Die tijden liggen ver achter ons. Online liggen voor deze lokale specialisten inmiddels grotere kansen dan voor reguliere dagbladen. De inkomsten komen dan echter niet meer, zoals in print, (alleen) uit advertenties.

Bedrijven als de Holland Combinatie en De Weekkrant (Wegener) kennen al jaren volledig gedigitaliseerde productieprocessen. Koploper daarbij is wellicht BDU, waar redacteuren inmiddels webbased hun teksten inclusief foto´s laten inlopen in een sjabloon en met een druk op de knop een PDF naar de drukker sturen (en binnenkort met dezelfde druk de XML-versie naar internet).

Een blik op de website van lokale media partners maakt duidelijk hoe de Nederlandse nieuwsregio´s tussen de grote spelers (HC, BDU, NDC etc., Rodi doet niet mee) verdeeld zijn. Weliswaar nog geen landelijke dekking maar zeker 75% van de Nederlandse gemeenten wordt hier mee gedekt schat ik. Het gezamenlijk aanbieden van een advertentiepropositie met (bijna) landelijke dekking is dan ook een logische zet.

De volgende stap is wat mij betreft minstens zo interessant: dat de partners binnen LMP naast advertentieproposities ook hun gezamenlijke lokale content gaan verkopen aan derden. Want dat lokaal nieuws ´hot´ is is momenteel geen discussiepunt meer, en het aanbod door professionele spelers is schaars. In die zin zie ik de online toekomst voor de gratis huis-aan-huisbladen zonniger dan voor de betaalde dagbladen. Hebben de dagbladen online niet meer te bieden dan generiek gratis nieuws, de lokale media hebben schaarse, waardevolle content te verkopen.

(Met dank aan Vincent Leenders voor de informatie over de LMP)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • @Karel: twee aanvullingen met betrekking tot de BDU. Het productieproces is lay-out-gedreven, met een groot aantal vaste sjablonen voor de papieren kranten. De XML-verise met een druk op de knop naar Internet zetten is geen toekomstmuziek meer, dat is al de actuele situatie sinds april 2007.

    geplaatst op
  • Dankjewel voor de aanvullingen Vincent. Inderdaad is die XML-optie voor de kranten van BDU al een feit, ik begreep tijdens een presentatie dat dit voor de tijdschriften van BDU nog niet geldt.

    geplaatst op
  • Wellicht interessant voor de liefhebber van online ontwikkelingen op het gebied van print. Als bureau ontwikkelen wij voor diverse uitgeverijen systemen waarmee de klant zelf een advertentie kan maken en plaatsen.
    Twee weken geleden hebben we een unieke applicatie ontwikkeld waarbij de klant zelf het gehele proces, van het maken en aanleveren van een advertentie, kan regelen. Daarbij heeft de klant direct inzicht in de lokale tarieven en kan de plaatsing online reserveren en betalen. Voor vrijwel alle huis-aan-huisbladen in Nederland zonder tussenkomst van een bureau.
    Ruim zeven jaar geleden gestart voor onszelf om productieprocessen, voor het maken van verschillende formaten advertenties, te automatiseren (geen Indesign of Quark!).
    Biszer.nl start met het generen van PDF bestanden maar zal uitgebreid worden met koppelingen naar online toepassingen.
    Op deze manier is de klant in staat zelf een advertentie te maken en krijgt de uitgever altijd kant-en-klaar materiaal.
    De krant zal wat ons betreft altijd een belangrijke rol blijven spelen. Zeker op het gebied van lokaal nieuws.

    geplaatst op
  • Wat te denken van Kliknieuws.nl? Opgezet door een regionale uitgever met inmiddels meer dan 1.000.000 bezoeken per maand. Lokaal nieuws is hot, getuige Kliknieuws....

    geplaatst op
  • @Erwin: meer dan interessant, je mag mij wel wat informatie sturen

    geplaatst op
  • @Rob Welke regionale uitgever is dat eigenlijk? Ik klik op colofon maar dan verschijnt telkens de homepage. Dit geldt overigens voor alle links in de footer. :-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.