Hoeveel actieve twitteraars zijn er in Nederland?

20 januari 2019, 10:55

“Op Twitter zitten maar vijfduizend mensen.” Met deze geërgerde uitroep in De Wereld Draait Door zwengelde media-tycoon John de Mol afgelopen week de discussie aan over het ooit zo almachtige sociale netwerk. Doet Twitter er nog wel toe? Reden genoeg voor EenVandaag om de claim van de Talpa-topman te factchecken, dus belden ze… Marketingfacts! Het verlossende woord kwam van Danny Oosterveer, die voor ons elk jaar een blog schrijft over Social Media in Nederland. Die blog is weer op komst, maar we hebben nu alvast de belangrijkste Twitter-cijfers voor je.

Allereerst even de aanleiding: waarom schermde De Mol met dit extreem lage cijfer op primetime-televisie? De reden is simpel. DWDD-presentator Matthijs van Nieuwkerk wierp hem voor de voeten dat SB6-programma’s veel kritiek krijgen van twitteraars en dat ergerde De Mol zichtbaar. Vervolgens wilde hij het belang van die online kritiek bagatelliseren door Twitter af te schilderen als een platform waar vrijwel niemand op zit.

Een vaker gehoorde klacht, zeker toen Twitter een aantal jaar geleden flink terrein verloor ten opzichte van Facebook en later met name ook Instagram. Maar klopt die kritiek ook echt?

Vijfduizend of een miljoen?

De Mol trok een vergelijking met het aantal kijkers dat zijn programma’s (kunnen) trekken. “We moeten ook leren dat 5.000 mensen niet een miljoen of 800.000 mensen is.” EenVandaag-verslaggever Lammert de Bruin, zelf een bloedfanatiek twitteraar, kon zijn oren niet geloven en ging op zoek naar de werkelijke cijfers. En dan kom je online al gauw terecht bij het jaarlijkse overzicht Social Media in Nederland van Danny Oosterveer op Marketingfacts, telkens opnieuw goed voor zo’n 300.000 pageviews. Hij baseert zich daarbij op een terugkerend trendonderzoek van Newcom Research.

“Maandelijks wordt Twitter door 2,8 miljoen Nederlanders gebruikt”

“Ik weet niet waar John de Mol dat cijfer vandaan haalt”, zei Oosterveer afgelopen week in de uitzending van Radio EenVandaag. “Na een stevige daling is het aantal Twitter-gebruikers al enkele jaren redelijk stabiel. Afgelopen jaar zagen we zelfs een lichte groei. Maandelijks wordt Twitter door 2,8 miljoen Nederlanders gebruikt om tweets te versturen of te lezen. Een miljoen Nederlanders gebruikt Twitter dagelijks.”

Kortom: De Mol moet dus nog even leren dat een miljoen twitteraars ook echt een miljoen mensen zijn. Vergeet daarbij niet het extra bereik dat virale tweets halen via vermeldingen in nieuwsartikelen, zoals de vaak aangehaalde Hollywood-selfie van Ellen DeGeneres uit 2014: gezien door 8 miljoen tweeps, maar via de media uiteindelijk door 33 miljoen mensen wereldwijd.

Hoe representatief is Twitter?

Maar goed, niet iedereen is Ellen DeGeneres en bovendien klinkt ook nog wel eens de kritiek dat twitteraars niet representatief zijn ‘voor het Nederlandse volk’, zoals EenVandaag het zelf formuleerde.

Ook daar heeft Oosterveer een onderbouwd weerwoord op: “Het is zeker niet zo dat heel Nederland op Twitter zit, maar de Nederlandse twitteraar is wel een goede afspiegeling van de Nederlandse samenleving. Ze zijn over het algemeen iets jonger en iets hoger opgeleid.”

“Deze halve maand zijn al ruim 5,6 miljoen Nederlandse tweets verstuurd”

De uitzending leverde meer cijfers op, want via Twitter reageerden onder meer de onderzoekers van Coosto op de discussie: “Ook onze factcheck laat zien: @Lammert en @DannyOosterveer hebben helemaal gelijk. Wij zien dat deze maand alleen al ruim 5,6 miljoen Nederlandse tweets zijn verstuurd, door minstens 385.000 auteurs.” Om daar later nog deze nadere specificatie aan toe te voegen: “Het aantal accounts dat maandelijks Nederlandstalige tweets verstuurt, loopt ver in de honderdduizenden. Met ‘stille’ lezende accounts erbij zou het totaal aan dagelijks gebruik zelfs één miljoen zijn.”

Tot zo ver de laatste stand van zaken omtrent Twitter. Interesse in meer actuele cijfers over social media in Nederland? Onze blogger Danny Oosterveer komt over pakweg een week met een nieuwe jaarlijkse blog over het Newcom-onderzoek naar social mediagebruik in Nederland. So stay tuned!

Jeroen Mirck
Communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk

Jeroen Mirck (1971) was hoofdredacteur van Marketingfacts van januari 2018 tot augustus 2020. Momenteel is hij communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk. Eerder was hij journalist voor media als Adformatie, MarketingTribune, Emerce en De Ondernemer.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Adrie Kooijman

    Er worden een heleboel tweets verstuurd. Maar hoeveel bereik hebben die? Buiten de viral berichtjes verdwijnen volgens mij verreweg de meeste in digitale vergetelheid. Ik ben zelf iemand die vijf tot tien keer per maand op Twitter kijk, maar meestal kom ik niet verder dan de verkeersberichten van VID of ANWB. Van al het gekrakeel van Trump, Wilders en allerlei andere beroemdheden krijg ik alleen iets mee als het in de krant komt. DWDD heeft gelijk: Twitter is overrated, net als andere sociale media. Al moet de invloed van de grote influencers dan weer niet worden onderschat.


