Niantic over Pokémon Go: hoe krijg je iemand van de bank en naar buiten? #TNW2017

19 mei 2017, 11:00

Mike Quigley heeft een nogal heftig jaar achter de rug. Op 6 juli 2016 bracht het bedrijf waar hij voor werkt een app uit, die binnen 24 uur 900.000 keer werd gedownload en na een week al meer dan 7 miljoen keer was gedownload. Mike Quigley werkt als chief marketing officer voor Niantic, de ontwikkelaars van Pokémon Go, waar hij alle marketing en communicatie van het bedrijf en haar licenties managet. In zijn presentatie praat Mike over het succes van Pokémon GO en de noodzaak van een loyale userbase.

Niantic Labs begon ooit met Ingress en Field Trip toen ze nog als interne startup werkte vanuit Google. Hier werd de fundering gelegd voor wat vorig jaar de grote hit Pokémon Go werd. Field Trip is een Android only app (vanwege de banden met Google) die aan de hand van de locatie van de gebruiker tips gaf over dingen die zich in de omgeving bevinden. Niantic werkte aan Field Trip om te kijken wat de mogelijkheden met geo location waren. Later kwam Ingres, de game die werd gemaakt om mensen van de bank te krijgen en buiten te laten spelen. Het spel is het best te omschrijven als capture the flag meets risk in het echte leven. Het doel van het spel is om bepaalde punten in de echte wereld, die vanuit Google maps werden aangegeven als landmarks, te veroveren met je team (vergelijkbaar met de Gyms in Pokémon Go).

De noodzaak van een loyale userbase

Ingres kreeg een extreem loyale userbase. Niantic zag de kracht van deze community en zag dat dit de kern was van het succes van de game. Ze bouwde aan de community door hun marketingafdeling live events te laten organiseren. Een live event bestond uit een periode in een stad waar mensen 5 uur de tijd hadden om naar een punt te komen, dit punt te veroveren en zo te zorgen dat hun team won.

Daarnaast werkt de community ook voor Niantic door social posting. De community maakte vaak foto’s van de plekken die ze bezochten en overwonnen in het spel en maakten groepsfoto’s van het team wat won. Dit zorgde voor een groei door mond-tot-mondreclame. Door deze sterke community kwam The Pokémon Company naar Niantic met het voorstel om de Pokémon-licentie te gebruiken voor eenzelfde ervaring.

In 2015 ging Niantic vanuit Google naar een eigen omgeving en kondigde ze aan dat ze werkte aan Pokémon Go. Het bedrijf kon door deze opdracht minder focussen op Ingres, maar de Ingres-fanbase bleef geduldig tijdens de transitie van het bedrijf naar Pokémon Go.

De succesfactoren van Pokémon Go

Het succes van Pokémon Go bestaat uit meerdere factoren. De learnings van Field Trip en Ingres werden bij de ontwikeling van Pokémon Go meegenomen en samengebracht naar het spel wat we nu allemaal kennen. Met 21 jaar aan brand history heeft Pokémon voor veel mensen een nostalgie opgebouwd. Deze nostalgie hielp natuurlijk om zoveel mensen te actief te krijgen, maar daarnaast kon het alleen mogelijk gemaakt worden doordat iedereen tegenwoordig een telefoon heeft met een goede internetverbinding. Daarnaast hielp social sharing enorm omdat iedereen hun eerste capture van een Pokémon deelde.

Tijdens de eerste maanden kreeg Niantic veel kritiek omdat er weinig aan werd gedaan om de community te bouwen en er weinig transparantie was. De reden hiervoor was begrijpelijk; de servers smolten ongeveer weg door de immense populariteit.

Momenteel werkt Niantic nog aan nieuwe content en features om het spel beter te maken en het beter maken van de huidige features. Niantic wil net zo’n loyale community opbouwen met Pokémon Go als bij Ingres. Nu alles een stuk stabieler loopt, zijn ze bezig om events en meetups te plannen. Ze zijn begonnen in Tokio en hebben daar nu een paar weken geleden meerdere events georganiseerd en goed gekeken naar de learnings die ze hieruit kunnen halen.

Belangrijke learning voor het bedrijf is dat AR niet specifiek vraagt om een bril (zoals de Google Glass of de veel oudere Virtual Boy van Nintendo) of een tv-scherm. Je telefoon is nu zo ver geëvolueerd dat het nu ook klaar is voor AR. Daarnaast zijn wearables ook een ondersteuning van AR zoals de Apple Watch en Pokémon Go+.

Je community staat voorop

Werk je met jouw bedrijf aan soortgelijke projecten? Dan raadt Mike je aan de volgende tips in je achterhoofd te houden.

  • Blijf je bezighouden met de community en verbind met ze. Niantic maakte bijvoorbeeld veel gebruik van Reddit om de mening van hun community te horen en hiernaar te luisteren.
  • Blijf daarnaast ook support bieden via Twitter om direct te kunnen reageren en schakelen met je community.
  • Transparantie is belangrijk voor de community. Het is niet alleen maar haat en trolling. Je hebt wel een dikke huid nodig, maar transparantie biedt ruimte voor heel veel moois.

Expert op het gebied van Google Analytics / Google Tag Manager / Google Data Studio. Daarnaast beginneling in Power Bi. Bij Basic-Fit werk ik aan het samenbrengen van backend data en website data, om de kennisdeling binnen het bedrijf te vergroten.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Timothy

    Dan moeten ze wel doen wat ze zeggen.. Niet alleen zeggen en pretenderen! Test voor de grap de Support eens 🙂


    19 mei 2017 om 12:37
    kjellderaad

    @Timothy ik zie helaas niet wat je bedoelt ;). Maar ik neem aan dat ze voornamelijk op de reddit Pokémon Go channels, hun eigen Twitter en support.pokemongo.nianticlabs.com hun best doen om alles te checken.


    19 mei 2017 om 13:13
    Timothy

    Ik heb wel eens gevraagd voor hulp. Lees: wel een paar keer… Maar nooit reactie gekregen. Dus gewoon heel jammer.


    25 mei 2017 om 09:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!