    20 januari 2019 om 16:31
    jeroenmirck

    Dit artikel gaat niet per se over bereik en invloed, maar over het simpele feit dat er meer twitteraars actief zijn dan John de Mol denkt. Een redelijk representatieve vertegenwoordiging van tv-kijkend Nederland, dus zou de baas van SBS6 de aldaar geuite kritiek op zijn programma’s best iets serieuzer mogen nemen. Feedback is een cadeautje, ongeacht of het komt van een influencer, een BN’er of een doodgewone Nederlander.


    20 januari 2019 om 21:05
    Andre Spiering

    Twitter heeft een groot gratis bereik met veel gebruikers die zich bezig houden op de zakelijke markt. Het voordeel voor mij als gebruiker is dat het in meerdere landen wel meer wordt gebruikt dan in Nederland. De doelgroepen voor je marktprofiel kun je goed kiezen en reacties zijn goed in kaart te brengen. Twitter leeft nog steeds en wordt goed gebruikt.


    20 januari 2019 om 22:58
    koertj

    Ik geloof helemaal niks van welke telling van Twitter-gebruikers ook. Alleen Twitter zelf weet het werkelijke aantal Nederlanders dat op Twitter zit en ook echt actief is. En zelfs dat betwijfel ik.


    20 januari 2019 om 23:14
    jeroenmirck

    Dank voor de info, Erik. Wel denk ik dat tv-kijkende twitteraars een veel bredere doelgroep vormen dan alleen de ‘boze twitteraars’: eerder richting die 600.000 dan richting die 15.000 Twitter-gebruikers uit het onderzoek. Waarbij wel moet worden opgemerkt dat de Utrecht Data School het aantal (actieve) Nederlandse twitteraars aanzienlijk lager inschat dan Newcom én Coosto. Ik ben benieuwd wat dat verschil veroorzaakt.


    21 januari 2019 om 16:45
    Erik Slofstra

    Volgens mij had John de Mol het in de context van de discussie over de tv-kijker die zijn mening deelt op Twitter en dat zijn er zeker geen 600.000. Het onderzoek toont aan dat het die 15.000 eerder genoemde boze twitteraars zijn die in grote mate bepalen waar de landelijke media vervolgens over gaan schrijven. Daarna wordt het onderwerp groots. Niet dankzij Twitter dus, maar dankzij de traditionele media. Die mogen zich dus best eens achter de oren krabben aangaande hun afwegingen. En daar zou John vast een mooie rol in kunnen vervullen. 😉 Verschil met Coosto zag ik ook. Ben eveneens benieuwd, Jeroen.


    21 januari 2019 om 17:30
    jeroenmirck

    Toch vraag ik me af of die ‘boze twitteraars’ wel echt dezelfde mensen zijn die zeggen: “Ik vond dat programma op SBS6 niet leuk.” Twitter heeft namelijk ook een enorme ‘klantenservice-functie’. Denk aan de mensen die problemen hebben met T-Mobile, KLM, Ziggo of de NS. Je uitspreken over het tv-aanbod lijkt me net zo onschuldig. Van een heel andere orde dan een heftige discussie over asielzoekers of Zwarte Piet.

    En wat de rol van de media betreft: die maakt juist dat je Twitter niet moet onderschatten. Natuurlijk is een paar tweets citeren nooit helemaal representatief, maar dat is een reeks straatinterviews van RTL Nieuws op het Buikslotermeerplein evenmin. Je zou Twitter zelfs de democratisering van de ‘voxpop’ kunnen noemen: je hoeft niet meer naar één winkelplein. 😉


    21 januari 2019 om 20:45
    Erik Slofstra

    Ik geloof dat de afspiegeling van de 600.000 redelijk representatief is, behoudens de niet onbelangrijke kanttekeningen over o.a. leeftijd en opleidingsniveau die Danny zelf al maakt in jullie blog. Echter laat het artikel overtuigend zien dat slechts een fractie van deze 600.000 echt actief impact heeft. Binnen die fractie blijkt de verdeling van invloed op het debat in de Tweede Kamer en de krantenkoppen van morgen doorgaans geen goede afspiegeling te noemen. Zoals ook de toon en polarisatie op Twitter scherper zijn dan in het gewone gesprek. Dat Twitter voorspellende waarde heeft en dus gevolgd moet worden, bestrijdt het artikel dus niet. Maar dat heeft veel te maken met de hijgerigheid waarmee media en politiek bovenop Twitter-discussies duiken, steeds vaker zonder goede fact checking, wat alles extra zorgelijk maakt. Om echt gefundeerde uitspraken te kunnen doen over wat Nederland ergens van vindt, is Twitter wat mij betreft zeker een bron van betekenis, maar dan wel naast andere bronnen. Ik denk dat De Mol dat als geen ander weet. Vandaar ook dat veel organisaties tegenwoordig werken met newsrooms waarin ook de signalen van bijvoorbeeld telefonie, woordvoering (persvragen), omgevingsmanagers en/of wijkmanagers en publieksonderzoek zo goed mogelijk naast de signalen vanuit alle sociale en traditionele media worden gelegd.


    21 januari 2019 om 23:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!